Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

IONIQ 2017-2019 Støydemping?

Startet av Lofotveggen, onsdag 04. november 2020, klokken 12:38

« forrige - neste »

Lofotveggen

Hei, vurderer IONIQ som min neste bil og ser at noen reklamerer med støydemping.
Noen som kjenner til dette?
Støyer IONIQ mer enn tilsvarende konkurrenter?


Mateusz

Noen som utført ekstra støydemping? Hva det går på eventuelt?
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Mateusz

Anbefaler denne filmen:
https://www.youtube.com/watch?v=PhW4IG3tHRw

Full støydemping av dører og bagasjerommet. 5db mindre støy målt med desibel-måler. Litt mye arbeid men gir resultater for noen som er litt nerd :)
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

EV-FTW

#4
Sitat fra: Mateusz på tirsdag 12. januar 2021, klokken 11:03
Anbefaler denne filmen:
https://www.youtube.com/watch?v=PhW4IG3tHRw

Full støydemping av dører og bagasjerommet. 5db mindre støy målt med desibel-måler. Litt mye arbeid men gir resultater for noen som er litt nerd :)

Nå sa vel personen som gjorde så mye arbeid at han hørte forskjell, men trodde han skulle høre mer forskjell med tanke på arbeid og kostnad.

Videre tenker jeg at det ikke er dette TS spør etter, men mer lyddemping slik som Mercasol annonserer. At de sprayer ekstra lag med lyddempende middel under bil og i hjulbuer.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Mateusz

Så klart merkasol støydemping i hjulbuene og på undersida gir effekt.
Kanskje i nærheten av det som han mannen på youtube har oppnådd.
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Tjafsaren

Tror det ble påpekt fra en del instanser på ekstra støydemping , at den relativt største endringen kom ved å pelle ut bakseter og alt i bagasjen. Da disse flatene bare er bart metall.

larsif

Hei
Hentet min Ioniq 08.01.21 hos Suldal Billakkering etter Mercasol behandling + ekstra støybehandling.Mine målinger må tas med en klype salt.
Det ble ikke målt på samme strekning og underlag eller vær.
Første måling foretok jeg på relativt fin tørr vei/asfalt viste 72dB dersom jeg ikke husker feil vha appen Sound Meter.
Når jeg hentet bilen var det saltvåt vei og jeg målte igjen på en relativt fin vei/asfalt.Ved 80 kmt-ca. 67-68 dB og 60 kmt 64-65 dB.

På fin asfalt (relativt) var lyddempingen merkbar, men på dårlig asfalt var der fremdeles vel mye romling/asfalt støy, subjektivt mest fra bakenden, bagasjerom.

Så ut i fra videoen vist over i tidligere innlegg kunne jeg tenkt å utført
den dempingen med disse mattene fra baksete og bakover.

Vel investert behandling? Ja, på ok asfalt.
Rediger innlegg

Tjafsaren

Var det jeg mente at jeg leste riktig da. Videoen linket tidligere K tråden viser klart at bakseter og mot bagasjen kun er litt «pynting» med metall under. Så ville nok pelt ut alt sammen og lagt på demping.

Når jeg testa en 2018 mod nå i sommer reagerte jeg på det samme: romling bakfra. Det mente selger ikke noe spesielt om.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA