Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Installere hjemmeladeboks / hjemmeladestasjon.

Startet av Marsaili, fredag 06. november 2020, klokken 18:00

« forrige - neste »

Marsaili

Hei, jeg innbiller meg at dette spørsmålet har blitt spurte mange ganger tidligere, men jeg fant ingen tråd jeg ble klokere av. Jeg har hatt elbil i 5-6 år, og tenkte nå omsider å få montert en hjemmelader i garasjen. Jeg vurderer en Easee lader, jeg er også Tibberkunde fra før av.

Vel, jeg har ett sikringsskap inne, med en kurs som går til garasjen. Sikringen inne er merket med sikring 3x25A og kabel er litt vanskelig tolke men det ser ut til å stå 3x25 (se vedlegg, det er kursen som er skrevet med penn). I garasjen er det et eget sikringsskap med godt med plass.

Jeg spør som jeg har vett til, men er det noe poeng å installere hjemmelader med dette oppsettet? Det er "et helvete" å få lagt noen ny kabel fra sikringsskapet inne og ut i garasjen.

_OE_

Ser ut som du har 3x25mm² aluminiums kabel som tilsvarer 3x16mm² kobber kabel... Så hvis annet forbruk i garasjen ikke er stort burde du ha et godt utgangspunkt... Men du oppga ikke størrelse på hovedsikrig.... Sånn i tilfelle du kan øke sikringen til garasjen til 3x32 Amp

#FTS#


Marsaili

Jeg har ikke annet i garasjen som bruker strøm på fast basis, kun taklys og garasjeportåpner.

Sitat fra: _OE_ på fredag 06. november 2020, klokken 18:29
Men du oppga ikke størrelse på hovedsikrig.... Sånn i tilfelle du kan øke sikringen til garasjen til 3x32 Amp
Sikkert tidenes spørsmål, men hvordan finner jeg ut størrelsen på hovedsikringen?:)

_OE_


TB

#4
Hovedsikring står normalt i sammen med måleren.
Lite tekst er med, om du tar bilde av hele kursfortegnelsen og selve skapet blir det enklere å tolke.
Kan det være hovesikring som er 3x25A ?

Litt rart det er lagt opp 3x25mm² aluminiums kabel til garasjen, så mistenker dette er kabel inn?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Marsaili


_OE_

Ser ut som 230V IT.... Da kan du sikkert få installert lade box med 3x 25Amp...så kan du lade mod 3 med 3 fas eller 1fas 25 amp på andre biler = 5.75 kW

#FTS#


Marsaili

Sitat fra: _OE_ på fredag 06. november 2020, klokken 19:09
Ser ut som 230V IT....
Ser det står Spenningssystem: 230V IT på toppen ovenfor det jeg tok bilde av, så det stemmer nok. Tusen takk for hjelpen :)

Erik Ola Ulvestad

#8
Sitat fra: Marsaili på fredag 06. november 2020, klokken 18:00
...
Jeg spør som jeg har vett til, men er det noe poeng å installere hjemmelader med dette oppsettet?
...
Oh yeah, du har plenty med futt. Du _kan_ legge opp til 3-fas for 230V IT, men med mindre du har Tesla M3 så kan du droppe det. Sjå vekk frå den 15% gevinsten du kan få på kvasi løsninga med andre bilar som kan lade på 3 IT fasar. Gå for 1 fas 20-25 A. Har/får du en ladbar bil til så legg du neste ladeboks på neste fasepar, og evt køyrer lastdeling mellom desse automatisk. Overspenningsvern (krav!) har du allereie. Kun kombiautomat(ar) er nødvendige i garasja.

Edit: sidan du har bestillt TM3 så er 3 fas installasjon fornuftig.
Du kan då få nesten full pott for TM3 som det er i dag med 3x25A, men for å få 11kW (max TM3) må du opp i 3x32A. Elektriker må uttale seg om alu kabelen din og forlegningsmåte har kapasitet nok.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

el-H

Sitat fra: Marsaili på fredag 06. november 2020, klokken 19:03
Beklager, her er hele oversikten

Her har du stor nok kabel til at du kan øke sikringen til garasjen, du kan f.eks montere 3x50 amp sånn at du kan få en 3x32 a i sikringskap i garasje til ladeboksen, sånn at du kan få maks ladehastighet på it nett når du har kapasitet til det + at du mulighet for noen flere kurser i sikringsskap i garasje.
Jeg ville ha koblet 3 faser til ladeboksen, så har du for fremtiden hvis det kommer bil som nyttegjør 3 fase på it nett.

Marsaili

Jeg har kjørt en gammel Leaf tidligere, og nå har jeg en 2017 Ioniq, så det har på sett å vis ikke vært behov for hjemmelader. Nå har jeg levering på Tesla 3 i slutten av desember, så jeg tenkte det var på tidet å få ordentlig ladeutstyr på plass. Jeg kommer til å beholde Ioniqen også inntil Tesla Y kommer.

Ville gjerne spørre her før jeg kontaktet elektriker så jeg ihvertfall hadde en viss forståelse for mulige løsninger.

el-H

Sitat fra: Marsaili på fredag 06. november 2020, klokken 21:20
Jeg har kjørt en gammel Leaf tidligere, og nå har jeg en 2017 Ioniq, så det har på sett å vis ikke vært behov for hjemmelader. Nå har jeg levering på Tesla 3 i slutten av desember, så jeg tenkte det var på tidet å få ordentlig ladeutstyr på plass. Jeg kommer til å beholde Ioniqen også inntil Tesla Y kommer.

Ville gjerne spørre her før jeg kontaktet elektriker så jeg ihvertfall hadde en viss forståelse for mulige løsninger.

Tesla 3 nyttegjør seg av ekstra effekt på 3 fase 230v it , men du du kan også lade ioniqen på den på samme laderen fordi om den bruker bare 2 faser.

KjellG

Om du får annen bil, ev med større batteri, så endres ikke ladebehovet før kjøremønsteret øker. En overvurderer ofte behovet for ladekapasitet.

ok67

Får du einannan bil med større batteri så endrast ofte køyremøsnteret, noko som kan gjere det fornuftig å auke ladeeffekten i garasjen. Alternativt lade på ein hurtigladar dei dagane du har behov for ekstra køyrelengde og ikkje har tid/effekt nok til å lade heime.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Marsaili

Sitat fra: KjellG på lørdag 07. november 2020, klokken 17:11
Om du får annen bil, ev med større batteri, så endres ikke ladebehovet før kjøremønsteret øker. En overvurderer ofte behovet for ladekapasitet.

I mitt tilfelle så erstatter jeg en dieselbil, så selv om jeg kanskje ikke kjører mer samla sett så får jeg økt behov for lading. Tenker det også hadde vært greit med noe mer permanent enn å bare bruke vanlig stikkontakt også.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA