Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla overstrammer felgmutter

Startet av Goku, lørdag 07. november 2020, klokken 12:18

« forrige - neste »

Goku

Hei
For å gjøre en lang historie kort:
Jeg skiftet bremseskiver og klosser hos tesla for ca 1 måned siden. I dag var dagen kommet for å skifte til vinterdekk. Jeg setter i gang med godt mot med å løsne mutterne og klarer den første, men må rask finne frem min lengste forlenger. Selv med den får jeg ikke opp den andre mutteren. Nå ser jeg at ca halvparten av felgmutterne er deformerte, noen mer enn andre, og noen er tydelig deformert pga overstramming. Jeg klarer ikke engang å få pipen min helt innpå mutterne. Så nå er jeg sur, svett og irritert, for det har vært en del knask med bilen i det siste.

Tesla service er stengt i dag så jeg får ikke kontakt med dem. Noen som har vært borti lignende før?
Hvit model 3 SR+ 2021
(Grå s85d 2016 -solgt 2021)

Sandvika

Har du den nye typen bolter med hette av forkrommet plast til å ta av, eller den gamle typen bolter hvor selve bolten har en kappe av forkrommet metall? Om siste, så er dette veldig vanlig. Mener å ha lest her inne at noen har måtte rive av den stålhetta og gått på den innenfor med mindre pipe.

Goku

Ja jeg har den gamle typen. Ser ut som tesla verkstedet har tatt halve pipen innpå mutteren og satt igang med fullt moment slik at halve mutteren er vridd. Jeg får derfor ikke pipen innpå mer enn halve mutteren. Når det i tillegg er så tilstrammet at jeg kan legge hele min kroppsvekt på skralleforlengeren uten at mutteren beveger seg, så er jeg redd for å gjøre vondt verre.
Hvit model 3 SR+ 2021
(Grå s85d 2016 -solgt 2021)

Sulle

Klarer du ikke å slå pipen helt inn med hammer?
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

overlay

Jeg hadde samme problem for noen år siden. Måtte slå på 21 mm pipe, sette pipa i tvinga for å få mutterene ut av pipa. Deretter file til mutterene slik at pipa gikk på igjen.

Sulle

På min gamle S, som også hadde denne type mutter, brukte jeg 22mm pipe, det gikk også greit.
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

Muffinman

22 funker fint når de begynner å bli dårlige ja. Man kan også fjerne blikk-kappa og bruke 20.

Ampéreson

Samme problem hadde jeg, slo på en 21mm. Men før du tar de av, kjør til tesla service center og kjøp deg nye mutre, de koster, om jeg husker riktig, ca 400 kr.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

BMW850

De nye mutterne er veldig gode. Seige og fine. Perfekt kvalitet👍🏻
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Klykken

Hos meg var det dekkhotellet som ødela "gammeltypen". Brukte feil kopp og strammet for hardt, slik at de på SC måtte ødelegge muttern for å få de av. Betalte 900kr for nye. De har standardmål og er veldig lett å ha med å gjøre, som BMW850 sier. Sa opp dekkhotellet pga uvøren behandling av hjul og hjulmuttere.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Goku

Fda har jeg vært hos tesla. De skifta de gamle og satt i en ny type. Så det ordna seg heldigvis. Men den nye typen er hodene gigantiske og jeg mangler selvfølgelig pipe til dem. De er enten 25 eller 26mm. Noen som har denne typen og vet hvilken størrelse de er?
Hvit model 3 SR+ 2021
(Grå s85d 2016 -solgt 2021)

Klykken

Er det ikke plasthettene du misoppfatter som mutrer? De pirker du av lett.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

alda

har de nya, de er jo oxå 21mm.... så det er nog plasthetten som må av....
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA