Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladekalkulator for Lyn og hurtiglading

Startet av Kjell Arne Rekaa, onsdag 04. november 2020, klokken 16:04

« forrige - neste »

Kjell Arne Rekaa

Denne nye ladekalkulatoren til Norsk Elbilforening, som nettopp er presentert, er interessant:
https://elbil.no/ladekalkulatorene/

Jeg testet den med 40 minutter og 40 kWt som et eksempel, og fant disse forskjellene.
(OBS: Ingen «Rabatt»/«Abonnement» er lagt inn, da det er vanskelig på tvers av alle.)














OperatørLynladerHurtiglader
Fortum180 Kr124 Kr
Grønn Kontakt178 Kr178 Kr
BKK166 Kr166 Kr
Lyse166 Kr166 Kr
(kun) Tesla68 Kr68 Kr
Ionity336 Kr336 Kr
Circle K200 Kr180 Kr
Kople166 Kr156 Kr
Supercharge166 Kr166 Kr
E.ON230 Kr198 Kr
Ishavskraft190 Kr170 Kr

Jeg synes det er dårlig stil, og alt for høye priser på de fleste, for ikke å snakke om Ionity som er 3x dyrere enn den nest rimeligste (Fortum) og som igjen er dobbel så dyr som Tesla.  Her må ladeleverandørene skjerpe seg. Vi får håpe på konkurranse på pris når alle får bygd ut flere ladere.
2019 Tesla Model 3 LR Dual Motor (April-2019 - )
2014 Fiat 500 electric                      (Sep 2020 - )
1997 Citroën Saxo Electric              (Nov-2016 - Sep-2020)

Lars C. Krogenæs

Litt skeptisk til denne kalkulatoren.

Et eks:

Jeg vet hvor mye strøm jeg trenger på bilen: 20 kWt
Så vet jeg at ladefarten på min Leaf i snitt ligger på rundt 35kW når jeg skal ha på 20 kW.
Du burde kalkulatoren funnet ut resten.

Jeg burde slippe å regne ut hvor lenge jeg skal lade 20/(35/60)=34,48 minutter
Først når jeg har denne infoen får jeg jo vite hva prisen blir.
Sitat
Operatør   Lynlader   Hurtiglader
Fortum   118 kr   106 kr
Grønn Kontakt   107 kr   107 kr
BKK   101 kr   101 kr
Lyse   101 kr   101 kr
Tesla (lader kun Tesla)   34 kr   34 kr
Ionity   168 kr   168 kr
Circle K   100 kr   90 kr
Kople   101 kr   92 kr
Supercharge   101 kr   101 kr
E.ON   115 kr   99 kr
Ishavskraft   95 kr   85 kr


PS! jobber med lading i Circle K, men uttaler meg som privatperson.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

RJK

Ville det ikke vært bedre å fjerne rabattfeltet og operatør, men heller legge til bilmodell, utetemperatur/årstid samt start-SoC? Kanskje et alternativ for hvilken SoC man ønsker å oppnå?


Så regner kalkulatoren ut fra snittkurven hvor lang tid den forventes og ta. Deretter presenteres resultatene med en kolonne med operatører, og så en rad for hhv AC-lading, en for hurtiglading og en for lynlading? Gjerne med forventet ladetid i tillegg, foran eller bak raden med pris-estimatet.


Jeg vil jo gjerne vite hvor det er billigst eller raskest, om jeg har flere alternativer på ruten min.



Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marius Kotsbak

Enig. Jeg løste det ved å prøve meg frem med tider for å få snittfart jeg forventer.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Trekkoppbil

Sitat fra: RJK på onsdag 04. november 2020, klokken 17:34
Ville det ikke vært bedre å fjerne rabattfeltet og operatør, men heller legge til bilmodell, utetemperatur/årstid samt start-SoC?
Jeg trur aldri du vil klare å finne noen modell for ladekarakteristikken til fremmede biler. Aldring på batteriet har jo ganske mye å si for ladehastigheten, og det varierer med hvordan bilen er holdt. Jeg spekulerer på om om ledig plass på batteriet, er ganske vesentlig for ladinga. Ett nytt batteri på 22kwt og 50% SOC, lader jo ganske mye raskere enn ett gammelt batteri på 16kwt og 50% SOC, kanskje spesiellt ved låge temperaturer.  Enkelte batteriprodusenter har endra kjemien på batteriene etterhvert, så produksjonsmåned kan ha betydning.  Sw-versjoner kan også ha vesentlig betydning. Temperatur og ladekarakteristikker endrer seg på en tur, og under lading, etter mange forutsetninger.  Om bilen har stått i garasje eller ute før kjøretuen betyr også en del. Indre motstand kan være viktig. Om du har et varmeapparat på 4,5kw mens du lader eller ikke, kan også bety litt.
Man ender opp med integralregning med flere ukjennte variabler.

RJK

Finnes da vel info å hente om bilene fra offisielt hold eller om så egne tester.


Og man behøver ikke ta hensyn til degradering. Heller ikke den ladekalkulatoren som er laget, tar hensyn til dette.


Om man får sett hva som er "standard" ladekurve/ytelse for et friskt batteri, så har man dette som et utgangspunkt. Nettopp fordi variablene er så mange, så vil dette aldri bli et nøyaktig verktøy, men bør gi en pekepinne.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA