Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Tester av iX3 (media)  (Lest 10497 ganger)

Trond.m

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6267
    • Vis profil
Sv: Tester av iX3 (media)
« Svar #270 på: Onsdag 13. Januar 2021, klokken 20:14 »
Man kunne godt hatt et valg i appen om varmepumpe skal benyttes ved forvarming eller ikke. Står man tilkoblet strøm er det ikke så viktig, men skal energien tas fra batteriet så har det stor betydning. Og ved oppvarming av batteriet under kjøring, så vil en varmekabel ikke være en optimal løsning. Men som vi har diskutert tidligere, så er det ikke primært for å spare strøm man vil varme batteriet under kjøring.

Orbit

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2872
    • Vis profil
Sv: Tester av iX3 (media)
« Svar #271 på: Onsdag 13. Januar 2021, klokken 23:26 »
e-tron har varmepumpe med kompressor (V470 i figuren under), men av det jeg har funnet av informasjon (spesielt fra SSP 675), er det bare to evaporatorer (som er der en varmepumpe kan hente energi) :
  • Kjøleanlegg/AC for kupé, for å pumpe varme ut av bilen selv om det er varmere på utsiden. Blokk A i figur. Denne kan derfor ikke hente varme til kupé.
  • Væskesløyfe for batteri/motorer, for å hente overskuddsvarme herfra til kupé (selv om disse er kaldere enn ønsket kupétemperatur). Blokk E i figur.
Det er da ingen mulighet på e-tron til å bruke varmepumpe til å hente energi fra direkte uteluften. Ved normal kjøring bruker drivverk 20-30 kW, hvor 5-10% er varmetap i motorer og batteri. Selv om ikke alt dette fanges opp i kjølevæsken, er det omtrentlig 1-2 kW som kan hentes til kupé (dvs nok til å dekke de fleste behov for vedlikeholdsvarme). Varmepumpen gjør at temperaturen kan løftes godt over ønsket kupétemperatur selv om drivverket er kaldere enn dette. F.eks kan +10C i drivverket løftes (via varmepumpe) til +40C i varmeregisteret (som må ligge en god del over ønsket kupétemperatur når det trengs varme).

Ulempen her er at det er lite spillvarme å hente på småkjøring (pga lave effektuttak i drivverk, og dermed lave varmetap), samt ved start med kaldt batteri. Det forklarer hvorfor e-tron ser veldig høyt totalforbruk ved den slags kjøring (så lenge en setter klimaanlegget på full komfortinnstilling).

Fordelen er at dette varmepumpeoppsettet fungerer helt ned til utetemperaturer på -20C (hvor utilsiktet luftkjøling av drivverket stjeler det meste av varmetapet, så det er ikke noe å hente) - dvs vesentlig kaldere enn hva luft-til-luft varmepumper i andre biler klarer.

Det som mangler, er muligheten til å forhåndsvarme batteriet før avreise til +20-30C mens en er tilkoblet AC-lader. Alt av væskesløyfer er på plass, men det støttes ikke av dagens programvare i bilen. Det vil nok øke totalt strømforbruk noe, men en får lenger rekkevidde da en kan ha med seg ganske mye varmeenergi som underveis kan brukes til kupé, i stedet for å hente denne energien fra batteriet. Bare for å gjette på et tall, kunne det gitt 5%-10% lengre vinterrekkevidde, men mer energiforbruk fra laderen - selv om forbruket underveis ville vært lavere. Ekstra forhåndsoppvarming av batteri, samt varmelekkasje før avreise og underveis koster.

 [ You are not allowed to view attachments ]  

(Og dette ble mye lengre enn jeg hadde tenkt......)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trond.m

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6267
    • Vis profil
Sv: Tester av iX3 (media)
« Svar #272 på: Torsdag 14. Januar 2021, klokken 09:35 »
Langt og på grensen til  OT 😉, men veldig interessant  :+1: Takk 😊
Løningen er nok veldig gunstig for vinterkjøring i Europa med temperaturer rundt 0 og høy fart. For jobbkjøring på en mil i 10 kuldegrader med kaldt batteri er den nok verdiløs og selv pen landeveiskjøring i 60-70 km/t gir nok relativt lite spillvarme. Tipper løsningen er nokså lik som for e-golf. Det forklarer hvorfor det ble sagt at den bare hadde noen effekt ved kjøring over ca en halv time.

Skulle gjerne sett en tilsvarende redegjørelse for iX3.

Ut fra hva markedsavdelingen har beskrevet så skal den vel ha en varmepumpe som varmer både kupe og batteri. Og vi må gå ut fra at den i tillegg til spillvarme også kan hente varme fra uteluften. Da må den ha et luftinntak med vifte og sannsynligvis en varmeveksler som henter ut spillvarme ut fra drivverk og batteri.

Det må jo finnes en teknisk dokumentasjon fra BMW på dette, men får vi fatt i det ?

« Siste redigering: Torsdag 14. Januar 2021, klokken 10:08 av Trond.m »

PionerThink

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 611
    • Vis profil
Sv: Tester av iX3 (media)
« Svar #273 på: Torsdag 14. Januar 2021, klokken 10:42 »
Tror denne har vært lagt ut tidligere, men muligens forsvunnet etter omlegging av forumet for en tid tilbake ???
Bør vel stå noe her kanskje som er tatt med på iX3?
 [ You are not allowed to view attachments ]  
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

Orbit

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2872
    • Vis profil
Sv: Tester av iX3 (media)
« Svar #274 på: Torsdag 14. Januar 2021, klokken 11:14 »
Det finnes tilsvarende for X3, men det ser ikke ut til å være representativt for iX3. Men det kommer nok under "BMW university"-paraplyen. https://x3.xbimmers.com/forums/showthread.php?t=1563521
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trond.m

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6267
    • Vis profil
Sv: Tester av iX3 (media)
« Svar #275 på: Torsdag 14. Januar 2021, klokken 17:53 »
Fantasisk god dokumentasjon for i3 og X3. Vi må anta at de har laget noe tilsvarende for iX3. Men hvordan får man tak i det. Det er vel ikke noe de publiserer, så vi er vel avhengig av en utro tjener som lekker 😉.
Ser at de bevisst stopper varmepumpen på i3 ved minus 10. Der skal vel iX3 være forbedret så vidt jeg vet.

PionerThink

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 611
    • Vis profil
Sv: Tester av iX3 (media)
« Svar #276 på: Torsdag 14. Januar 2021, klokken 18:47 »
Er vel en amerikansk nettside dette, og på dokumentasjonen for i3 står det at den er editert for US Market.
Nå skal jo ikke iX3 ut på det amerikanske markedet en gang, så da spørs det vel om det er like interessant for dem å legge ut i motsetning til ICE X3(G01) og i3 som selges der borte?
Regner også med at iX3 har bedre varmepumpe- og sløyfe enn i3 som jo snart er en 8-9 år gammel konstruksjon, så det blir spennende å se resultatet av Elbil sin test fra det kalde nord ;)
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

moonbuggy

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1219
    • Vis profil
Sv: Tester av iX3 (media)
« Svar #277 på: Torsdag 14. Januar 2021, klokken 19:50 »
Fantasisk god dokumentasjon for i3 og X3. Vi må anta at de har laget noe tilsvarende for iX3. Men hvordan får man tak i det. Det er vel ikke noe de publiserer, så vi er vel avhengig av en utro tjener som lekker 😉.
Ser at de bevisst stopper varmepumpen på i3 ved minus 10. Der skal vel iX3 være forbedret så vidt jeg vet.
Det har noe for seg å ikke overkomplisere ting heller. I i3 er varmepumpen grei, og har god effekt ved kjølebehov og varme i moderate temperaturer. i3 har egne krester for kjøling av motor og motorelektronikk(eget reservoir) og bruker ikke overskuddsvarme til noe. Det er antagelig lite å hente ved minusgrader, uansett. Heller ikke på i3 Rex bruker man varme fra fossilmotoren til noe. Det burde man gjort, f.eks. ved å kunne velge å kjøre motoren ved lave temperaturer og utnyttet varmeoverskuddet til cockpit og batteri...