Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??

Startet av GeirHM, lørdag 07. november 2020, klokken 12:26

« forrige - neste »

geear

Hos deg er det nå enda håp, iallfall. Jeg overbeviser "finansministeren" særdeles lett, "jaja, gjør som du vil", og så møter jeg veggen hos "styggen på ryggen", som er jævla kjip og totalt blottet for spontanitet og barnslig glede, der er det kun er tallet med to streker under som teller. Håpløs diskusjonspartner.

Forøvrig enig, klimaalibiet med en Model X er elendig. Hadde vi virkelig, på ordentlig, vært opptatt av klima, hadde vi ikke kjørt Model X i det hele tatt. Bedre enn tilsvarende X5, Cayenne eller Q7, jada, men neppe noe å være forferdelig stolt av.

turfsurf

Sitat fra: geear på mandag 09. november 2020, klokken 00:05
Forøvrig enig, klimaalibiet med en Model X er elendig. Hadde vi virkelig, på ordentlig, vært opptatt av klima, hadde vi ikke kjørt Model X i det hele tatt.
Tja, det kommer jo an på hva man sammenligner med.

Gitt at forutsetningen er at man skal gjennomføre det samme, så skulle jeg gjerne se ett alternativ som er bedre til f.eks å frakte seks personer t/r Italia med transportetapper på tre dager hver vei. Eller 3000km på norgesferie uten å stå i kø.

Selvfølgelig, skal man være klimavennlig bør man jo bo i gapahuk og leve av å sanke bær og nøtter.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: GeirHM på lørdag 07. november 2020, klokken 12:26

Jeg sjekket med regnearket til Finnøy. Det finnes bare en eneste bil på det norske elbilmarkedet som har lengre rekkevidde. Og det er lillebroren. Altså MY21 utgaven av Model S.
Må foresten korrigere deg (eller Finnøy) litt her. Etter de siste oppdateringene går TM3 19km lengre enn TMX (wltp). Pussig nok er det motsatt i USA. Men jeg tror forskjellen mellom TMX og TMS  er mere riktig i Norge (9 mil) enn i USA (5 mil).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

GeirHM

Sitat fra: turfsurf på mandag 09. november 2020, klokken 07:31
Sitat fra: GeirHM på lørdag 07. november 2020, klokken 12:26

Jeg sjekket med regnearket til Finnøy. Det finnes bare en eneste bil på det norske elbilmarkedet som har lengre rekkevidde. Og det er lillebroren. Altså MY21 utgaven av Model S.
Må foresten korrigere deg (eller Finnøy) litt her. Etter de siste oppdateringene går TM3 19km lengre enn TMX (wltp). Pussig nok er det motsatt i USA. Men jeg tror forskjellen mellom TMX og TMS  er mere riktig i Norge (9 mil) enn i USA (5 mil).

Jeg sjekket regnearket til Finnøy. Husk at jeg sammenligner vinterpendling, ikke den teoretiske rekkevidden. Du har rett i at den teoretiske er lengre på TM3, men den kjører kortere på vinteren. I det minste på Finnøy...🙃

Jeg ser forøvrig at videomakeren med den nye 2021 Raven utgaven i kommentarfeltet bekrefter at den er bedre lydisolert enn hans 2017 utgave. Jeg er og spent på den nye fjæringen. Du kan altså velge mellom ulike mykhetsprofiler. Jeg er spent på hva komfortinstillingen gjør med veiene på Hurumlandet!

Ellers er det altså slik at Finnøy lover meg 412 km tilgjengelig på vinteren ved SOC 90 i kontrast til dagens 315. Det vil gjøre våre opphold på hytta enklere. Særlig om den ekstra rekkevidden er kombinert med at bilen stjeler mindre energi når den står parkert. Vår mister hele tiden 2 prosent i døgnet (pluss litt ekstra første dagen). Videomakeren diskuterer muligheten av dette. Kanskje derfor den nye ikke har Range Mode?

turfsurf

Sitat fra: GeirHM på mandag 09. november 2020, klokken 08:24
Jeg ser forøvrig at videomakeren med den nye 2021 Raven utgaven i kommentarfeltet bekrefter at den er bedre lydisolert enn hans 2017 utgave. Jeg er og spent på den nye fjæringen. Du kan altså velge mellom ulike mykhetsprofiler. Jeg er spent på hva komfortinstillingen gjør med veiene på Hurumlandet!
Hm, har prøvekjørt 2020 Raven. Merket ikke så mye forskjell på støy i.f.h.t. vår gamle 2017. 2021 har vel ikke kommet.

Man merker forskjell på fjæringsinnstillingene, men synes det var litt lite spenn imellom comfort og sport. Der er det mere merkbart på vår I-Pace.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

GeirHM

Hva med skranglingen fra solskjermene? De irriterer hver dag. I hver hump.

kodax

Sitat fra: GeirHM på søndag 08. november 2020, klokken 14:18
...
I tillegg @kodax så ville vel din argumentasjon gjøre overgangen til elektrisk transport nesten umulig å gjennomføre? For vi skulle jo alle kjøre våre dieseldoninger helt til det ikke var noe igjen av dem før vi byttet til grønnere farkoster.
Det grønne skiftet ift elbil dreier seg om at man skal velge el framfor fossilt hvis man skal kjøpe ny, men det er bedre for det globale miljøet å ikke kjøpe ny i det hele tatt.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

JorEl

#22
Det må da være bedre å få enda en elbil i omløp? Da vil det jo nødvenigvis bli en ICE-bil mindre? Sånn ca.
Edit: Men det koster og den kostnaden tar GeirHM for sin nye bil og kjøper av den "gamle".
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

kodax

Sitat fra: JorEl på mandag 09. november 2020, klokken 11:16
Det må da være bedre å få enda en elbil i omløp? Da vil det jo nødvenigvis bli en ICE-bil mindre? Sånn ca.
Edit: Men det koster og den kostnaden tar GeirHM for sin nye bil og kjøper av den "gamle".
Produksjonen av en ny bil er svært forurensende, og elbil mer enn fossilbil. Ny-elbilen tar igjen ny-fossilbilen etterhvert, men å ta igjen en allerede produsert fossilbil (dvs uten ny produksjons-forurensning) tviler jeg på er mulig.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

#24
Sitat fra: kodax på mandag 09. november 2020, klokken 12:13
Ny-elbilen tar igjen ny-fossilbilen etterhvert, men å ta igjen en allerede produsert fossilbil (dvs uten ny produksjons-forurensning) tviler jeg på er mulig.
Det stemmer ikke med de nyere livsløpsstudiene jeg har sett. Produksjon av en bil tilsvarer noen 10000km med kjøring med en fossil.

Hvis en Prius slipper ut 10 tonn CO2 under produksjon, og 230g/km vil den slippe ut like mye på 43kkm som det ble sluppet ut under produksjon.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorEl

#25
Det jeg tviler sterkt på, er at petroliumsindustrien har et ærlig regnskap for sine enorme utslipp. Det er jo utrolig mye søling bare i nordsjøen, som selskapene stadig får kritikk for. Her er ikke åpenhet det første som prioriteres..
Oljen skal videreforedles(for et flott ord) før det kan puttes på tanken. Så transporteres osv osv.
Det verste er vel at her i nordsjøen er vi sikkert flinkes i verden mtp miljø.
Jeg har jobbet på et par verft og Kårstø, og miljø og sikkerhet, kommer aldri i nærheten av profitt. Men det blir kanskje kalt inn til møte ca hver 6mnd for å snakke om det..
Edit: Man skal ALDRI ha dårlig samvittighet for å kjøpe og kjøre en elbil. Hvordan skal man ellers bytte ut bilparken? Men jeg forstår argumentet om at en ferdigprodusert ICEbil trenger ikke nødvendigvis byttes ut, men dette tar jo markedet seg av. Alle selger vel ICEbilen sin til nestemann om bilen er verdt litt mer enn vrakpanten.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

GeirHM

I dag kom det en haug med nye biler inn på Inventory listene til Tesla. Kanskje det er flere som skulle ta en prat med sine finansministre? :-)

Ellers er det fornøyelig å se at alle er enige med meg i at i møtet med Sankt Peter må alle vi Model X sjåfører slå blikket i bakken, samtidig som argumentet om miljøgevinst fortsatt framføres i tilknytning til hvordan de produseres. Kanskje vi kan be om at Sankt Peter bruker økologisk produsert ved når bålet vårt fyres opp?  (Det er særlig viktig om mora til jorEL har rett og vi alle skal gjennom flere slike bål.)

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på mandag 09. november 2020, klokken 12:16
Sitat fra: kodax på mandag 09. november 2020, klokken 12:13
Ny-elbilen tar igjen ny-fossilbilen etterhvert, men å ta igjen en allerede produsert fossilbil (dvs uten ny produksjons-forurensning) tviler jeg på er mulig.
Det stemmer ikke med de nyere livsløpsstudiene jeg har sett. Produksjon av en bil tilsvarer noen 10000km med kjøring med en fossil.

Hvis en Prius slipper ut 10 tonn CO2 under produksjon, og 230g/km vil den slippe ut like mye på 43kkm som det ble sluppet ut under produksjon.

Det stemmer nok, produksjonen av en bil står for 15-20% av utslippene gjennom livsløpet i følge de studiene jeg har sett. Ca 5-10% er reparasjoner og resirkulering, resten er drivstoff og olje.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JorEl

Sitat fra: GeirHM på mandag 09. november 2020, klokken 14:54
Kanskje vi kan be om at Sankt Peter bruker økologisk produsert ved når bålet vårt fyres opp?  (Det er særlig viktig om mora til jorEL har rett og vi alle skal gjennom flere slike bål.)
Skal sjekke inventory med en gang :+1:

En spesifisering; det var presten til mora som sa det :) Litt for ivrig prest spør du meg.
Om man har en liten katolikk i seg, så brenner du "bare" i skjærsilden til du har fått nok straff, så kommer man forhåpentligvis til køen ved perleporten. Dette med skjærsilden, gjorde at folk som arbeidet for inkvisisjonen jobbet ekstra hart på deg les tortur, for de sparte deg for tid i skjærsilden for hver eneste inrømmelse av synd. "Vi gjør det for vi er glad i deg" liksom ::)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Counterpointer

Må si det ligger en innebygget svakhet i nominasjonsprosessen av finansminister siden den virker være forbeholdt det smukke kjønn.

Pressgruppa tøffelheltene trenger en liten tupp i bakenden

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA