Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Begrunnelse for å ha elbil

Startet av PLUTO, lørdag 15. desember 2007, klokken 23:11

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: elektrolux på søndag 16. desember 2007, klokken 17:53
Tror du trygt kan bytte ut Økonomisk fordelaktig med Gratis bom og parkering.
De som har stemt på Økonomisk fordelaktig kan ha hatt dette i tankene.

For min egen del så er det behagelig langt til nærmeste bomring (enn så lenge, i alle fall), og det "koster" et halvt batteri å kjøre til nærmeste parkeringsplass det koster å stå på. Mitt økonomiske motiv var å slippe å bruke 500 kr hver gang jeg fyller tanken, men heller kjøre "gratis". (Jeg er selvfølgelig klar over at forbruker kommer med på strømregninga.)

At regnestykket ikke automatisk går i pluss vtar jeg klar over i utgangspunktet. Foresten var faktisk det at bilen var norsk også et poeng for meg, men kanskje mest av alt det at den så ut som den gjorde, og at den var av plast. => ingen riper, rust osv.

Jeg kan nok oppsummere med at det var flere motiver enn jeg fikk lov å krysse av, men noen var lanbgt viktigere enn andre.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

Den andre siden av gratis ditt og datt er den økt livskvalitet med å kunne kjøre forbi traffik kø i rushtiden, lettvint parkering med ingen fram og tilbake til å mate automatene, mulighet for å ta en pils eller to og la bilen stå til dagen etter og en mindre regning å betale til bompengerselskapet.
Alle disse fordeler kan forsvinne overnatt og det er viktig at vi ikke skaffe oss for mange fiender underveis.

Kanskje flere kategorier og lov til å velge flere av disse kunne gi et bedre bilde men det er bare etterklokskap. Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

PLUTO

Med mulighet for å velge flere enn to ville vi ikke få frem de aller viktigste argumentene våre for å ha elbil. Dersom jeg hadde satt opp mange alternativer og man kan krysse av for så mange jeg vil så tror jeg det hadde blitt mange avkryssninger. Mitt poeng var å prøve å spisse det mot de aller tyngste argumenter vi har for å kjøpe/kjøre elbil.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Ken

Hva med å legge forskjellige tyngde på de stemmene vi gi, en til 3 stjerne f.eks. og tre valg. Å være elbil eier er veldig nyansert vet du . Vi er ikke som andre rånere. Du liker utfordringer du.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Eldar

Min begrunnelse for å ha elbil er igrunn enkel:

Hovedårsaken til at jeg vurderte elbil var fordi jeg ønsket meg et fleksibelt fremkomstmiddel i byen. I forbindelse med jobben må jeg ofte ut på møter rundt omkring i Oslo og omegn, men samtidig har jeg ikke råd til alle de kostnadene det bringer med seg å ha en "vanlig" bil. Det passer meg perfekt å ha elbil i Oslo, fordi elbilen er lett å parkere og den smetter seg enkelt gjennom bytrafikken. De gangene jeg skal ut mot Fornebu-området, er det også ypperlig med fri bruk av kollektivfelt og passering av bomringene.

Jeg har i økende grad begynt å få øynene opp for klimakrisen, og ser derfor også heller ingen grunn til at jeg skal bidra til økt luft- og støyforurensning i denne byen. Dessuten liker jeg ambisjonene og visjonene rundt elbil i Oslo. Det blir stadig bedre forhold for elbil i Oslo, og det virker som om politikerne i større grad legger forholdene bedre til rette. Jeg vil bidra med det jeg kan, og elbil er i så tilfelle et godt tiltak.
Oslo:
Kjører Reva elbil i forbindelse med jobben.

PLUTO

Det er det nå uavgjort mellom begrunnelsene miljø og økonomiske fordeler. Interessant med tanke på at vi her er på et forum hvor mesteparten trolig er litt mer enn middels interesserte elbileiere.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

eljet

Min interesse for elbil startet for en del år siden ved en tilfeldighet.
Husker ikke hvorfor,men jeg var på rundreise i Norge.
Så var vi i Oslo der jeg lånte internett for å se på nyheter, og sjekke elbil.
Tilfeldigvis havnet jeg på ElbilNorge sine sider, og at det var mulig å komme på fabrikk besøk.
Da var ballen i gang, jeg og kona fikk teste elbil. Vurderte faktisk å kjøpe en etter besøket, men den var for dyr for vår økonomiske situasjon.
Etter det så fulgte jeg med på nettet avogtil for å se hva de kostet.
Tilfeldigvis så var det noen så hadde en defekt Kewet i Haugesund.Dermed ble den kjøpt for en billig penge.
Fikk hjelp av bosonic i en del iderer som fortsatt er under uttenking og elektrolux hadde lader til bilen så jeg kom i gang med den defekte keweten
Kona mi lo av bilen når vjeg kjøpte bilen, men nå er det hun som bruker bilen mest.

Min grunn for å ha elbil er at det er billig å ha, interessen og det var en tilfeldighet at dette startet.
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA