Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester av iX3 (media)

Startet av JorgenM, onsdag 04. november 2020, klokken 08:41

« forrige - neste »

1317142119

Sitat fra: hemi på tirsdag 12. januar 2021, klokken 13:56
Når så du sist en bensin/dieselbil test der hele testen egentlig bare var forbruk? ikke noe om bilene og hvordan de er, egenskaper osv... bare forbruk?!
Det hadde faktisk vært mye mer viktig med forbrukstester på biler med forbrenningsmotor enn biler med elmotor. Jeg har drevet med økonomikjøring i mange år (lenge før elbilene ble populære) og det har, så lenge jeg har holdt på, vært vesentlig vanskeligere å oppnå oppgitt forbruk på en fossilbil enn på en elbil. Selv de gamle NEDC-tallene til elbiler er enkle å oppnå på trafikkert vei ila sommermånedene i Norge. Du skal derimot ha ganske god kontroll på økonomikjøring for å klare oppgitt forbruk på en gjennomsnittlig fossilbil.

hELgenen

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 13. januar 2021, klokken 08:29
Sitat fra: hemi på tirsdag 12. januar 2021, klokken 13:56
Når så du sist en bensin/dieselbil test der hele testen egentlig bare var forbruk? ikke noe om bilene og hvordan de er, egenskaper osv... bare forbruk?!
Det hadde faktisk vært mye mer viktig med forbrukstester på biler med forbrenningsmotor enn biler med elmotor.

Hvorfor skal man bruke energi på å teste gårsdagens teknologi?
Når det er sagt - om iX3 skulle ende på 1.8 eller 2.5 - så slår det begrenset inn på lommeboka.
I fossilverden betyr en tilsvarende forskjell i forbruk vesentlig mer.

bobakka

Sitat fra: hELgenen på onsdag 13. januar 2021, klokken 08:35
Når det er sagt - om iX3 skulle ende på 1.8 eller 2.5 - så slår det begrenset inn på lommeboka.
Det er jo ikke lommeboka som er interessant her, men rekkevidde - om jeg kommer frem dit jeg tror jeg kommer frem. Med en batteripakke på 80kWh med bare deler tilgjengelig for meg som bruker så er forbrukstestene veldig viktig. For en fossilbil dreier det seg kun om lommebok, men annerledes for en eilbil
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

z4rd

Forbruk er viktig da det sier noe om effektivitet i sin helhet. Dette slår følgelig ut på rekkevidden, men ikke minst på ladefart mht km pr. time. Om det ikke spiller noen rolle å betale noen riksdaler ekstra i året, så har du vel ikke lyst til å bruke unødig tid til å vente på at bilen skal bli ferdig med ladingen.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

hELgenen

Sitat fra: bobakka på onsdag 13. januar 2021, klokken 09:53
Sitat fra: hELgenen på onsdag 13. januar 2021, klokken 08:35
Når det er sagt - om iX3 skulle ende på 1.8 eller 2.5 - så slår det begrenset inn på lommeboka.
Det er jo ikke lommeboka som er interessant her, men rekkevidde - om jeg kommer frem dit jeg tror jeg kommer frem. Med en batteripakke på 80kWh med bare deler tilgjengelig for meg som bruker så er forbrukstestene veldig viktig. For en fossilbil dreier det seg kun om lommebok, men annerledes for en eilbil

Rekkevidde er interessant - men så lenge den er lang nok til å nå til neste lader så er mye gjort.
Nå ser vi biler med snart 1000 km rekkevidde på en lading - så selv om rekkevidde er viktig nå - så vil det med tid og stunder også bli stadig mindre relevant. Men for iX3 er det jo fortsatt relevant. Vil tippe den klarer 30+ mil på vinteren - og da vil det nok fungere for mange

Trond.m

For ekstremvær (30 kuldegrader) så tenker jeg at det holder om rekkevidden er 20 mil uten krav til forvarming. 30+ for mer normale vinterforhold er bra, og det bør den absolutt klare. Den går jo fint med EQC også med en varmepumpe som kanskje ikke er er helt optimal siden den bruker restvarme fra drivverk og batteri for å varme kupeen. MB skriver at den skal klare det uten bruk av tilleggsvarme ned mot 0 grader, men da har de nok gått ut fra motorveikjøring i høy hastighet.  BMW bruker nok luft utenfra også, men det har også noen utfordringer. Mens EQC har behagelig og konstant varme, har BMW i3 plutselig mistet varmeeffekten og gitt kald trekk. 20 grader i EQC er så varmt at jeg kjører langtur i minus 10 i bare skjorte og uten sko, med deilig varmluft fra dyser nær rattet.  I andre biler man man oppleve kaldras, kalde gulv og kalde hender ved samme temperaturinnstilling. Ved en forbruksmåling hvor alle stilles på samme temperatur kan dette være en betydelig feilkilde. De burde egentlig hatt med egen temperaturmåler, for i 15-30 minus er utgjør kupevarme en stor andel av forbruket.

StormFurby

#261
Sitat fra: hemi på tirsdag 12. januar 2021, klokken 21:33
Forventes det kontinuerlig -30 under testen?

Kjøper ikke argumentet rundt negativ omtale og kommentarfelt. Det viktigste er jo at testen utføres likt for alle bilene.

I ix3 gruppa på tryneboka opplyser Ståle Frydenlund at temperaturene ligger i området minus 15 til 25 under testen.

moonbuggy

Sitat fra: Trond.m på onsdag 13. januar 2021, klokken 10:25
For ekstremvær (30 kuldegrader) så tenker jeg at det holder om rekkevidden er 20 mil uten krav til forvarming. 30+ for mer normale vinterforhold er bra, og det bør den absolutt klare. Den går jo fint med EQC også med en varmepumpe som kanskje ikke er er helt optimal siden den bruker restvarme fra drivverk og batteri for å varme kupeen. MB skriver at den skal klare det uten bruk av tilleggsvarme ned mot 0 grader, men da har de nok gått ut fra motorveikjøring i høy hastighet.  BMW bruker nok luft utenfra også, men det har også noen utfordringer. Mens EQC har behagelig og konstant varme, har BMW i3 plutselig mistet varmeeffekten og gitt kald trekk. 20 grader i EQC er så varmt at jeg kjører langtur i minus 10 i bare skjorte og uten sko, med deilig varmluft fra dyser nær rattet.  I andre biler man man oppleve kaldras, kalde gulv og kalde hender ved samme temperaturinnstilling. Ved en forbruksmåling hvor alle stilles på samme temperatur kan dette være en betydelig feilkilde. De burde egentlig hatt med egen temperaturmåler, for i 15-30 minus er utgjør kupevarme en stor andel av forbruket.
Varmepumper i bil har mange utfordringer. I i3 som du nevner, så kuttes varmepumpen helt ut ved temperatur under -10. Under er virkningsgraden negativ om den virker overhodet. Så da sitter man igjen med varmeelementene på 5kw. Skulle gjerne visst mer om systemet i ix3, men tror at også der bruker man en kombinasjon av resistiv(e) varmeelementer og varmepumpe, hvor man også kobler ut varmepumpen når virkningsgraden nærmer seg null...

Trond.m

#263
BMW skriver vel at varmepumpen brukes til oppvarming av både kupe og batteri. Min erfaring er imidlertid at pressemeldinger er så upresise når de omtaler tekniske løsninger at de er nærmest verdiløse. Audi skrev jo at e-tron har en løsning som gjør at batteriet alltid holder optimal temperatur. Og e-tron 50 som skulle ha optimalisert drivverk som skulle gi langt over 300 km WLTP endte med å bruke litt mer energi enn e-tron 55 og ha knappe 300 km WLTP.

Det er uansett interessant at Mercedes bruker varmepumpen for å hente varme fra batteriet, mens BMW hevder å bruke varmepumpe til å varme batteriet. Har mest tro på å tilføre batteriet varme i ekstremt lave temperaturer, men man skal ha en veldig effektiv varmepumpe hvis det skal føre til lavere forbruk.

StormFurby

#264
Om man kan hente varme fra batteriet med VP kan man like enkelt levere varme til batteriet, det er bare å reversere retninga på varmepumpa. Ikke så stor tro på at bmw/mb-løsningene egentlig er så veldig ulike i praksis.

Trond.m

#265
Sitat fra: StormFurby på onsdag 13. januar 2021, klokken 15:25
om man kan hente varme fra batteriet med VP kan man like enkelt levere varme til batteriet, det er bare å reversere retninga på varmepumpa. så ikke så stor tro på at de løsningene egentlig er så veldig ulike i praksis.
Da må man i så fall ta varme fra kupeen for å varme batteriet. Bare å hente boblejakka hvis Mercedes reverserer systemet ut fra hvordan de selv beskriver det... eller kjøre PTC elementet for å kompensere. Tror uansett oppvarming av batteri fra batteri aldri vil øke rekkevidden..det er nok bare for å få raskere lading. Forvarming av batteri når man er tilkoblet strøm gir naturligvis lenger rekkevidde, men totalt energiforbruk vil nok også da øke.

moonbuggy

Sitat fra: Trond.m på onsdag 13. januar 2021, klokken 15:37
Sitat fra: StormFurby på onsdag 13. januar 2021, klokken 15:25
om man kan hente varme fra batteriet med VP kan man like enkelt levere varme til batteriet, det er bare å reversere retninga på varmepumpa. så ikke så stor tro på at de løsningene egentlig er så veldig ulike i praksis.
Da må man i så fall ta varme fra kupeen for å varme batteriet. Bare å hente boblejakka hvis Mercedes reverserer systemet ut fra hvordan de selv beskriver det... eller kjøre PTC elementet for å kompensere. Tror uansett oppvarming av batteri fra batteri aldri vil øke rekkevidden..det er nok bare for å få raskere lading. Forvarming av batteri når man er tilkoblet strøm gir naturligvis lenger rekkevidde, men totalt energiforbruk vil nok også da øke.
Nei, kjører du varmepumpe til luft, vil du kunne tilføre batteriet mer energi i form av varme enn du henter fra nettet. Det er mye å vinne på å løfte batteriet til f.eks. 20 grader om vinteren. Bedre ytelse, mindre indre tap, og evne til å ta imot all regenering. Men, tror som deg at under kjøring, så vinner man bare tid ved hurtiglading ved å varme opp batteriet.

Trond.m

Enig, men hvilken bil kan forvarme batteri til 20 grader ved bruk av varmepumpe ? i3 vet jeg bruker varmepumpe ved forvarming, men den varmer ikke batteriet så mye som til 20 grader. Kan vi forvente at iX3 gjør det ?

moonbuggy

Sitat fra: Trond.m på onsdag 13. januar 2021, klokken 18:45
Enig, men hvilken bil kan forvarme batteri til 20 grader ved bruk av varmepumpe ? i3 vet jeg bruker varmepumpe ved forvarming, men den varmer ikke batteriet så mye som til 20 grader. Kan vi forvente at iX3 gjør det ?
i3 bruker desverre ikke varmepumpa til å varme batteriet(kun til kjøling), bare kabinen. Batteriet i i3 forvarmes av 1kw varmeelement i bunnen av batterikassa når tilkoblet. Det kobler ut når temperaturen når 10 grader. Antagelig fordi oppvarmingen ikke skjer likt i alle elementene. Men, det gir jo noe. Om ix3 bruker varmepumpa når tilkoblet, blir det mer effektivt gjennom kjølekretsene og sikkert gi mer optimal temperatur når oppkoblet...

02jan

Takk og lov for at min i3 ikke brukte varmepumpa til forvarming av batteri. Her hos meg er det ikke uvanlig at det er netter med temp mellom -10 og kaldere (vinter) , forvarmingen startet da 3 timer før avreise - lydløst.

På netter med mildere en -10 , startet varmepumpa opp klimatiseringen 30 min før avreise 06:00, og da med et salig leven. Heldigvis kunne jeg parkere litt bort fra eget hus, og nær nabo. Målte 80 decibel 4 meter fra nabos soveromsvindu.

Forstår ikke hva som er galt med en enkel varmekabel og god isolasjon av batterikasse, for å sikre mulighet for oppvarming av batteri.
1.gen i3 klarte fint å varme opp batteri til +10 grader uten bruk av varmepumpe på de kaldeste dag/døgn.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA