Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee Home - installasjon

Startet av terjejh, fredag 06. november 2020, klokken 21:01

« forrige - neste »

terjejh

Hei,
Jeg har nylig fått installert Easee Home på 3-fas 230V IT-nett, og skal i første omgang kunne lade en Hybrid med 1-fas 7,4kW onboard lader (OBC). I denne forbindelse lurer jeg på følgende:

Iflg. Easee Brukerguide_v2.11_NO_D.pdf skal/bør det være:

  • side 10: Det bør alltid benyttes et eksternt jordfeilvern (Type A) i fordelingsskapet.
  • side 12: 40A forankoblet sikring (80% belastning) for 32A laderobot innstilling.

I en annen 32A installasjon og ladepakke fra Elbilgrossisten er inkludert:
https://www.elbilgrossisten.no/products/installasjon-montering-av-ladestasjon-hele-agder

  • Jordfeilautomat type A (32A/40A)

Standard installasjonen fra Circle-K, der jeg har handlet skal inkludere:
https://circlekcharge.no/hjemmelading/easee og +Installasjon

  • Automatsikring - 32-40A 3-fase (jordfeilvern ikke nevnt)

Jeg synes å ha fått installert bare vanlig 32A 3-fas sikring, og er usikker på følgende før evt. reklamasjon:

1) Hvorfor benyttes ikke 40A sikring som anbefalt fra Easee ved 32A lading?
2) Hvordan ser man om 32A sikringen har jordfeilvern eller ikke?


el-H

32 amp. går greit, de fleste biler trekker litt mindre enn 32 amp, en jordfeilautomat har en testknapp/trykknapp i tillegg til vippe, legg gjerne ut et bilde så kan jeg se om det er en kombiautomat.

terjejh

Kurs 11 32A med svart bryter til høyre, jfr. bilde
(til forskjell fra de blå 1-fas automatene til venstre som har rødbrun knapp)

el-H

#3
Sitat fra: terjejh på fredag 06. november 2020, klokken 22:07
Kurs 11 32A med svart bryter til høyre, jfr. bilde
(til forskjell fra de blå 1-fas automatene til venstre som har rødbrun knapp)



Det er en nok en vanlig automatsikring uten jordfeilbryter,  En schneider kombiautomat har testknapp ned til høyre, og heter ic60 RCBO. Det er også krav om overspenningsvern, du har kanskje det.

terjejh

Takk for avklaringen og bekreftelsen  :+1:

Jeg venter spent på tilbakemeldingen fra kundeservice hos Circle-K på dette.
Etter min mening burde jordfeilautomat være inkludert også i deres pakke, uten ansvar for kundene å kontrollere.

PHEV vil lades på et par timer med 7,4kW ladeeffekt (6,6kW OBC). Jeg er mer i tvil mht 32A vs 40A sikring ved lading over mange timer av en ren elbil med langt større batteri. Mener å ha lest en tråd ett sted om at 32A sikringer gikk varm og løste ut.

Vedlagt utdrag av tabellen fra Easee brukerguiden begrenset til IT-nett her:

  Du kan ikke vise dette vedlegget.




el-H

Det er vel innebygget jordfeilbryter type b i ladeboks og da er det vel ikke krav om type a foran, men det står jo at det er anbefalt så du kan ta det opp.

elektrolux

Kan være at det ble montert 32A sikring i stedet for en 40A jordfeilautomat grunnet selektivitet og dobbeltisolert kabel til ladestasjonen.

Hvis ikke, husk at kabelen kan være 6mm2 selv med 40A sikring siden dette er et sluttpunkt på kretsen, og ladestasjonen uansett begrenser strømmen til 32A
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA