Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ID.4 fra Kina

Startet av Luna, lørdag 07. november 2020, klokken 00:51

« forrige - neste »

Luna

Nå leser jeg at VW skal starte med produksjon av ID.4 i Kina. Kommer disse bilene til Norge i januar og februar når ID.4 kommer i salg i Norge. Eller får vi tyskproduserte biler. Er det noen som kjenner bedre til denne saken

ihaal

Hvis du allerede har bestilt bil og venter levering i januar er det garantert produsert i Tyskland.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

SveinJ

I følge det jeg har hørt fra YouTubere, skal Kinafabrikken levere til Asia, USA fabrikken til Nord-Amerika og Zwickau fabrikken til Europa og «resten av verden».
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Luna

Sitat fra: SveinJ på lørdag 07. november 2020, klokken 08:41
I følge det jeg har hørt fra YouTubere, skal Kinafabrikken levere til Asia, USA fabrikken til Nord-Amerika og Zwickau fabrikken til Europa og «resten av verden».
Det var godt å høre. Det er nok med billigere biler som er produsert i Kina. Ikke noe galt med det, men de er jo billigere.

SveinJ

Ikke sikkert det blir noen stor forskjell på bil med samme «innhold». Delene kommer jo fra hele verden og blir i hovedsak montert av roboter. Tysk timelønn er nok høyere enn Kinesisk og amerikansk, men så kommer jo frakt av ferdige biler i tillegg.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Trond.m

Volvoer som kom til Norge under handelskrigen mellom Kina og USA var vel også produsert i Kina, mens de svenkproduserte ble sendt til USA. Kvaliteten skulle ikke være dårligere av den grunn. BMW iX3 produseres i Kina skal visstnok ha bedre byggekvalitet enn USA produserte X3 som leveres til Norge i dag. Få er misfornøyde med byggekvaliteten på Apples produkter heller. Så man kan vel både få dårlig og toppkvalitet fra Kina avhengig av hvem som står bak.  Men det har litt med følelser å gjøre, og jeg liker selv at det er produsert i Tyskland .

Stikkkontakt

Fabrikken i Zwickau produserer vel allerede 1000 MEB-biler pr dag og dette skal økes til 1500 i første halvår 2021,så det burde på sikt være nok til å forsyne Europa. Men om etterspørselen skulle ta fullstendig av har nok VW muligheten til å sende biler fra Kina til Europa. Chattanooga-fabrikken starter ikke leveransene av ID4 før 2022,så jeg antar at Zwickau må produsere for USA også i et års tid.

nosi1202

Zwickau har lang erfaring med kvalitetskontroll, så det er ikke noe å bekymre seg over
https://youtu.be/mIAYxWCXF8A
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

Trond.m

Sitat fra: nosi1202 på søndag 08. november 2020, klokken 23:18
Zwickau har lang erfaring med kvalitetskontroll, så det er ikke noe å bekymre seg over
https://youtu.be/mIAYxWCXF8A
:D Den var fin. Med denne filmen viser bare den omfattende kontrollen av det mekaniske. Det forklarer at det foreløpig er mange feil med programvaren 😏

sjokomelk

Husk at det er 10% importavgift på biler bygd i Kina (og USA) ved import til EU. Så VAG vil aller helst slippe å sende biler på tvers av kontinentene hvis de kan klare seg med det de bygger i Tyskland.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Bjoris

Nå er det vel ikke tvil om hvor bilene skal produseres, Tyskland skal levere til Europa og USA frem til de er oppe og går i USA og Kina er Asia. Eller?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA