Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

I hvilken grad kan styret sette begrensing på ladehastighet?

Startet av mib1986, onsdag 04. november 2020, klokken 23:27

« forrige - neste »

Ingeniøren

Det kan jo se ut til at dette er i et felles anlegg med begrenset total kapasitet og egen måler for hver husstand/plass - da har vel styret rett til å mene noe om dette ? Viktig at ikke noen tar alt slik at det ikke blir nok til alle og mange steder gir ikke el-verkene tillatelse til mer enn maks 20 A. De aller fleste klarer seg med 7-10 A i det daglige og så får man supplere andre steder ved behov.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

TB

Tråden startet 4. November. Bakgrunnen for at styret har spesifisert maks 10A er å unngå inntak til sameiet blir overbelastet som følge av at mange installer lading av elbil. Ved at hver enkelt beboer monterer lader til eget sikringsskap og måler kreves det ikke ladere som er lastbalansert.

Men, det fører også til at grensen for effekt er satt lavt, som en "føre var" tanke.

Å "true" igjennom en løsning kan slå begge veier. Som foreslått tidligere i tråden vil lobbyvirksomhet og forsøk på å søke støtte fra flere beboere, vil gjerne gjøre det enklere å få en best mulig løsning.

Tanken til styret er på lang sikt god, flere historier om beboere som har fått lov til det installert stor lade effekt. Når flere da ønsker tilgang må de enten få nei, eller de som alt har montert må redusere effekten.

Å bygge om til lastbalansert system har en kostnad,. Men, hvem skal betale der et spørsmål. Planen til styret er å unngå hele kostnadene. Men, er det en dårlig ide må det endres.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

mib1986

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 23. desember 2020, klokken 17:52
Sitat fra: mib1986 på onsdag 23. desember 2020, klokken 16:03
Jeg har eget sikringsskap med kapasitet nok isolert sett. Sendte nå en mail til styret og informerte om at hvis ikke de foreslår en løsning som gjør det mulig for meg å lade elbilen med tilstrekkelig hastighet for normal daglig bruk innen 1. Januar, så installerer jeg et opplegg med større sikring uansett.
Da inviterer jo du de til å mene noe om en sak som er for dem uvedkommende. :o

Vel, det er allerede nøye spesifisert i husordensreglene at man ved etablering av ladepunkt må søke styret om tillatelse, og at det kun er tillatt med 10a 1fas sikring, dedikert kurs, og enten schucko (med jordfeilbryter) eller dedikert ladeboks (fortsatt begrenset med 10a 1fas dedikert kurs). Styret krever også befaring for å godkjenne ladeopplegget.

Dersom jeg hadde montert lader uten å søke om tillatelse først, så hadde det garantert ikke gått forbi ubemerket.

mib1986

En annen vinkling.. Det virker som om den nye loven er slik at man kan kreve lademulighet der man har rett til å parkere. Hver boenhet har 2 egne biloppstillingsplasser hver utenfor boligen. Kan jeg da kreve å få etablert 2stk ladepunkter? I så fall burde jeg vel kunne kreve å ha 2 ladere som er koblet sammen med laststyring, slik at det blir høyere effekt hvis det kun er en bil som lader om gangen?

Rav4_EV

Sitat fra: mib1986 på onsdag 23. desember 2020, klokken 20:35


Vel, det er allerede nøye spesifisert i husordensreglene at man ved etablering av ladepunkt må søke styret om tillatelse, og at det kun er tillatt med 10a 1fas sikring, dedikert kurs, og enten schucko (med jordfeilbryter) eller dedikert ladeboks (fortsatt begrenset med 10a 1fas dedikert kurs). Styret krever også befaring for å godkjenne ladeopplegget.

Dersom jeg hadde montert lader uten å søke om tillatelse først, så hadde det garantert ikke gått forbi ubemerket.

Her er vel du rett ved kjernen av problemet. Man skal ikke måtte søke om ladeopplegg. Det er en rettighet man har og styret har en plikt til å legge til rette. De har neppe noen hjemmel til å regulere effekt så lenge det går over den enkelte beboers tavle.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

emurof

Sitat fra: TB på onsdag 23. desember 2020, klokken 19:25Å bygge om til lastbalansert system har en kostnad,. Men, hvem skal betale der et spørsmål. Planen til styret er å unngå hele kostnadene. Men, er det en dårlig ide må det endres.

Alle skal være med på å betale dette, i følge ny lov som trer i kraft over nyttår. De kan ikke motsette seg med mindre det er helt spesielle grunner.

I følge samme lov skal man kunne lade raskt nok til at man kan ha bilen til normalt bruk (husker ikke om dette gjelder en tenkt "gjennomsnittsbruker" eller konkret behov for hver enkelt, men i begge tilfeller er 10A langt ifra godt nok).

jkirkebo

#51
Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 24. desember 2020, klokken 11:51
Sitat fra: mib1986 på onsdag 23. desember 2020, klokken 20:35


Vel, det er allerede nøye spesifisert i husordensreglene at man ved etablering av ladepunkt må søke styret om tillatelse, og at det kun er tillatt med 10a 1fas sikring, dedikert kurs, og enten schucko (med jordfeilbryter) eller dedikert ladeboks (fortsatt begrenset med 10a 1fas dedikert kurs). Styret krever også befaring for å godkjenne ladeopplegget.

Dersom jeg hadde montert lader uten å søke om tillatelse først, så hadde det garantert ikke gått forbi ubemerket.

Her er vel du rett ved kjernen av problemet. Man skal ikke måtte søke om ladeopplegg. Det er en rettighet man har og styret har en plikt til å legge til rette. De har neppe noen hjemmel til å regulere effekt så lenge det går over den enkelte beboers tavle.

Nåja. Nettselskapet har anledning til å regulere effekt (enkelte steder i Agder får man ikke godkjent mer enn 8A 1-fase til lading), så det ville ikke være merkelig om styret kan gjøre det samme siden problemstillingen er identisk (for svakt nett på stedet til at alle kan lade raskt).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

automat

Sitat fra: emurof på torsdag 24. desember 2020, klokken 14:59

I følge samme lov skal man kunne lade raskt nok til at man kan ha bilen til normalt bruk (husker ikke om dette gjelder en tenkt "gjennomsnittsbruker" eller konkret behov for hver enkelt, men i begge tilfeller er 10A langt ifra godt nok).

10A rekker normalt til 10-15 mil daglig. Hvor går grensen for et borettslags «leveringsforpliktelser»?  Skal et borettslag måtte dekke behovet til en som kjører like mye som en taxisjåfør?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

emurof

#53
Sitat fra: automat på torsdag 24. desember 2020, klokken 16:04
Sitat fra: emurof på torsdag 24. desember 2020, klokken 14:59I følge samme lov skal man kunne lade raskt nok til at man kan ha bilen til normalt bruk (husker ikke om dette gjelder en tenkt "gjennomsnittsbruker" eller konkret behov for hver enkelt, men i begge tilfeller er 10A langt ifra godt nok).

10A rekker normalt til 10-15 mil daglig. Hvor går grensen for et borettslags «leveringsforpliktelser»?  Skal et borettslag måtte dekke behovet til en som kjører like mye som en taxisjåfør?

Jeg tror ikke forslaget dekker næringsvirksomhet, så en taxisjåfør kan neppe kreve å kunne lade nok til å drive taxi hjemmefra nei. Jeg tror heller ikke det ville vært ansett som "normal bruk".

Som sagt husker jeg ikke nøyaktig hva de sa om temaet, men hvor langt 10A rekker avhenger jo av hvor mye man får ladet hver dag også. Det er neppe tilstrekkelig for mange.

Rio

Sitat fra: emurof på torsdag 24. desember 2020, klokken 19:35Det er neppe tilstrekkelig for mange.

I gjennomsnitt kjører en bil i Norge 33 km/døgn. Det gir et ladebehov på ca 6 kWh per døgn.

Dersom man lader med 2,3 kW er der altså unnagjort på mindre enn 3 timer per natt.

Hvis bilen står parkert 12 timer i døgnet, så betyr det ca 27 kWh per natt, hvilket gir mellom 150 og 200 km per døgn, eller minst 50 000 til 70 000 km i året.

Godt over normalt bruk.


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rav4_EV

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 24. desember 2020, klokken 15:53

Nåja. Nettselskapet har anledning til å regulere effekt (enkelte steder i Agder får man ikke godkjent mer enn 8A 1-fase til lading), så det ville ikke være merkelig om styret kan gjøre det samme siden problemstillingen er identisk (for svakt nett på stedet til at alle kan lade raskt).

Slikt har et borettslagstyre verken kompetanse eller lovhjemmel til å regulere. Når jeg leser posten din skjønner jeg hvorfor det gjøres så mye feil i maktutøvelse i styrer :(
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

TB

Første post i tråden er sitert under. Om styret ikke setter noen begrensing, men lar hver enkelt beboer belaste opp til 32A 3 fas 22kW er det fare for at vern på 315A kan gå.

Om det skjer, hvor ligger ansvaret?
- styret i sameiet?
- nettselskapet?
- beboer som belaster for mye?
- elektriker som kobler det opp?
- eller andre ?

Sitat fra: mib1986 på onsdag 04. november 2020, klokken 23:27
Jeg fikk installert ladepunkt til elbil for en snau måned siden, etter godkjenning fra styret i sameiet der jeg bor. Det ble lagt opp egen kurs og tilkoblet ladeboks av elektriker, med 10a 1fas (2,3kw) sikring pga. styrets regler for dette. Ladepunktet er tilkoblet mitt eget sikringsskap.

Nå innser jeg at 10a 1fas (2,3kw) er en veldig kjedelig begrensing som gir lang ladetid på en elbil med rundt 50kw batterikapasitet.

Jeg har også funnet ut at det finnes en liten dings, som jeg kan ettermontere i mitt eget sikringsskap - som gir meg mulighet for dynamisk lastbalansering mellom elbilladeren min og strømforbruket ellers i boligen. Det er vannbåren varme og lavt energiforbruk ellers i boligen. Det er vel komfyr og platetopp som tar største del av kvota, men her vil da lastbalanseringen kjøre ned ladehastigheten på elbilladeren hvis man bruker komfyr/platetopp samtidig som elbil står til lading.

Det viser seg at det er to hovedsikringer på 315A 3fas (216kw) inn til sameiet på totalt 39 boenheter som fordeles tilnærmet likt. 19-20 boenheter deler altså på hver sin hovedsikring på 315A 3fas. I hver boenhet sitter det igjen en 32a 3fas (22kw) hovedsikring. Jeg har blitt opplyst om at det i min del av sameiet er tilgjengelig 11,5kw strøm samtidig til hver boenhet, før hovedsikring ryker.

Jeg søkte nylig om å få lov til å oppgradere sikringen på elbil-kursen min til 32a 1fas (7,4kw) samt installere duppeditt for lastbalansering og sette en øvre begrensning på 11,5kw totalt i min bolig.

Søknaden ble blankt avvist og etter dette har jeg diskutert fram og tilbake med styret, men de står på sitt om at lading er kun tillatt via dedikert kurs med maks 10a 1 fas sikring og de aksepterer ingen andre løsninger per i dag.

Har de lov til å sette en slik begrensning?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Ingeniøren

Sitat fra: Rio på torsdag 24. desember 2020, klokken 20:46
Sitat fra: emurof på torsdag 24. desember 2020, klokken 19:35Det er neppe tilstrekkelig for mange.

I gjennomsnitt kjører en bil i Norge 33 km/døgn. Det gir et ladebehov på ca 6 kWh per døgn.

Dersom man lader med 2,3 kW er der altså unnagjort på mindre enn 3 timer per natt.

Hvis bilen står parkert 12 timer i døgnet, så betyr det ca 27 kWh per natt, hvilket gir mellom 150 og 200 km per døgn, eller minst 50 000 til 70 000 km i året.

Godt over normalt bruk.

Enig. Tror det fleste overvurdere behovet for ladestrøm før de har fått bilen. Erfaring tilsier at lade behovet blir mindre enn man tror. I følge MDG er sykkel den opplagte løsningen om man får problemer  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rav4_EV

Sitat fra: TB på fredag 25. desember 2020, klokken 12:14
Første post i tråden er sitert under. Om styret ikke setter noen begrensing, men lar hver enkelt beboer belaste opp til 32A 3 fas 22kW er det fare for at vern på 315A kan gå.

Om det skjer, hvor ligger ansvaret?
- styret i sameiet?
- nettselskapet?
- beboer som belaster for mye?
- elektriker som kobler det opp?
- eller andre ?

Hvordan tror du resten av nettet er konstruert? Man har ikke lokale styrer uten fagkunnskap rundt en trafostasjon som setter begrensinger etter synsing.

Her burde trådstarter bytte sikring og sette opp ladeboksen til 16A via elektriker. Så burde lokale- og riks-synsere ta seg en velfortjent juleferie  ;D
Har sittet 12 år i kommunestyre og hørt på folk som skal mene noe om områder de ikke har hjemmel til å utøve makt. Verden går ikke tom for slike mennesker. ;)
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

TB

At kraftnettet er regulert av nettselskap er naturlig.

Det som lager "utfordringer" er at styret i sameiet mener (feilaktig?) de har et ansvar for å fordele effekten likt mellom beboere i sameiet.

I så tilfelle bør trådstarter informere styret at de ikke har noe ansvar for å regulere dette. Gjerne vise til dokumentasjon hvem som har ansvaret.

Dermed må vedtekter / retningslinjer endres. Da kan trådstarter bestille elektriker til å øke effekten. Må trolig også bytte kabelen fra eget sikringsskap til p-plass da kabel som er lagt ikke har noe ekstra "kapasitet" ledig i følge trådstarter.

Er redd mange styrer i landet tror de har ett ansvar i liknende situasjoner. Jeg er usikker hva som er riktig.

Om sikring som fordeler mellom beboere en gang i fremtiden blir overbelastet vil da nettselskapet gjøre tiltak for å unngå det skjer på nytt? Eller, bare kreve beboere ikke overbelaster?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA