Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VW planlegger seks gigabatterifabrikker

Startet av Electric cars in Norway, mandag 15. mars 2021, klokken 18:54

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Gode nyheter fra VW i dag :+1:

Kopi:

Volkswagen (VW) vil bygge seks batterifabrikker med til sammen 240 GWh produksjonskapasitet frem mot 2030. Hver fabrikk får en årlig produksjonskapasitet på 40 GWh.

Så hvor skal fabrikkene lokaliseres?

Den første kjenner vi fra tidigere, nemlig Northvolts kommende fabrikk i Skellefteå, nord i Sverige. Fabrikken var først planlagt med 32 GWh batterikapasitet, men vil nå bli utvidet til 40. Fabrikken vil lage batterier under Volkswagens Unified Cell-konsept, og disse skal disse skal inn i premium-modellene. Produksjonsstart vil være i 2023. 

Fabrikk nummer to vil plasseres i Salzgitter,  og skal produsere batterier til VW-gruppens volummodeller. Denne fabrikken vil Volkswagen-gruppen drive selv. Produksjonsstart er planlagt i 2025.

Videre vil de bygge én fabrikk i Vest-Europa med produksjonsstart i 2026, én i Øst-Europa med produksjonsstart i 2027, samt to til. Det er enda ikke bestemt hvor disse skal lokaliseres.
Les mer her:

https://www.tu.no/artikler/volkswagen-vil-bygge-seks-giga-batterifabrikker/507979

andre1980

Interessant å se at Norge og Romania ikke eksisterer i følge VW...


hELgenen

Snodig kart ja - ikke var vi skravert som utenfor EU heller.

goggo

Det mest interessante her synes jeg er at de nå tar ned forventningene til faststoffbatterier ved å skyve det til "på lengre sikt", mens de i stedet på kort sikt satser på silisium i anoden. Det virker på meg som om vi nå kan legge faststoffbatterier i samme kategori som hydrogen for energilagring i personbiler :)

En veldig interessant podcast "Are Batteries at a Turning Point?" på The Interchange som jeg hørte for noen dager siden, og som bl.a. forklarer om fordelene med silisium anoder og om problemene med faststoff batterier og med en evt storskala produksjon av disse.
https://podcasts.google.com/feed/aHR0cHM6Ly9yc3MuYXJ0MTkuY29tL3RoZS1pbnRlcmNoYW5nZQ/episode/Z2lkOi8vYXJ0MTktZXBpc29kZS1sb2NhdG9yL1YwL2FmeDlBRjNtQ2ZWakpJdDZGMGtCdS11R0o2cnpJTTRRNGx0U3ZWYnhhSW8


mvh
Hugo
   
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA