Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

BMW Charging

Startet av Kires, torsdag 05. november 2020, klokken 13:49

« forrige - neste »

AndreasRingdal

Lading med i4 på tesla ladere forutsetter at tesla bytter til lengre kabler. Ladeluken på i4 er på feil side. Alternativet er idiotparkering som jeg regner med det blir mye av på superchargere fremover
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

turfsurf

Sitat fra: AndreasRingdal på tirsdag 15. februar 2022, klokken 11:56
Lading med i4 på tesla ladere forutsetter at tesla bytter til lengre kabler.
Går vel på langsmed ladere der man kan rygge inn. Som på f.eks Nebbenes.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

AndreasRingdal

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 15. februar 2022, klokken 15:00
Sitat fra: AndreasRingdal på tirsdag 15. februar 2022, klokken 11:56
Lading med i4 på tesla ladere forutsetter at tesla bytter til lengre kabler.
Går vel på langsmed ladere der man kan rygge inn. Som på f.eks Nebbenes.
Kan på noen av de om er på enden av rekken men på de aller fleste plassene vil man enten blokkere to ladere eller sperre adkomsten mellom par. Superchagere er pr i dag ikke fysisk egnet for biler med ladeluke andre steder. 
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

cp1983

Noen som vet ladeprisene i utlandet på IONITY dersom man har Ionity pluss avtalen?

I prislisten til BMW står kun prisen dersom man ikke har avtalen. Ett par eksemepl, Danmark + Tyskland hadde vert greit.

Orbit

Desverre er ikke Ionity Plus sine utenlandspiser på nettsidene. (Jeg mener det var en egen prisliste der før, men finner den ikke igjen nå):
SitatLadeprisene i andre land kan avvike fra dette og rette seg etter de prisene som til enhver tid gjelder på ladetidspunktet. Disse prisene finner du i appen.

Noen eksempler:

  • Sverige 2,88 SEK/kWh
  • Danmark 2,60 DKK/kWh
  • Tyskland 0,35 €/kWh
  • Nederland 0,22 €/kWh
  • Frankrike 0,3 €/min NB: Minuttpris
  • Sveits 0,37 CHF/kWh
  • Italia 0,34 €/kWh
  • Spania 0,34 €/kWh

PS: Bestiller du Ionity Plus før 1. april, får du 1,70 kr/kWh i Norge de neste 12 månedene. Bestiller du etter, er prisen 1,99 kr/kWh.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

orodreth

Får andre opp riktig pris i appen? Har Ionity pakke og active men står fortsatt 8.40kr/kwh i appen på ionity stasjoner. Når jeg lader får jeg riktig pris.

turfsurf

Sitat fra: orodreth på fredag 01. juli 2022, klokken 09:07
Får andre opp riktig pris i appen? Har Ionity pakke og active men står fortsatt 8.40kr/kwh i appen på ionity stasjoner.
Ja, viser 1,70/kWh her.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

Sitat fra: LMOR på tirsdag 11. januar 2022, klokken 10:13
Har lest gjennom kontrakten, og der står det ikke mer begrensinger enn at jeg bare får lade BMWer, og at jeg ikke kan ta betalt hvis andre bruker kortet mitt.
De har nå revidert vilkårene igjen, og fra 1. september dekker avtalen kun lading med én VIN, som må være fra BMW. Så spørs det om de har noen mulighet til å verifisere dette ved bruk.

Sitat fra: https://bmw-public-charging.com/o/dcs-api/customer/NO/terms/document/pdf?locale=nb_NO&type=GTC&version=1&subversion=02.3. Ladetjenestekontrakten inngås for lading av kjøretøyet av merkene BMW innenfor rammen av registreringen ved å oppgi kjøretøyenes VIN (se avsnitt 5.6.) En kontrakt kan kun inngås for kjøretøy registrert i hjemlandet.

...

5.6. Ladetjenesten som tilbys under disse vilkårene, kan bare brukes til lading av kjøretøy av merke BMW som er spesifisert under registreringen ved angivelse av VIN.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

1317142119

Hvis de får tilgang til å kontrollere om bilen er en BMW, så kan de like gjerne aktivere Plug & Charge med en gang.

Man må kanskje oppgi VIN når man registrerer seg (jeg husker ikke, siden det er så lenge siden), men du har ingen mulighet - meg bekjent - til å endre bil i BMW Charging-kontoen din. Så selger du f.eks. en BMW i3 du brukte for å registrere deg og kjøper deretter en BMW i4, så kan du ikke registrere dette i BMW Charging-kontoen.

Enn så lenge er dette et tillitsbasert system etter du har registrert deg første gang.

Rollep

Sitat fra: ArTa på mandag 14. februar 2022, klokken 21:30
Nå som Tesla holder på åpne flere og flere ladere i nettverket sitt for andre, sp tror jeg hele IONITY konseptet med sin priser vil få verdi 0. Så BMW charging service er bare tull. Ikje noe å tenke på engang.
Da tror du feil, Tesla prisene er jo nesten oppe på Ionity drop-in nivå ;D

Trond.m

Noen som vet hvordan BMW Charging abonnementet Ionity plus kan fornyes ved utløp av 1 års avtalen ? Får man tilbud om fornyelse og til hvilken pris ?

turfsurf

Man må selv gå inn og fornye når det utløper, med de prisene som gjelder der og da. Er vel 2,50/kWh nå, og 69,-/mnd.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

Det kan fornyes så mange ganger du vil, fremdeles til 39 kr/mnd + 2,50 kr/kWh (dagens pris, sannsynligvis litt høyere enn du har på en ett år gammel avtale). Ionity Plus kan også kombineres med gratis grunnabonnement (BMW flex) dersom du ikke trenger Active-avtalen utenom Ionity.

Fornying skjer ikke automatisk, og kan heller ikke forhåndsbestilles før utløp. Avtalen har en måneds oppsigelsestid.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trond.m

Takk for svar. Høres bra ut. Fornyer jeg den på nettsiden etter at den har utløpt da ?

Orbit

Ja, fornying gjøres på nettsidene (og blir aktivert umiddelbart).

BMW Charging har i dag varslet prisendring fra 1/4. Ionity Plus-avtalen er som før (2,50 kr/kWh + 39 kr/mnd), mens det dyreste abonnementet for "alle" andre operatører (Active, til 19 kr/mnd) setter ned kWh-prisen fra 5,29 til 3,99. I tilegg kommer 6,99 kr per ladeøkt (som også var der tidligere for lading utenom Ionity). Så lenge de fleste operatører ennå ligger rundt 5-6 kr/kWh, er Active gunstig allerede fra første lading i måneden!

I utlandet går Active-avtalen i litt forskjellige retninger. I Norden settes prisene ned (på linje med Norge), i sentral-Europa står det stille, men de går litt opp i sør-Europa.

For gratisavtalen (Flex) er prisene mer dynamiske, så det ikke noen offisiell liste på hva som skjer der. Men de ligger vanligvis rundt standardpris hos operatør.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA