Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nissan Leaf 2018 eller MG ZS

Startet av Altern, fredag 06. november 2020, klokken 08:58

« forrige - neste »

Altern

Nå står valget mellom Nissan Leaf 2018 eller MG ZS.

La oss gå ut i fra disse premissene:

1. Jeg skal maks bruke 260 000 kr, og mest sannsynlig selge bilen om 5-7 år.
2. Begge bilene er jeg fornøyd med (kjøremessig og plassmessig).
3. Skal kun brukes som "pendlebil" i Oslo (dog med to forovervendte barneseter). Lader hjemme
4. Har bil ute for salg nå. Om den plutselig blir solgt trenger jeg en Elbil fort!

Så enkelt (eller ikke?) spørsmål.

Hvilken burde jeg velge og hvorfor?

Trekkoppbil

Etter lang erfaring med eldre Leafer, så har jeg opplevd at det er biler som går og går uten store overraskelser.
Man bør nok holde bilen tørr, ellers kan det bli irr i kontakter og vanskelige feil.
Biler uten batterikjøling kan fungere greit til småkjøring i en kystby, men man må huske at batterier kan tape seg fort om man går fra bilen i solsteiken, eller om man kjører batteriet varmt i heteperioder.

Trenger du bil på kort varsel, så kan du leie på Nabobil inntil videre.

Det kan være forskjeller på en bil som er produsert over flere år i 3 ulike verdensdeler, og en ganske fersk bilmodel fra et kinesisk statsselskap.

automat

Hvor man ikke bør velge MG:
https://elbilforum.no/index.php?topic=51284.0
Emne: Kinabil, nei takk

Hvorfor man ikke bør velge Leaf:
https://elbilforum.no/index.php?topic=36574.0
Emne: Begynnelsen på slutten for Chademo?

Så blir det opp til hver enkelt hvor mye man skal legge vekt på dette.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

TB

Mange parameter - garanti er en ting på tenke på:
- Nissan Leaf 2018 har 3 år resterende garanti fra produsent.
- MG ZS har 5 år garanti fra produsenten.

Ved å kjøpe en 2 år gammel bil vil den koste mindre, og dermed sparer en del her - som gjør at det veier opp mot garantien.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

brattbakke

Du får jo en ny LEAF for 270 med vinterdekk, noe som vel i praksis er billigere enn MG med luxury-pakke. Slik prisene er på 2018 LEAF ville jeg nøye vurdert om du sparer nok til å miste to år med garanti...
2021 Tesla Model 3 LR, 2020 Nissan Leaf

1000kwh

Stod mellom akkurat de samme bilene, til slutt ble det MG pga CCS-lading, bedre rekkevidde, mer plass og enklere med unger pga suvutforming.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA