Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester av iX3 (media)

Startet av JorgenM, onsdag 04. november 2020, klokken 08:41

« forrige - neste »

geear

Dette handler nok mer om formulering enn noe annet, antar vi ver forskjell på over og understyring alle sammen, og hvordan vi får bilen til å gjøre det ene eller andre. Men om journalisten faktisk prøvde å overstyre, eller bare ga gass rett frem, er vel heller uklart. Det kan jo tenkes at han faktisk også har kjørt bil før...

Trond.m

Jeg så en svensk test nylig (finner dessverre ikke youtube linken) hvor det virket som om det var mye billig plast i iX3. Det ble spesielt trukket fram bakluke og nedre del av dørene.
Jeg har ikke sett samme negative kommentarer i de andre testene. Kan det være at han som testet iX3 ikke var kjent med vanlig X3, eller stemmer det at det er mer plast i iX3.

Nå ville nok også jeg vært mer kritisk dersom jeg skulle betale 865K SEK for bilen. Kanskje forklaringen ligger i for store forventninger.

anorway

Slik jeg har forstått det er IX3 identisk med X3 når det gjelder materialer osv. så tror nok ikke det er mer "billig plast" i den. Ut i fra de testene jeg har lest, sett og hørt. Bortsett fra enkelte designelementer som har noe annen farge og design.

daktari

Det er ikke vanskelig å finne billig plast i premium BMW, Audi og Merce. Bare å lete litt der blikket ikke havner først.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Ja, men Bentley og Rolls Royce er vel fortsatt fri for billig plast ? 😏

hemi

Sitat fra: daktari på torsdag 03. desember 2020, klokken 12:57
Det er ikke vanskelig å finne billig plast i premium BMW, Audi og Merce. Bare å lete litt der blikket ikke havner først.
dessverre sant, dørsider comes to mind. med det sagt så tilbyr de der fortsatt til en uhyggelig pris i de dyrere bilene, feks cayenne.

daktari

Sitat fra: Trond.m på torsdag 03. desember 2020, klokken 14:00
Ja, men Bentley og Rolls Royce er vel fortsatt fri for billig plast ? 😏
Dyr plast hvertfall! Har aldri plukket på dem. Rolls er vel i stor grad håndbygd fortsatt, usikker på Bentley.

Men uansett; innsiden av bagasjerom, b-stolper, transmisjonstunnel er typiske steder. Alle innsparinger på material er lønnsomme.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

JorgenM

Fant denne på Facebook-gruppa:


https://www.youtube.com/watch?v=0kB_RLjFAp0

- I checked BMW iX3 on a trip with city driving (also with traffic jam), highway (autobahn) and country roads. Finally I achieved such energy consumption: 14.5 kWh/100 km (23.3 kWh/100 mi | 4.29 mpkWh) and used ~25% of the battery (18 kWh in total). In other words: it is possible to achieve ~500 km (310 mi) range with this car! Really efficient!
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

hemi

Det er sykt imponerende, jeg snitta jo mye mer enn det på alle i3'ene jeg har eid.

JorgenM

Nåh, man kom da lett under det der med i3. Jeg mener å huske min lå på 1,2-1,3, selvsagt høyere på vinters tid.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

anorway

Leser i de fleste tester at forbruker er lavt. Men denne videoen fastslår jo dette en gang for alle.

Dette virker som en fornuftig bil!

Trond.m

Vi vil nok se vesentlig høyere forbruk med 20 tom hjul på våt vei. Men det er grunn til å forvente merkbart lavere forbruk enn e-tron, EQC, i-pace og XC40. Noe skyldes at det bare er en motor, men BMW har nok jobbet hardt for å få effektivisert motor og varmepumpe.

moonbuggy

Sitat fra: Trond.m på fredag 18. desember 2020, klokken 09:56
Vi vil nok se vesentlig høyere forbruk med 20 tom hjul på våt vei. Men det er grunn til å forvente merkbart lavere forbruk enn e-tron, EQC, i-pace og XC40. Noe skyldes at det bare er en motor, men BMW har nok jobbet hardt for å få effektivisert motor og varmepumpe.
BMW ix3 motor er uten permanent magneter i rotor. Også Tesla går den veien, ikke fordi disse motorene er mer effektive, det er tvertimot, de er mindre effektive. Men, de er mindre kompliserte og langt billigere.
At ix3 får lavere forbruk enn EQC, e-tron, og i-pace er gitt med 2 hjuls drift/kontra 4 hjuls drift.

oivindg

#193
Skulle likt å vite hva BMW har gjort for å få så lavt forbruk. Det rimer ikke helt med størrelsen på bilen. Ikke skjønner jeg at det skal være dramatisk forskjell på forbruket med en eller to motorer heller, så argumentet med at den går mye billigere fordi den ikke har firehjulstrekk er jeg usikker på om holder.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

PionerThink

Spurte Bavaria om prøvekjøring av iX3 i dag, men fikk til svar at den sto på transport og var ventet inn i januar. Selger spurte om jeg allikevel kunne tenke meg et tilbud, og da fikk jeg nettopp oversendt en pris på FC med "alt" inkl. vinterhjul til den nette sum av 595.500,- (inkl. storkunderabatt på 80')
Syntes ikke dette var veldig galt når man leser testene, men ankepunktet er jo dette med 2WD som jeg påpekte og at jeg ønsket å teste den på glatta i januar før jeg i det hele tatt ville vurdere det ???
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA