Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Amatør bygg mc

Startet av Halvor mc, fredag 26. mars 2021, klokken 21:07

« forrige - neste »

Halvor mc

Hei, jeg tenkte å bygge en amatørbygg mc. Har en del erfaring fra hjemmelagede mc-er og godkjenning fra før. Har bygget og godkjennt 6 stk med egen byggede ramme osv. Nå vil jeg gjerne ha el drift og leter etter noen som kan godkjenne installasjon. Altså hvordan ting er skrudd sammen og at komponentene passer sammen. Det må noen som er CE akkreditert i følge SVV. En mini utgave av NEMKO, for amatørbygg, -ikke serieproduksjon av produkter? Kjenner dere til noen konsulenter som kan ta en sånn kontroll på installasjon? Selve komponentene mener jeg at jeg har god dokumentasjon på med EMC og CE og slikt.

Hilsen Halvor

Caspar

Dette med ombygging til el er jo blitt veldig strengt og på grensen til umulig. Men krever de CE merking av hele installasjonen hvis du klasser sykkelen som amatørbygget?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Halvor mc

Nei, har bygget mange MC-er. Og ombygg og oppbygging under amatørbygg er ganske enkelt. Jeg sveiser rammer og gjør mye forskjellig uten noe omfattende typegodkjenning og sånn. Se mine bygg på "motorsykkelbygg" på facebook. El.mc er også mulig, men jeg trenger en kontroll av noen alla NEMKO av hvordan komponenten er montert og om de passer sammen. Finner jeg en sånn kontrollør som kan lage en rapport om det så tror jeg at jeg er i havn.

RJK

#3
Hei. Ønsker deg virkelig lykke til, og håper du lykkes.

Men problematikken som Caspar tar opp, er faktisk en stor bremsekloss ved elektrisk drivlinje. Både ombygging og nybygging. Kravene til å få godkjent den elektriske drivlinja og batteriene, er temmelig kvasse. Og det vil fort koste ganske mye å få en godkjenning på dette.

Du nevner Nemko-"lignende", men problemet er altså at kravene fører til at det er en stor og svært kostbar jobb å få dette godkjent som hobbymekaniker. Vi har mange dyktige folk i Norge som gjerne hadde kastet seg over dette markedet, men som ikke vil ta kostnaden før de er oppe i så stort volum, at andre og enda strengere krav blir gjeldende.

Jeg går ut fra at du har lest de fleste om ikke alle trådene her inne som går på ombygging. Selv noe så lite som å bytte ut tunge og plasskrevende blybaserte batterier med langt lettere, sikrere og samtidig mer energitette Li-Ion-batterier.

Artikkelen under, som peker på kravene og det som virkelig skaper problemene, nevner en Caspar Hille, som jeg mistenker er den samme Caspar som svarte deg i innlegget etter ditt første. I tilfelle er det en person med svært god kjennskap til problemet. Har og linket til forskriftene, som skaper problemet.

https://www.tu.no/artikler/det-er-nesten-umulig-a-fa-godkjent-en-ombygd-elbil-i-norge/467061

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_6#shareModal

Løsningen for mange, er å få den godkjent og registrert i et EU-land, før man tar den inn til Norge.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Caspar

Ja Caspar Hille er meg. Trådstarter her er jo i gang med en bygg som skal godkjennes etter reglene om amatørbygget. Det jeg har sloss mot er jo de meningsløse reglene som er innført for ombygget kjøretøy som jo er noe annet enn amatørbygget.
Jeg er litt overrasket over at SVV introduserer at de skal ha en uttalelse fra noe NEMKO lignende for å godkjenne et el kjøretøy som er bygget som amatørbygget. Jeg trodde det da var mye mere opp til byggherren å definere hva som passer sammen
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA