Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

I hvilken grad kan styret sette begrensing på ladehastighet?

Startet av mib1986, onsdag 04. november 2020, klokken 23:27

« forrige - neste »

Trond Svenning

#60
Jeg har lest gjennom denne tråden rimelig grundig. Oppfatter at dette er et borettslag eller boligsameie med ett (400V TN) hovedinntak på 315A pr. 19-20 leiligheter, hver med sitt skap med måler og sikringer.

Etter min oppfatning er vel kjerneproblemet her at om Styret slipper lading helt fritt, uten noen begrensninger, så kan man risikere at alle 19-20 leilighetene installerer ladeboks med høy ladekapasitet, ut fra eget sikringsskap. Om egen hovedsikring løser ut, er jo ikke noe problem for andre, heller ikke Styret. Men, om alle 19-20 leilighetene, nå med elbil, kommer hjem samtidig og starter lading samtidig med at man steker ribbe, så ryker garantert hovedinntaket på 315A. Og, det er i hvertfall en situasjon som berører alle 19-20 leilighetene.

Så, med felles inntak, MÅ jo Styret kunne legge føringer for den enkeltes lading og / eller samtidighet i lading.

Dette anlegget ser ut til å ha god strømkapasitet inn. Da ville nok et anlegg med ladebokser koblet til hver enkelt leilighets elkurs og måler, ideelt med lastbalansering opp mot hovedinntak, vært det mest interessante. Det fordrer dog at det lages en god beskrivelse over hva hver enkelt leilighet kan installere, og hvilken type ladeboks som skal anvendes (eller hvilke spesifikasjoner for lastbalansering via eks. OCPP, aktuelle ladebokser må ha).

Så kan man jo regne litt og gjøre noen antagelser om man behøver lastbalansering mot hovedinntak med en gang, i en nær framtid, eller som en «sikkerhet» om høy samtidig lading reelt skulle inntreffe en gang i framtiden.
Volvo XC40 Twin - MY24

Rav4_EV

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

automat

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 26. desember 2020, klokken 18:25
*Gjesp* Enda en Narvestad har meldt seg til tjeneste  :(
Jeg vil vel heller si at dette er det stikk motsatte av Narvestad. Løsninger basert fagkunnskap og fakta.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Trond Svenning

#63
Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 26. desember 2020, klokken 18:25
*Gjesp* Enda en Narvestad har meldt seg til tjeneste  :(
Narvestad eller ikke, mener du at et styre i et boligsameie ikke har noe med hvor mye strøm hver enkelt sameier trekker ut av sitt eget sikringskap?

Trådstarter skriver i første innlegg at sameiet har et hovedinntak på 315A som leverer strøm til 19-20 boenheter, hver med eget sikringskap. Om alle disse skulle finne på å kjøpe elbil, installere ladebokser med 16A sikring i eget sikringskap og starte lading samtidig, hvordan unngår du da at hovedinntaket til sameiet slår ut?
Det samlede strømtrekket til alle leilighetene vil jo da klart overstige inntakets 315A.
Volvo XC40 Twin - MY24

Rav4_EV

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Trond Svenning

#65
Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 26. desember 2020, klokken 20:28
Feil Narvestad, det er 3 fas 315A og mer enn nok strøm ;D
Jeg fikk med meg at det er 400V TN anlegg som jo er trefase ja. Så jeg er enig i at dette sameiet har god strømkapasitet.
Mange av dagens elbiler kan lade med inntil 11kW AC lading. Dette kan leveres av de fleste av markedets ladebokser, som da typisk vil bli tilkoblet de tre fasene og da utnytte 400V fasespenning. Typisk sikring foran ladeboksen vil da være 16A (trefase).

Jeg er enig i at dette sameiet har mye strøm innlagt, de har jo heller ikke elektrisk oppvarming.
Men, om samtlige 19-20 elbileiere skulle komme hjem fra et felles møte og koble til elbilene sine for lading samtidig, så vil det samlede strømtrekket overstige 315A (trefase). Det er en rimelig hypotetisk situasjon, men det er ikke utenkelig.

Jeg bor i et sameie med 80 leiligheter fordelt på 4 hus med egne (400V TN inntak). Vi har også høy strømkapasitet. Hvert bygg har 2x4x240 kvadrat Al kabel fra trafoen i gata, inntaksbryteren er 400A, i dag justert ned til 250A. Vi har fått aksept fra netteier (Elvia) til å justere opp inntaksbryterne til 400A. Skal vi opp til maks ca. 500-550A, må vi oppgradere elskapene.
Styret holder på å ta fram en ladestrategi der hver leilighet tillates å ta ut 16A trefase til lading, fra eget skap, og benytte en ladeboks som kan tilknyttes ev. framtidig lastbalansering mot hovedinntak. Det blir sansynligvis ikke behov for lastbalansering, men det er greit å ha tenkt litt på forhånd.
Volvo XC40 Twin - MY24

RJK

Sitat fra: Trond Svenning på lørdag 26. desember 2020, klokken 19:53
Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 26. desember 2020, klokken 18:25
*Gjesp* Enda en Narvestad har meldt seg til tjeneste  :(
Narvestad eller ikke, mener du at et styre i et boligsameie ikke har noe med hvor mye strøm hver enkelt sameier trekker ut av sitt eget sikringskap?

Trådstarter skriver i første innlegg at sameiet har et hovedinntak på 315A som leverer strøm til 19-20 boenheter, hver med eget sikringskap. Om alle disse skulle finne på å kjøpe elbil, installere ladebokser med 16A sikring i eget sikringskap og starte lading samtidig, hvordan unngår du da at hovedinntaket til sameiet slår ut?
Det samlede strømtrekket til alle leilighetene vil jo da klart overstige inntakets 315A.


Korriger meg gjerne om jeg tar feil, men siden det er 3-fas 315 A, så har de altså 315 A per fase. Om anlegget utnytter fasene har de altså teoretisk 945 A tilgjengelig.

Om alle 20? boenhetene trekker 1-fase 16A hver til lader, som altså er 3,6 kW så trekkes det altså totalt 320 A og da 72 kW, og derved bare litt over 1/3-del av kapasiteten, så burde det være mer enn tilstrekkelig for lading og annet behov. Om hver beboer lastbalanserer eget forbruk, og velger maks 16A over 3-fas, så kan de fleste lade mer enn tilstrekkelig for ganske heftig bruk.

Og sannsynlighet for at alle 20 lader samtidig, er altså temmelig søkt. Dessuten, de fleste bilene trekker jo ikke 11 kW, men stopper på 7,2 kW som tilsvarer 16 A på 2 av fasene. Med 1-fase må man i tilfelle ha støtte for 32 A. Ergo vil det være en fase igjen til annet forbruk.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trond Svenning

#67
Sitat fra: RJK på lørdag 26. desember 2020, klokken 21:23
Sitat fra: Trond Svenning på lørdag 26. desember 2020, klokken 19:53
Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 26. desember 2020, klokken 18:25
*Gjesp* Enda en Narvestad har meldt seg til tjeneste  :(
Narvestad eller ikke, mener du at et styre i et boligsameie ikke har noe med hvor mye strøm hver enkelt sameier trekker ut av sitt eget sikringskap?

Trådstarter skriver i første innlegg at sameiet har et hovedinntak på 315A som leverer strøm til 19-20 boenheter, hver med eget sikringskap. Om alle disse skulle finne på å kjøpe elbil, installere ladebokser med 16A sikring i eget sikringskap og starte lading samtidig, hvordan unngår du da at hovedinntaket til sameiet slår ut?
Det samlede strømtrekket til alle leilighetene vil jo da klart overstige inntakets 315A.


Korriger meg gjerne om jeg tar feil, men siden det er 3-fas 315 A, så har de altså 315 A per fase. Om anlegget utnytter fasene har de altså teoretisk 945 A tilgjengelig.

Om alle 20? boenhetene trekker 1-fase 16A hver til lader, som altså er 3,6 kW så trekkes det altså totalt 320 A og da 72 kW, og derved bare litt over 1/3-del av kapasiteten, så burde det være mer enn tilstrekkelig for lading og annet behov. Om hver beboer lastbalanserer eget forbruk, og velger maks 16A over 3-fas, så kan de fleste lade mer enn tilstrekkelig for ganske heftig bruk.

Og sannsynlighet for at alle 20 lader samtidig, er altså temmelig søkt. Dessuten, de fleste bilene trekker jo ikke 11 kW, men stopper på 7,2 kW som tilsvarer 16 A på 2 av fasene. Med 1-fase må man i tilfelle ha støtte for 32 A. Ergo vil det være en fase igjen til annet forbruk.
Det du sier er, meg bekjent, prinsipielt riktig. Man må da passe på å planlegge hver ladeboksinstallasjon slik at man får fordelt boksene rimelig likt på alle tre fasene.

I vårt sameie tenker vi å benytte vår tilgjengelige 400V trefase og la hver leilighet tilkoble seg denne med 16A sikringer. Hver leilighet vil da kunne lade med maks 11kW. Vi har nok mest sannsynlig nok strøm til denne løsningen, men ønsker å sikre oss ved å ha mulighet for framtidig lastbalansering mot hovedinntakene.
Volvo XC40 Twin - MY24

turfsurf

Sitat fra: Rio på torsdag 24. desember 2020, klokken 20:46
I gjennomsnitt kjører en bil i Norge 33 km/døgn. Det gir et ladebehov på ca 6 kWh per døgn.
Gjennomsnittstall er ubrukelige. Folk kjører ikke likt pr dag, og ikke får de nødvendigvis ladet 12 timer heller.

Hvis bilen står i ro ukedagene hjelper det ikke så mye mellom lørdag og søndag. Ene bilen vår kan stort sett ikke stå til lading mere enn 8 timer om dagen.

Og nå vil jo nettselskapene at det kun skal lades om natten, altså 6 timer.

Ett par dager med litt ekstra småkjøring så går det fort 100kWh.

Jeg vil si minimum 5-6kW burde være ett krav.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond Svenning

#69
Sitat fra: turfsurf på lørdag 26. desember 2020, klokken 21:58
Sitat fra: Rio på torsdag 24. desember 2020, klokken 20:46
I gjennomsnitt kjører en bil i Norge 33 km/døgn. Det gir et ladebehov på ca 6 kWh per døgn.
Gjennomsnittstall er ubrukelige. Folk kjører ikke likt pr dag, og ikke får de nødvendigvis ladet 12 timer heller.
Og nå vil jo nettselskapene at det kun skal lades om natten, altså 6 timer.
Ett par dager med litt ekstra småkjøring så går det fort 100kWh.
Jeg vil si minimum 5-6kW burde være ett krav.
Det er hovedgrunnen til at vi tillater 11kW lading i vårt sameie. Da har man muligheten til å komme hjem sent på kvelden med 'tom' bil og kunne dra full-ladet morgenen etter. Selv om det skjer sjelden.
Volvo XC40 Twin - MY24

turfsurf

Sitat fra: Trond Svenning på søndag 27. desember 2020, klokken 09:13
Det er hovedgrunnen til at vi tillater 11kW lading i vårt sameie. Da har man muligheten til å komme hjem sent på kvelden med 'tom' bil og kunne dra full-ladet morgenen etter. Selv om det skjer skjelden.
Typisk forløp for oss er at vi kommer hjem søndag kveld fra hyttetur. Så kjøres det på jobb, trening, skyss av barn hit og dit, og kanskje en tur i en butikk osv.

Utgjør fort femten mil med småturer. Dvs da trenger man 30-40kWh dagen etterpå, og man vil jo helst ikke stå igjen med helt tomt batteri heller.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Mitt råd til trådstarter er å jobbe for å få byttet ut elbilmotstanderne i styret. Om nødvendig ved å stille til valg selv. Og uten nødvendigvis å flagge ladesaken så høyt.

Utfra det som har kommet frem i tråden her, virker det som det teknisk sett er gode muligheter for å få til utvidede lademuligheter. Jeg tror bare at det kan bli en tung og konfliktfylt jobb med et motvillig styre.

Et styre har et ansvar for at elbillading ikke fører til overbelastning av hovedsikring, og de har ganske stor styringsrett over hva som tillates installert på fellesområder. Argumenter et motvillig styre kan bruke for alt de er verdt. Og så lenge det faktisk tilbys en løsning for elbillading, så har trolig styret oppfylt kravet i sameieloven, selv om det som tilbys er en minimumsløsning. Skulle man til tross for dette klare å trumfe gjennom en utvidelse, så er det ikke sikkert man klarer å få igjennom den beste løsningen, som man egentlig vil ha.

Lev med den dårlige ladeløsningen litt til, og jobb heller med styresammensetningen frem til neste generalforsamling. Så kan det nye styret ta med seg forslag fra denne tråden som innspill til elektrofagmannen som uansett bør inn å vurdere lademulighetene, basert på dokumentasjon og befaring.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA