Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester av iX3 (media)

Startet av JorgenM, onsdag 04. november 2020, klokken 08:41

« forrige - neste »

1000kwh

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 25. november 2020, klokken 18:13
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 25. november 2020, klokken 17:54
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 25. november 2020, klokken 17:25
Da jeg kjøpte nybil sist, så fikk jeg vite av en selger hos Møller at AWD-andelen lå på ca 60%. Husker ikke lenger hva prisen for AWD var på den modellen og det kan selvfølgelig ha vært utslagsgivende.

Men summa summarum tror jeg at AWD-etterspørselen er kraftig overdrevet i Norge. Vi som er fornøyd med RWD roper jo ikke høyt om mangelen på AWD, så det blir et skjevt bilde på forum og kommentarfelt om hvor viktig AWD er.

De som faktisk trenger AWD kjøper G-klasse, Land Cruiser og tilsvarende biler, mens de som tror de trenger AWD kjøper vanlige biler bygget for at grus skal være det mest krevende terrenget.
Hehe, komisk. Så godt grep i vinterbakkene er bare forbeholdt komisk store suvver ingen vanlig folk kjøper  :'(
Du får godt grep med både RWD og FWD også. Du må bare kjøpe riktig bil. Holder ikke med en billig traction control som bare bremser hjulene. Det er jo samme teknologi på liksom-AWD og 2WD, bare 2 hjul færre som drar/dytter.
Forskjellen er at AWD trekker på 2 hjul og RWD/FWD trekker på 1 hjul.

Forskjellen er uansett ekstrem, å si noe annet er jo bare dumt.

bobakka

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 25. november 2020, klokken 18:19
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 25. november 2020, klokken 18:13
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 25. november 2020, klokken 17:54
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 25. november 2020, klokken 17:25
Da jeg kjøpte nybil sist, så fikk jeg vite av en selger hos Møller at AWD-andelen lå på ca 60%. Husker ikke lenger hva prisen for AWD var på den modellen og det kan selvfølgelig ha vært utslagsgivende.

Men summa summarum tror jeg at AWD-etterspørselen er kraftig overdrevet i Norge. Vi som er fornøyd med RWD roper jo ikke høyt om mangelen på AWD, så det blir et skjevt bilde på forum og kommentarfelt om hvor viktig AWD er.

De som faktisk trenger AWD kjøper G-klasse, Land Cruiser og tilsvarende biler, mens de som tror de trenger AWD kjøper vanlige biler bygget for at grus skal være det mest krevende terrenget.
Hehe, komisk. Så godt grep i vinterbakkene er bare forbeholdt komisk store suvver ingen vanlig folk kjøper  :'(
Du får godt grep med både RWD og FWD også. Du må bare kjøpe riktig bil. Holder ikke med en billig traction control som bare bremser hjulene. Det er jo samme teknologi på liksom-AWD og 2WD, bare 2 hjul færre som drar/dytter.
Forskjellen er at AWD trekker på 2 hjul og RWD/FWD trekker på 1 hjul.

Forskjellen er uansett ekstrem, å si noe annet er jo bare dumt.

Forskjellen på 2 og 4WD er vel utdebattert nok under iX3 forumet. iX3 har ikke 4WD - og vil ikke komme med 4WD. Noen klarer seg ikke uten 4WD og det er avgjørende for valg av bil, og vuurderer da selvfølgelig andre biler, mens andre, som meg selv, klarer oss med 2WD og har kjørt det tidligere i mange år (både FWD og RWD) uten vesentlig problemer, og vurderer da iX3.

Sitat fra: Unified86 på onsdag 25. november 2020, klokken 15:11
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 25. november 2020, klokken 14:30
Sitat fra: hELgenen på onsdag 25. november 2020, klokken 13:54
Sitat fra: Trond.m på onsdag 25. november 2020, klokken 13:34
Vurderingen av pris er nok ikke relevant for Norge. Her er den priset langt mer konkurransedyktig enn andre biler man kan sammenlikne med. I Sverige og Danmark koster den over 100K mer, selv etter fradrag for mva. I sverige er prisforskjellen mellom iX3 FC og id.4 Max ca 250.000 SEK.

Tenkte på det samme for en tid tilbake og lurte på hvorfor noen f.eks bestiller en ID.4 max 2WD når avstanden til BMW iX3 ikke er avskrekkende. Når en skal vurdere priser så er det ofte lurt å se hva andre markeder betaler og ikke se seg blind på lokale priser.

Fortsatt 120 000 mer da hvis man går for charged plus, husk at id4 max har alt av utstyr, charged non plus mangler vel en del av utstyret du får i max.
Blir det samme å si at man ikke skjønner at folk velger 2wd ix3 fremfor e-tron eller eqc med 4wd.

Frykten min er at IX3 blir en litt sær og mindre attraktiv bil å selge på bruktmarkedet om noen år, allerede når er man skeptisk til biler som ikke er bygget elektrisk fra bunn av, og det vil være mer gjeldende i fremover.
Jeg deler ikke denne frykten din. Jeg frykter biler som er dårlig bygget uavhengig om de er bygget "elektrisk fra bunn" av eller om de er bygget på en multiplattform.
Jeg har biler fra produsenter som jeg ikke vil vurdere å kjøpe selv om de er bygget "elektrisk fra bunn".
Min beste bil i så måte var en Toyota Landcruiser 90 som jeg eide fra 2002 til 2010, kjørte 120 000 km, uten reparasjon utover slitedeler som bremser og reg.reim og som falt fra 215 000 til 195 000 i min eiertid. Det var en godt bygget bil.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

bobakka

Sitat fra: bobakka på onsdag 25. november 2020, klokken 19:00
Min beste bil i så måte var en Toyota Landcruiser 90 som jeg eide fra 2002 til 2010, kjørte 120 000 km, uten reparasjon utover slitedeler som bremser og reg.reim og som falt fra 215 000 til 195 000 i min eiertid. Det var en godt bygget bil.
Når vi også diskuterer 4WD så advarte selgeren meg mot 4WD fordi man ikke får "advarsel" fra bilen før den slipper på alle 4 hjulene, og han hadde kjørt av veien en gang på grunn av det. Jeg gjentok ikke det kunststykket :-)
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

bobakka

Forøvrig så har jeg lest mange tester nå, og bortsett fra det som er kjent - ikke 4WD, kun 750kg henger, Kina bygd og ikke dedikert elbil-plattform så, ja, jeg føler meg trygg på at jeg har tatt et bra valg med iX3. En premium og påkostet stor bil med lang rekkevidde med mulighet for henger og taklast til en dyr, men akseptabel pris. Skulle gjerne hatt 4WD og tung-henger for samme pris, men slik ville det jo uansett ikke vært.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

pberg

SitatForskjellen er at AWD trekker på 2 hjul og RWD/FWD trekker på 1 hjul.

Alle nyere biler har en eller annen form for antispinn, som gjør at begge hjulene skyver hvis det er lite grep. BMW har f.eks. en ganske kurant elektronisk diffbrems på trinn 1 på traction control på ca alle bilene de har laget siden før 2000.

Og eldre biler kunne du få med mekanisk diffbrems - det fungerer også utmerket. Har selv kjørt forbi og fra mange 4WD SUVer på vinterføre med min gamle BMW 325i fra 1986 med diffsperre og gode piggfrie vinterdekk. Og her er det siste også mye av nøkkelen. Uhyggelig mange med 4WD investerer ikke i gode dekk til bilen, men kjører hele året på "helårsdekk" som er elendige på både sommer og vinter.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Trond.m

#170
Ser at Budstikka er litt skuffet. Synes den er litt lite innovativ og litt dyr, men er veldig positiv til bilens kjøreegenskaper. De skriver at de er litt mindre skuffet etter å ha kjørt den  ;)

1317142119

Litt dyr faktisk. Den best utstyrte iX3 koster det samme som en Skoda og mindre enn en Ford. Det er en ganske spesiell situasjon.

Hva er er det som gjør at de endrer oppfatning ila testen? Kun kjøreegenskapene?

Trond.m

#172
De har vurdert at bilen koster 639.000. Kampanjepris + eventuelle rabattavtaler gjør at den reelle forskjellen kan bli en annen enn om man sammenlikner listepris mot listepris. Det er vel bilens kjøreegenskaper og kvalitetsfølelse som trekker opp helhetsinntrykket.

chargedup

Sitat fra: 1317142119 på fredag 27. november 2020, klokken 13:15
Litt dyr faktisk. Den best utstyrte iX3 koster det samme som en Skoda og mindre enn en Ford. Det er en ganske spesiell situasjon.
En Mach-E med ca lik rekkevidde (estimert 440km WLTP vs ix3 ca 450km WLTP), 2WD og alt utstyr koster ca 470' ifølge konfigurator på ford.no. Jeg lurer på hvor man må være medlem for å få ix3 FC til under 470', da signer jeg meg opp for medlemsskap ;D
Jeg er helt enig i at interiør (følelse) og kjøregleden vanligvis er mye høyere i en BMW enn en Ford og at dette er verd x kroner, men jeg synes de ca 140' ekstra er for mye (nå hadde jeg vel uansett sett på ribbet Mach-E og måtte derfor sammenlignet med ribbet ix3).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

1317142119

#174
Sitat fra: chargedup på fredag 27. november 2020, klokken 15:11
Sitat fra: 1317142119 på fredag 27. november 2020, klokken 13:15
Litt dyr faktisk. Den best utstyrte iX3 koster det samme som en Skoda og mindre enn en Ford. Det er en ganske spesiell situasjon.
En Mach-E med ca lik rekkevidde (estimert 440km WLTP vs ix3 ca 450km WLTP), 2WD og alt utstyr koster ca 470' ifølge konfigurator på ford.no. Jeg lurer på hvor man må være medlem for å få ix3 FC til under 470', da signer jeg meg opp for medlemsskap ;D
Jeg er helt enig i at interiør (følelse) og kjøregleden vanligvis er mye høyere i en BMW enn en Ford og at dette er verd x kroner, men jeg synes de ca 140' ekstra er for mye (nå hadde jeg vel uansett sett på ribbet Mach-E og måtte derfor sammenlignet med ribbet ix3).
Jeg tenkte på fullutstyrt av alle de tre bilene da 🙂 Jeg har selv vurdert ID4, MachE og iX3, men sistnevnte leder helt klart an.

Da jeg hadde (europeisk) Ford sist, så hadde jeg krysset av omtrent alt på utstyrslisten og jeg synes ikke det var så stor forskjell på opplevd kvalitet på den og en tilsvarende bil fra BMW (eller Audi og Mercedes). Den hadde en haug med hjelpemidler, skinn og soft touch materialer over alt (unntatt nede ved bena), samt stramme og gode kjøreegenskaper.

Men Mustangen virker litt for amerikansk i interiørkvaliteten, samtidig som det sitter litt langt inne å kjøpe bil fra VAG når de har en mildt sagt uetisk nyere historie. Jeg er oppriktig interessert i de andre bilene og iX3 har sine mindre gode sider den også, for all del, men jeg kjenner foreløpig at jeg heller betaler 590 for den enn en amerikaner og en som er kjent for gasse ihjel dyr.

Skulle ønske Autogefühl kunne ha testet ID4 og Mustangen før jeg må ta en avgjørelse.

(Edit: id4 er vel også billigere enn skodaen, hvis jeg ikke husker feil)

StormFurby

#175
vi prøvekjørte en id3, fordi det var det nærmeste man kunne komme en id4/enyaq, og ti minutter i den var mer enn nok til å slå fra oss tanken på VW og også gjøre enyaq mindre interessant. helt sammenlignbart blir det jo ikke, men motoren er den samme i id3 som 2wd id4, og 300kg ekstra vekt gjør den i alle fall ikke raskere...

Mustangen er en av de kuleste bilene jeg vet om men faller for vår del dessverre fra på grunn av innvendig plass, da hovedsaklig bagasjerommet.

Edit: skal dog føye på at det overhode ikke gjør meg noe å slippe unna Møller, ikke så mye godt å si om dem...

Trond.m

#176
Har langt mere tro på tysk/kinesisk BMW enn amerikansk/ meksikansk Ford. Plassen er også veldig forskjellig og Mach-e kan ikke ha taklast. I følge mitt regnskap er prisdifferansen 100K og det føler jeg er vel anvendte penger.

geear

Sitat fra: 1317142119 på lørdag 21. november 2020, klokken 17:50
Dette gullkornet synes jeg var herlig:
SitatSkyvet fra bakhjulene fremkaller en overraskende understyring, men det hjelper å gå av gassen.
Hva trodde han kom til å skje da han ga gass og svingte samtidig? Og tror han det blir noe som helst bedre med AWD,hvor forhjulene som drar også vil rett frem? 🤣
Han ville vel tro at den ville overstyre, går jeg ut fra, som alle bakhjulsdrevne BMWer til nå har gjort i den øvelsen der. Selv en del 4WD biler klarer man det med, iallfall med litt trening.

1317142119

Sitat fra: geear på søndag 29. november 2020, klokken 16:26
Sitat fra: 1317142119 på lørdag 21. november 2020, klokken 17:50
Dette gullkornet synes jeg var herlig:
SitatSkyvet fra bakhjulene fremkaller en overraskende understyring, men det hjelper å gå av gassen.
Hva trodde han kom til å skje da han ga gass og svingte samtidig? Og tror han det blir noe som helst bedre med AWD,hvor forhjulene som drar også vil rett frem? 🤣
Han ville vel tro at den ville overstyre, går jeg ut fra, som alle bakhjulsdrevne BMWer til nå har gjort i den øvelsen der. Selv en del 4WD biler klarer man det med, iallfall med litt trening.
Hvis du gir gass og deretter svinger med en kraftig motor (som elmotorer er), så er det fysikk som gjør at en bil vil understyre. Om du kjører BMW med 2 liter dieselmotor eller en GT3 racerbil endrer ikke det. Det vil svinge, men det vil på ingen måte bli en powerslide før dekkene foran får nok grep. Noe han forklarer at han fikk til ved å slippe gassen litt. Det er ganske åpenbart at å flytte vekten mer over forhjulene medfører økt grep og at bilen roterer raskere.

Det samme gjelder AWD (og FWD). Du mister grep til å svinge så fort du gir gass. Selv med oldemors Polo med strikkmotor. Så får du grep av å slippe gassen.

Dette er ganske elementær kunnskap om bilkjøring, som faktisk er en del av føreropplæringen.

hemi

Har også endel med hvordan camber, caster og toe er satt opp.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA