Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

I hvilken grad kan styret sette begrensing på ladehastighet?

Startet av mib1986, onsdag 04. november 2020, klokken 23:27

« forrige - neste »

Erik Ola Ulvestad

Dette viser vel godt kvifor felles ladeanlegg har blitt properitære? Det må ei viss samhandling til, på tvers av alle ladeboksar. Det er lettast med same fabrikat. Alle boenheter må målast, dersom ein ikkje brukar separat forsyning. Boksar med OCPP standard vert for dyre, og ein eller annan må ha ansvar for tillegg av nye boksar.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

turfsurf

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på søndag 08. november 2020, klokken 01:34
Dette viser vel godt kvifor felles ladeanlegg har blitt properitære?
Nei, det gjør det ikke. Standardisering hadde løst dette lett. Dette viser en mangel på fremovertenking i standardiseringsarbeidet.

I ett API for å styre dette er det ikke mye som skal til pr lader. Styring av maks strømtrekk pr fase, måling og rapportering av forbruk, evt faseomkboling. Altså en håndfull API kall.

I tillegg ønsker man en felles standard for oppsett, noe som lett kan gjøres via service discovery.

Alt annet kan løses proprietært.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

Sitat fra: mib1986 på lørdag 07. november 2020, klokken 23:24
Med tanke på at det er 19-20 boenheter totalt, så skal det da mye til at man har så uflaks at mer enn 12 boenheter har elbillader/komfyr koblet på samme fase. Hvis alle installerer elbillader så er det 1/3 sjanse for hver installasjon. Skulle man være uheldig og hovedsikringen ryker så kan man heller få noen til å fordele mellom fasene dersom det blir et problem, men sannsynligheten for det er jo heller liten?
Det er i alle fall noe som kan sjekkes ut. Jeg vil tippe at alle sikringsskapene er satt opp likt, dvs komfyrsikring i samme posisjon i skapet, og dermed koblet på samme avtapping på faseskinnene. Så spørs det om også tilkobling av faser er rotert mellom sikringssskap eller ikke. Jeg ville ikke bli overrasket dersom også det er koblet likt, dvs alle komfyrkurser henger på samme fase på hovedinntak.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

TB

Er "enkelt" å måle. Få "alle" til å sette på komfyr samtidig. Samtidig måler en effekt på de tre fasene på hovedsikring. Kan måles med egnet tang amperemeter.

Men, spørsmålet er pr. idag teoretisk. Mange kan lade på høyere effekt, da effekt uttaket normalt er langt under kapasiteten som er tilgjengelig. Enkleste løsningen er at det blir gitt en midlertidig tillatelse til å montere høyere effekt.  En eller form for vilkår om å justere ned om (når) det blir et problem i fremtiden.

Ved å argumentere på riktig måte, og unngå misunnelse vil dette bli en rimelig løsning.

Når en da har erfaring, og ser dette blir en utfordring kan en løse det på annen måte. Da kan det være andre produkter på markedet som løser lastbalansering på elegant måte. Vil trolig være en problemstilling flere møter når antallet elbiler øker.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Erik Ola Ulvestad

#34
Sitat fra: turfsurf på søndag 08. november 2020, klokken 08:45
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på søndag 08. november 2020, klokken 01:34
Dette viser vel godt kvifor felles ladeanlegg har blitt properitære?
I ett API for å styre dette er det ikke mye som skal til pr lader.
...
I tillegg ønsker man en felles standard for oppsett, noe som lett kan gjøres via service discovery.

...
Men dette er jo nettopp OCPP. Likevel blir dette forbeholdt 'premium smart' ladeboksane.
Altså pris er problemet, i bunn og grunn. Det blir rimelegare å bygge med ein enkelt modell.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

turfsurf

#35
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på søndag 08. november 2020, klokken 11:33
Men dette er jo nettopp OCPP. Likevel blir dette forbeholdt 'premium smart' ladeboksane.
Altså pris er problemet, i bunn og grunn. Det blir rimelegare å bygge med ein enkelt modell.
Akkurat det er jo mangel på krav. Altså alle ladebokser som ikke skal være frittstående må det stilles krav til om å støtte OCPP.

Nå kjenner jeg ikke OCPP i detaljer, men min erfaring med standarder er at de ofte er overkompliserte og har en tungvindt sertifiseringsprosess, og det er ofte det som skaper problemer, ikke selve software.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

emurof

Sitat fra: RJK på torsdag 05. november 2020, klokken 23:15
Før man ordner i stand med å kreve en ekstraordinær generalforsamling, så er det greit å høre med litt naboer, lodde litt stemning og gjerne drive litt lobbyvirksomhet, slik at dere ikke plutselig står der med et braktap.

Fra nyttår har man krav på å etablere lading, og sameiet/borettslaget skal felles betale infrastrukturen. Det er altså ikke noe poeng i å drive med lobbyvirksomhet. Med mindre det er noe helt spesielt så kan ikke de andre nekte å oppgradere anlegget.

Mer info:

https://elbilforum.no/index.php?topic=53150.0

TB

lang tråd, med mye informasjon her.

Beboere i sameier har hatt "loven i hånd" siden 2018. Trådstarter bor i et sameie.
Er endringene i Lov om burettslag (burettslagslova) vedtatt, slik at trer i kraft fra 1. jan 2021?

I denne tråden vil endring uansett ikke ha noe så mye å si selv om det var et borettslag. Trådstarter har lademulighet, men bare en fase 10A. Ved at trådstarter eier en Renault Zoe 2020 som tillater opptil 22kw lading fordelt på 3 faser TN kan ladingen gå mye raskere om det var lov å lade med høyere effekt.

Tror nok lobbyvirksomhet for å få lov til å lade raskere enn 10A vil dermed være nødvendig.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

emurof

Etter den nye loven som trer i kraft over nyttår så skal det såvidt jeg kan se ikke være nødvendig å drive lobbyvirksomhet for å lade raskere. Loven stiller nemlig som krav at man reelt kan få ladet bilen nok til å faktisk bruke den. Jeg husker imidlertid ikke om loven snakker om "normal bruk" (altså generelt krav) eller "reelt behov" (krav avhengig av hva hver enkelt har behov for).

Et boligselskap kan med andre ord ikke sette opp "symbolladere" som i realiteten ikke leverer nok strøm til at folk kan lade bilene sine der til daglig bruk.

mib1986

Jeg skrev tidligere at det tar 25 timer å lade fra 0- 100%. Dette stemmer ikke. Det tar dobbelt så lang tid, opp mot 45-50 timer å lade bilen fra 0-100%. I følge Renault sine nettsider skal det ta 37 timer med 10A men det kan virke som om elektriker har satt en begrensing på laderen som er lavere enn 10A, sikkert for å unngå å overbelaste kursen. Elektrikeren foreslo i utgangspunktet å montere en 25A sikring, og begrense laderen til 10A i selve boksen. Dette ble blankt avvist av styret, de ønsket i utgangspunktet også at elektrikeren skulle legge en kabel som ikke var dimensjonert for mer enn 10A, slik at det ikke skulle være mulig å jukse det til i etterkant.

Når ladehastigheten er så treig, at det i praksis ikke er holdbart for en husstand med en elbil som skal brukes tur/retur jobb - så kan jeg ikke skjønne at det skal være i tråd med loven som gir rett til å etablere ladepunkt? Men hva gjør jeg videre? Kan jeg få elektriker til å sette inn en større sikring uten styrets samtykke?


Lars C. Krogenæs

Hei. Virker som om du har en ZOE. Den har elendig effektivitet ved lading på lav effekt. Lader du med 10A, får du kun 7A inn på batteriet. Det tilsvarer 1,6kW. Med 50kWt batteri tar det teoretisk 31 timer å fullade bilen fra 0-100. Mulig det tar lenger tid å lade de siste prosentene.

Bilen bruker vel omtrent 1,6kWt på mila. Så 10 timers lading gir 10 mils rekkevidde. Du har jo en stor buffer, så hvis du ikke kjører langt flere dager etterhverandre, burde dette likevel kunne være en akseptabel løsning du har rent fysisk, selvom jeg skjønner at det sliter på psyken. 
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Rav4_EV

Om du har en ladestasjon som henter strøm fra ditt eget sikringsskap har ikke borettslaget noe som helst med hva slags kapasitet du har på ladestasjonen.
Synes du stiller deg litt galt når du fører en slik diskusjon med styret. Om kabelen fra ditt sikringsskap er dimensjonert for høyere last er det bare å få byttet vernet og satt opp strømstyrken på ladestasjonen.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

mib1986

Jeg har eget sikringsskap med kapasitet nok isolert sett. Sendte nå en mail til styret og informerte om at hvis ikke de foreslår en løsning som gjør det mulig for meg å lade elbilen med tilstrekkelig hastighet for normal daglig bruk innen 1. Januar, så installerer jeg et opplegg med større sikring uansett.

mib1986

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 23. desember 2020, klokken 14:57
Hei. Virker som om du har en ZOE. Den har elendig effektivitet ved lading på lav effekt. Lader du med 10A, får du kun 7A inn på batteriet. Det tilsvarer 1,6kW. Med 50kWt batteri tar det teoretisk 31 timer å fullade bilen fra 0-100. Mulig det tar lenger tid å lade de siste prosentene.

Bilen bruker vel omtrent 1,6kWt på mila. Så 10 timers lading gir 10 mils rekkevidde. Du har jo en stor buffer, så hvis du ikke kjører langt flere dager etterhverandre, burde dette likevel kunne være en akseptabel løsning du har rent fysisk, selvom jeg skjønner at det sliter på psyken.

Det er en Zoe 2020-modell. Som sagt tar det 45-50 timer å lade bilen fra 0-100%, når det egentlig skal ta 37 timer å lade 0-100% fra stikkontakt i følge Renault selv.

Rav4_EV

Sitat fra: mib1986 på onsdag 23. desember 2020, klokken 16:03
Jeg har eget sikringsskap med kapasitet nok isolert sett. Sendte nå en mail til styret og informerte om at hvis ikke de foreslår en løsning som gjør det mulig for meg å lade elbilen med tilstrekkelig hastighet for normal daglig bruk innen 1. Januar, så installerer jeg et opplegg med større sikring uansett.
Da inviterer jo du de til å mene noe om en sak som er for dem uvedkommende. :o
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA