Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mobilen som "nøkkel"

Startet av Zero-talent, torsdag 05. november 2020, klokken 15:32

« forrige - neste »

Zero-talent

Kanskje et dumt spørsmål, og jeg finner jo ut av det når bilen kommer, men dog...

Hvor langt unna bilen må man være for at den skal holde seg låst og slukket? I heimen parkerer vi rett utenfor stua, og jeg sitter kanskje en meter eller to unna bilen når jeg kollapser foran Netflix. Vil det gjøre at bil og mobil har kontakt og bilen står ulåst, eller bidra til vampire drain ved at mobil og bil prøver å snakke sammen?
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

jlan

Med Model 3 fungerer det ganske bra. Jeg tror den måler avstanden på bluetooth forbindelsen. Jeg kan ihvertfall se at det står "phone key connected" når jeg er inne, men bilen lar seg ikke låse opp før en er nærmere enn 2-3m. Det som er litt uheldig er at appen viser låst, helt til en tar i dørhåndtaket. Så en vet aldri helt. Men du kan bare slå av bluetooth, hvis du ikke trenger det til noe annet.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Spinner

Sitat fra: Zero-talent på torsdag 05. november 2020, klokken 15:32I heimen parkerer vi rett utenfor stua, og jeg sitter kanskje en meter eller to unna bilen når jeg kollapser foran Netflix.
Hvis det er 1-2 meter unna førerdøra er du nok helt i grenseland hvor mobilen blir registrert som nøkkel og døra er åpen. Er det 1-2 m unna fronten, hekken eller passasjersiden er det nok utenfor rekkevidde. Den er følsom nok til at kona ikke kan åpne bilen hvis jeg står ved ladeluka, så den er rimelig god på å registrere når du er ved døra. Men er nok en haug med variabler som spiller inn her.

Asbjornel

#3
Ja, også har det kanskje litt med telefon å gjøre. Jeg må ofte vente litt, eller aktivere telefonen med en knapp før bilen "våkner". Tror det har med batterisparefunksjoner på telefonen å gjøre. Kona virket ikke å ha samme problemet på en nyere telefon.

Men systemet virker å fungere greit. Og man har jo med seg rfid kort til man stoler på systemet.
I nøden kan andre registrerte nøkler både fjernåpne og fjernstarte bilen.

Zero-talent

Hvis det er snakk om et par meter fra førerdør er det nok ikke noe stress. Jeg parkerer jo ikke inne i stua... Men det er jo bare å prøve seg fram når bilen kommer. Er i grunnen mer spent på om mobil som nøkkel fungerer når man har diverse strømsparing aktivert
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

TøddiVedder

Er bare å prøve. Legg telefonen inne, gå ut og prøv å gå inn i bilen

ChristR

#6
Er det mulig å kjøre av gårde med bilen uten at mobilen er i bilen?
F. eks: Jeg sitter på balkongen med mobilen i lomma. Bilen er parkert under, og døra er ca 1,5 meter under meg. Da er det risiko for at noen kan åpne døra. Men kan de kjøre også?
Nå:
2021 Tilhengerfeste m/TM3 LR
Før:
2018 VW Golf GTE
2020 Škoda CITIGOe iV

Olofm

Sitat fra: ChristR på fredag 06. november 2020, klokken 11:47
Er det mulig å kjøre av gårde med bilen uten at mobilen er i bilen?
F. eks: Jeg sitter på balkongen med mobilen i lomma. Bilen er parkert under, og døra er ca 1,5 meter under meg. Da er det risiko for at noen kan åpne døra. Men kan de kjøre også?

For å sikre seg mot slike tilfeller, så er det mulig å legge inn pin-kode for å få lov til å kjøre bilen.
Sort Nissan Leaf, hentet 22/2-2012 fra BNH på Ski. Solgt 2019
Tesla Model 3, hentet Lillestrøm 2019.

TøddiVedder

Det er mulig å starte bilen fra app.

Handyman

Sitat fra: Olofm på fredag 06. november 2020, klokken 12:15
Sitat fra: ChristR på fredag 06. november 2020, klokken 11:47
Er det mulig å kjøre av gårde med bilen uten at mobilen er i bilen?
F. eks: Jeg sitter på balkongen med mobilen i lomma. Bilen er parkert under, og døra er ca 1,5 meter under meg. Da er det risiko for at noen kan åpne døra. Men kan de kjøre også?

For å sikre seg mot slike tilfeller, så er det mulig å legge inn pin-kode for å få lov til å kjøre bilen.
Og om noen skulle stikke av med bilen kan du lage det veldig brysomt for dem. Du kan justere lydanlegget på full guffe, blinke med lysene, slå av klima, åpne vinduene, tute som en gal, og begrense hastigheten til 80km/t.
Tipper tyver ikke gidder å kjøre rundt slik veldig lenge ;)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ryback

Det hender at bilen ikke låser seg opp når jeg har mobiltelefonen i baklomma, iphone11.

Jeg glemmer til stadighet telefonen på ladeplaten og har derfor pin2drive på min bil.

DagfinnN

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA