Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Begrunnelse for å ha elbil

Startet av PLUTO, lørdag 15. desember 2007, klokken 23:11

« forrige - neste »

PLUTO

Jeg ville selv neppe kjørt elbil dersom det ikke var slik at det var økomisk lønnsomt for meg. At det er miljøvennlig er jo meget positivt, men ville ikke i seg selv vært et sterkt nok argument for å få meg til å kjøpe elbil? At jeg har bakgrunn innen elektronikk har nok også sin del av skylden. Hva med dere andre. Tenkte en avstemning blandt oss som allerede bruker elbil ville være interessant. Hvilke TO hovedargumenter vil dere si er de sterkeste for at dere har valgt å kjøre elbil?

For å stemme klikker du på dine to valg og trykker på "Lagre avstemming"

For å se stemmeresultatene til nå klikker du på "Vis resultater"
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Elmo

Tror du har glemt et veldig viktig valg i undersøkelsen din Pluto - iallefall for oss i Asker - Drammens området.
Jeg antar at muligheten til å kjøre i kollektivfeltet og dermed spare en halv til en time på veien til jobben hver dag er det viktigste argumentet.
Og tar jeg ikke helt feil har dette området størst el-bil tetthet i hele verden. 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

PLUTO

Da har jeg lagt til det argumentet også. Det er naturligvis et viktig argument for dem som har slike felt i sin nærhet.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

bosonic

Mine interesser og utdanning innen elektronikk og mekanikk var nok utslagsgivende til at jeg kjøpte elbil, grunnen til at jeg ventet så lenge var primært mangelen på interessante elbiler.
Jeg valgte Kewet pga av sin enkle oppbygging og valg av utprøvd teknologi som gir høy driftsikkerhet og dermed lave vedlikeholdskostnader.

Miljøaspektet var også viktig for meg.
Elbilen forurenser ikke, sparer dermed miljøet, er energieffektiv og er fremtidens bil.
Kjører du elbil i stedet for diesel eller bensin bil gjør du en betydelig innsats for å motvirke utslipp av klimagasser,
Ditt valg er dessuten godt synlig og dette virker positivt til å påvirke andre til å gjøre det samme.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Du har glemt enda en grunn.

Hovedgrunnen min for å begynne å kjøre Elbil, og fortsette med det, var/er å slippe å betale bompenger. Det er både slitsomt, og nifst med tanke på at feilaktige og korrekte krav kan komme opptil 1/2 år etter passering. Det ble også totalt håpløst at en kunne kjøre fritt helt til bygrensen, men ikke lenger.

Til å begynne med var det mulig å kjøre ut av byen og vente til etter 18:00 for så å kjøre fritt hjem igjen. Etter 2004 var dette "hullet" tettet igjen, og Elbil eller motorsykkel framstod som eneste alternativet for å beholde bevegelsesfriheten.

Med Elbil er bevegelsesradiussen min økt fra 10 km til nærmeste bom til ca 40-50 km, som er innenfor rekkevidden som dagens elbil gir.

Heldigvis er aversjonen mot å betale bompenger av psykisk art, mer enn økonomisk i eget tilfelle. Økonomisk er det nemlig snakk om ca 100 kr i (feilaktige krav unntatt) måneden i sparte bompenger.

Så lenge Elbiler er fritatt for bompenger er jeg likevel for ordningen, og gjerne også rushtidstillegg på 50-100 kr. Da vil "alle" bli tvunget over i Elbiler.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PLUTO

Jeg tenkte at dette med bompenger var bakt inn i det med økonomi. Innen dette tenkte jeg: ingen veiavgift, ingen bomavgift og ingen parkeringsavgift. Her i Kristiansand ser det ut til at besparelsen bare på bompenger for en bil vil kunne være 7500kr/år.

Det ser ut som om Elektolux aversjon mot bompenger hovedsaklig ikke er av økonomisk, men psykisk art. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skulle formulert det. Det kommer jo kanskje litt ann på om det er irritasjon for dette med bompenger generelt, eller dette med tilleggsgebyrer, eller dette med å stoppe for å betale, eller om det er noe annet som er den psykiske grunn. Ved bruk av autopass brikke vil jo noen av disse bortfalle.
Jeg har selv også en psykisk grunn når det gjelder parkeringsavgift som gjør at jeg alltid tar elbilen til byen (om den er ledig og sykkel ikke er et alternativ). Det å slippe å tenke på klokka når jeg gjør ærender er en befrielse som er verdt mye mer en de kroner jeg sparer. Jeg tror faktisk ikke jeg parker lenger av den grunn, kanskje heller omvendt for nå kan jeg flytte bilen med meg hvor jeg skal istedet for å parkere den i et parkeringshus og gå rundtforbi. Jeg blir dermed fortere ferdig og kommer meg ut av byen.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

janhelge

Hallo igjen Pluto - Jeg for min del anskaffet elbil av en spesiell grunn, nemlig å være et eksempel overfor mine barn i forhold til å *gjøre* noe konkret i forhold til co2-utslipp og klimaendring. Jeg følte at det riktigste for meg ble å klikke to ganger på "miljø" i din undersøkelse - det andre matchet ikke helt. Du får korrigere hvis det ikke var riktig i forhold til din gallupundersøkelse.

Når jeg da ruller rundt i "lille trille" kommer jeg ofte i snakk med flere som har interesse for å anskaffe elbil. Det har slått meg at mange har et profileringsbehov, spesielt i en firmasammenheng. Elbiler i bilparken gir image, om du skjønner. Jeg tror nok at mange elbiler anskaffet av slike PR-messige grunner, men det er nok ikke sikkert at disse eierne viser seg her på forumet, om du skjønner.
Først Th!nk, men nå iMiev.

PLUTO

Da har jeg lagt til det med god PR også. Jeg synes dette allerede er blitt et interessant tema (under 12 timer siden oppstart). Flott med alle reflekterte begrunnelser for å ha elbil. Er det slik at elbileiere rent generelellt er mer reflekterte enn andre bileiere?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

cra

Jeg kjøpte el-bil først og fremst fordi jeg hadde hatt lyst på en siden jeg lånte en der jeg jobbet foir en del år siden. Den bedriften hadde en Think fordi de skulle skille seg ut på så mange måter som mulig.

Dels kjøpte jeg den av økonomiske hensyn, men disse er hovedsaklig illusoriske. (Er det et orntlig ord?)  Jeg kunne ha kjøpt meg et vrak til en tiendepart av prisen jeg ga for thinken, og betalt både bensin og reparasjoner i ganske mange år for de pengene som "ble til overs", så kanskje miljøhensynet spiller inn litt alikevel? :)

Selv setter jeg miljøpunktet et stykke nede på lista, selv om jeg alltid synes det er positivt å bidra. Bl.a. så er vi veldig flinke til å kildesortere og kompostere hjemme hos oss, men det koker igjen ned til egoistiske økonomiske motiver; vi klarer oss med halv renovasjonsavgift. I tillegg slipper vi kråker som drar bosset ut av sekken på leting etter mat, og vi får flott matjord til blomsterbedd og kjøkkenhage.

Jeg prøver aldri (i alle fall uhyre sjelden) å selge inn EL-bil på miljøaspektet. Folk flest er så fed-up av miljøsnakk, CO2 og klimatrusler nå at de om trent snur og går bare man nevner det. Derfor snakker jeg alltid om de andre fordelene først, og så slenger jeg liksom på at det er jo miljøvennlig også litt lenger ute i samtalen. Fungerer mye bedre enn å lege svovelpredikant og true med at det kommer avgifter og det esom verre er dersom de ikkje kjøper seg EL-bil omgående.  :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

Festlig liten meningsmåling.
Satte inn mine hovedargumenter, og fant at jeg skilte lite fra gjennomsnittet.
MEN!
Vi som er aktive her er kanskje ikke representative for landsgjennomsnittet. Det er mange der ute som knapt har hørt om forumet vårt, til tross for at de kjører elbil.
Det økonomiske  har nok forledet mange inn i et elbilforhold, og det kan bli katastrofalt om en ikke tar de tipsene som serveres her alvorlig.

Kanskje burde denne testen utvides, med bosted, kjørerute, bomringer,parkeringsmuligheter, yrke , interesseretc.
Da ville det bli mulig å rette markedsføringen mer direkte og treffsikkert.

Henning

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

Jeg savner også et punkt: Gratis bomring og parkering. Det var én grunn til at jeg kjøpte elbil + kollektivfelt.

Etter at jeg kjøpte elbil har jeg blitt mer miljøbevisst også i andre ting enn bilkjøring.

Bilhobby og nysjerrighet på eldrift er andre grunner for meg. Og at bilen er norsk (patriotisme).
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Griffel

Hovedsaklig kjøpet jeg Elbil for å kjøre i kollektivfeltet, men anskaffelsen har bidratt til økt miljøinteresse. Neste Elbil jeg skaffer meg vil bli av miljøhensyn.

Det fine er imidlertid at miljø spør ikke etter motiv, bare etter resultat. :)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

PLUTO

Sitat fra: El rayo på søndag 16. desember 2007, klokken 14:15
Jeg savner også et punkt: Gratis bomring og parkering. Det var én grunn til at jeg kjøpte elbil + kollektivfelt.

Når jeg skrev "økonomiske grunner" tenkte jeg på Gratis bomring, parkering og veiavgift, men ser at det hadde vært bedre å skrive det. Kunne kanskje forandre teksten på alternativet, men vet ikke om de som allerede har avgitt stemme da føler seg igjen i sin stemmegivning?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Tror du trygt kan bytte ut Økonomisk fordelaktig med Gratis bom og parkering.

De som har stemt på Økonomisk fordelaktig kan ha hatt dette i tankene.

Vi som ser andre fordeler med Gratis bom og parkering, men er skeptisk til at  totalbildet alltid er økonomisk fordelaktig kan dermed også stemme på dette.

Som Henning indikerer er det nok mange som har hatt en økonomisk bakrus etter at elbilen måtte på verksted for reperasjon og service. Da blir noen tusenlapper i sparte bompenger lite værd. Mekker en selv derimot, slik mange her på forumet gjør, er økonomien i å eie elbil vanligvis svært så god.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PLUTO

Etter å ha lest alle kommentarer over har jeg nå forandret teksten på på alternativet økonomisk begrunnelse til gratis veiavgift, bomring og parkering. At dette sammen med at flere av oss greier å ta det meste av service og vedllikehold selv gjør jo som Elektrolux sier at dette blir billig bilhold.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA