Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilke ladeoperatører støttes i We Charge?

Startet av Hansi, onsdag 04. november 2020, klokken 20:47

« forrige - neste »

Hansi

Hei,

Jeg sliter litt med å finne ut av dette, hvilke ladeoperatører støttes i We Charge?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Bjoris

Har heller ikke funnet ut dette, men bruk for all del ikke dette kortet om du ikke har abonnement. VW tar 3,20 pr Kw i tillegg til prisen på laderen for andre aktører enn Ionity. Hvis jeg har forstått det riktig er det jo direkte ran.

Planen min er fortsatt å ikke ha dette abb, rett og slett fordi det er elendig av denne gjengen og lage til abb uten at det er laderene nordover i Norge, da må jeg uansett lade mange andre steder


Bjoris

Jeg har lest litt gjennom WeCharge og ser at de skal forhandle pris med andre aktører. Da er jo kanskje dette kortet mer verd enn jeg trodde, dersom en også får lavere pris på øvrige ladere enn Ionity stiller ting seg annerledes

Orbit

De tar kr 3.20 ekstra per lading, ikke kWh ("fakturagebyr").
https://www.volkswagen.no/no/tilkoblings-og-mobilitetstjeneste/tilkobling/we-charge.html

Sitat fra: Orbit på søndag 11. oktober 2020, klokken 20:01
Sitat fra: The_M på søndag 11. oktober 2020, klokken 17:35
Vet at VW også lanserer "We Charge", har registrert meg i appen, men ser ikke ut som jeg kommer videre uten å være i besittelse av en ID.3 som jeg eier.
....
Ideelt sett burde det vært en tjeneste som funket med Ionity, Fortum, Grønn Kontakt, BKK, E-On/Clever, Oslo Kommune (er jo teknisk sett via Fortum, men funker f.eks. ikke å starte via Fortum-appen), Lade i Norge, m.fl. Avinor burde vel også inn på lista, men har via bekjentskaper inntrykk av at de er et stykke unna å tilby tredjeparts-API for lading.
Du trenger ikke eie en VW-bil for tilgang. "We Charge Free"-abonnementet krever ikke registrering av bil. De viser stasjoner fra Ionity, Fortum, Grønn Kontakt, E-On/Clever, Oslo Kommune (med noen hull i kartet, men som sannsynligvis fungerer i praksis), og Defa Cloudcharge (Lade i Norge). Angivelig skal RFID-kortet de leverer kunne starte lading på alle disse (bestilles i app). Prisstrukturen er operatørens egen pris pluss 3,20 NOK per lading, utenom Iontiy som koster 8,40 kr/kWh.

Finner ikke BKK, unntatt de gamle stasjonene de arvet fra Arctic Roads!
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Bjoris


turfsurf

Sitat fra: Bjoris på tirsdag 17. november 2020, klokken 10:10
VW tar 3,20 pr Kw i tillegg til prisen på laderen for andre aktører enn Ionity.
Ikke Kw, men kW. Liten k for kilo, stor W for watt. Og så er det selvfølgelig kWh, ikke kW.

Ikke for å være petimeter, men for å forhindre vranglære hos andre
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Bjoris

Sitat fra: turfsurf på onsdag 18. november 2020, klokken 06:45
Sitat fra: Bjoris på tirsdag 17. november 2020, klokken 10:10
VW tar 3,20 pr Kw i tillegg til prisen på laderen for andre aktører enn Ionity.
Ikke Kw, men kW. Liten k for kilo, stor W for watt. Og så er det selvfølgelig kWh, ikke kW.

Ikke for å være petimeter, men for å forhindre vranglære hos andre

Hehe, rett skal være rett. Jeg vet forskjellen, men har ikke vært nøye nok

Hansi

Jeg spurte Elli (VW ladeavdeling?) og fikk følgende tilbakemelding:
Sitat
Du kan se hvilke ladestasjoner som er kompatible med ditt We Charge ladekort i kartet i We Connect ID appen. Der kan du velge filteret «We Charge» og da vil kun ladestasjoner som støtter We Charge ladekortet dukke opp.
Jeg synes ikke det ser ut som det er så mange som støttes i så fall..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

amrois

Snakket med selger hos Gumpen Auto Vest i går, og han kunne fortelle at VW har inngått avtaler med BKK og Recharge nå, i tillegg til Ionity. Jeg finner ikke prisinformasjon noen steder ennå, men uansett er dette gledelige nyheter. Selv bor jeg i Kristiansand, og kjører mange langturer. Jeg prøvde å legge inn diverse ruter i abetterrouteplanner; turer som jeg vet jeg skal kjøre det neste året (Bergen, Stavanger, Oslo, Kongsberg og Uvdal). På alle turene klarer jeg meg med de tre operatørene (med god margin, og maks ett ladestopp per tur). Jeg tror VW er i ferd med å knekke koden for problemfritt elbilhold; i alle fall for oss i Sør-Norge. Det er på høy tid at Tesla møter seriøs konkurranse!
ID4 Pro Perf Tech

Hansi

Så bra, definitivt en god start.
Hvis de klarer å få avtaler med Circle K, Mer og Kople og de mest utbredte i EU hadde de vært langt på vei i mål for min del :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

perimec

Hi,
I'm going for the first long travel and I will be needing to charge the id4 on high speed charger. Does any of you know what is the best way to use not ionity charger? can I use only the we charge card on other charger (see cirkle k and so on)?

on vw it says that you can use the card on other operator... but I'm seriusly confused about this.

if you have any info please let me know

magfred

#11
Noen som har fått brukt We Charge-kortet på noen av de andre leverandørene enn Ionity?

Testet kjapt på Fortum/Recharge og kortet ga ingen respons når jeg forsøkte å starte en ladesesjon. Iflg VW skal man jo ikke trenge å aktivere noe for å benytte kortet hos Recharge og BKK/Lyse, ref vedlagt skjermbilde. Kortet mitt er aktivt i We Connect-appen, og det ser ut som at ladestasjonene er mulig å få tilgang til derfra (fikk ikke testet det).

Har ikke fått testet med BKK enda.
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

Roy Aasen

#12
Har ikke brydd meg om å prøve. Men som du selv har lest...skal fungere..egentlig.
Men det bortkastet tid og penger. (Du betaler 3 kr extra per ladestart) Bruk elbilforeningens brikke, ev. brikke fra Möller.

Kortet fungerer også bare sånn ca annen hver gang på Ionity.
Har mast med vw support..men det er bare svadasvar å få. Vi skal til Tyskkland om ett par dager og WeCharge kortet skulle gjøre turen noe mer spiselig med elbil. Ustabilitet hos enten Elli eller Ionity gjør det uaktuelt.
Slik det er nå, så blir det dieselbil istedet,dessverre.

Du kan jo prøve med å starte lading fra WeCharge-appen, kanskje det går?




igniztion

Sitat fra: magfred på mandag 07. juni 2021, klokken 10:26
Noen som har fått brukt We Charge-kortet på noen av de andre leverandørene enn Ionity?

Testet kjapt på Fortum/Recharge og kortet ga ingen respons når jeg forsøkte å starte en ladesesjon. Iflg VW skal man jo ikke trenge å aktivere noe for å benytte kortet hos Recharge og BKK/Lyse, ref vedlagt skjermbilde. Kortet mitt er aktivt i We Connect-appen, og det ser ut som at ladestasjonene er mulig å få tilgang til derfra (fikk ikke testet det).

Har ikke fått testet med BKK enda.

Jeg ladet med We Charge kortet på Fortum Charge&Drive McDonalds Vestby 150kW. Betalte 85,50 for 31,3kWt. (3,27,- pr minutt, ingen kilowattpris)
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA