Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester av iX3 (media)

Startet av JorgenM, onsdag 04. november 2020, klokken 08:41

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på søndag 22. november 2020, klokken 10:46
Sitat fra: Trond.m på søndag 22. november 2020, klokken 08:46
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 21. november 2020, klokken 23:25
Det er veldig raskt, men 19% "tregere" enn TM3P, som har 80-120 på 2,1 sekund...
Forstår ikke at folk har så god tid at de kan bruke fra 0,4- 1,4 sekunder mer av livet sitt på en forsvarlig forbikjøring  :o

Har havnet i nesten ulykke 2 ganger siste 14 dagene - og begge ganger var det en TM3 eier som kastet seg forbi når jeg kjørte med henger full av last. Jeg skulle bare 1 km på denne veien og lå i 70 km/t (som er fartsgrensen) Hadde jeg ikke bråbremset den siste gangen idet TM3 kom opp på siden hadde det gått galt - det var cm om å gjøre pga. møtende trafikk.  Rask forbikjøring er vel og bra - men noen der ute tror kanskje egen bil er litt bedre enn den faktisk er. Jeg tror faktisk slike biler bygger opp uvaner - der en gradvis venner seg til at det meste går - og så en dag - når veien kanskje er litt våt og dekkene ikke tar skikkelig tak - så har man null marginer igjen.........

De hadde nok ikke Performance-utgaver ;-) Var derfor du måtte bremse ;-)

Men sånn seriøst så tror jeg en gjør tryggere forbikjøringer med en bil med 0-100 med 6,8 enn 3,3. Hvis du tror det blir for snaut med forbikjøring med 6,8-bilen så burde du sannsynligvis ikke prøvd å kjøre forbi med 3,3-bilen heller. Er ikke bra å passere bilen foran deg med for stor fartsforskjell...er for mange svimer.... et eksempel er da det var to biler foran meg, og bil nr 2 hadde ikke vist tegn til å kjøre forbi siste kilometrene....treg kjøring under fartsgrensen. Jeg var på vei forbi, litt vel fort, og rett før jeg passerte bil nr 2 la han seg rett ut uten å se seg for eller blinke, og jeg måtte bråbremse. Merket at jeg hadde for stor fart, men klarte akkurat å stoppe med fantastiske bremser, selv om vi ble 3 i bredden ett sekund.

Poenget er at det er litt som med 4-hjulstrekk...folk kolliderer oftere med 4-hjulstrekk enn 2-hjulstrekk delvis fordi de er mer uforsiktige.
Tesla Model Y                         2021-

JorgenM

Enda en test:

https://bilogmotorbloggen.no/2020/11/23/provekjoring-bmw-ix3/?fbclid=IwAR2DqNC1o7SEl3DAiKUAZQnFy8TdaGREbS3bSSvwzXJQa8WsA2CiE8RiriE

- I 2 varmegrader og voldsomme vindkast (i alle fall for en østlending), gikk iX3en på 1,8 kWt per mil over en strekning på rundt 10 mil med blanding av landevei, by og motorvei.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

PionerThink

Enda en test fra Motor1: https://www.motor1.com/reviews/456420/2021-bmw-ix3-first-drive-review/
Får en del skryt, men de mener den er priset litt for høyt målt mot sammenlignbare biler med 2WD ::)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Trond.m

Vurderingen av pris er nok ikke relevant for Norge. Her er den priset langt mer konkurransedyktig enn andre biler man kan sammenlikne med. I Sverige og Danmark koster den over 100K mer, selv etter fradrag for mva. I sverige er prisforskjellen mellom iX3 FC og id.4 Max ca 250.000 SEK.

hELgenen

Sitat fra: Trond.m på onsdag 25. november 2020, klokken 13:34
Vurderingen av pris er nok ikke relevant for Norge. Her er den priset langt mer konkurransedyktig enn andre biler man kan sammenlikne med. I Sverige og Danmark koster den over 100K mer, selv etter fradrag for mva. I sverige er prisforskjellen mellom iX3 FC og id.4 Max ca 250.000 SEK.

Tenkte på det samme for en tid tilbake og lurte på hvorfor noen f.eks bestiller en ID.4 max 2WD når avstanden til BMW iX3 ikke er avskrekkende. Når en skal vurdere priser så er det ofte lurt å se hva andre markeder betaler og ikke se seg blind på lokale priser.

Daniel_0007

Sitat fra: hELgenen på onsdag 25. november 2020, klokken 13:54
Sitat fra: Trond.m på onsdag 25. november 2020, klokken 13:34
Vurderingen av pris er nok ikke relevant for Norge. Her er den priset langt mer konkurransedyktig enn andre biler man kan sammenlikne med. I Sverige og Danmark koster den over 100K mer, selv etter fradrag for mva. I sverige er prisforskjellen mellom iX3 FC og id.4 Max ca 250.000 SEK.

Tenkte på det samme for en tid tilbake og lurte på hvorfor noen f.eks bestiller en ID.4 max 2WD når avstanden til BMW iX3 ikke er avskrekkende. Når en skal vurdere priser så er det ofte lurt å se hva andre markeder betaler og ikke se seg blind på lokale priser.

Fortsatt 120 000 mer da hvis man går for charged plus, husk at id4 max har alt av utstyr, charged non plus mangler vel en del av utstyret du får i max.
Blir det samme å si at man ikke skjønner at folk velger 2wd ix3 fremfor e-tron eller eqc med 4wd.
Model 3 2019 LR Rwd

Trond.m

#156
Det var nok riktig før. Nå er veil. kampanjepris på IX3 Fully Charged akkurat 100K over id.4 Max.
Det er jo et vesentlig beløp, men vesentlig mindre enn forskjellen er i andre markeder.

No-name

Det er vel ikke akkurat oppsiktsvekkende at en BMW er 100000 k dyrere enn en VW, i samme klasse.

Unified86

#158
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 25. november 2020, klokken 14:30
Sitat fra: hELgenen på onsdag 25. november 2020, klokken 13:54
Sitat fra: Trond.m på onsdag 25. november 2020, klokken 13:34
Vurderingen av pris er nok ikke relevant for Norge. Her er den priset langt mer konkurransedyktig enn andre biler man kan sammenlikne med. I Sverige og Danmark koster den over 100K mer, selv etter fradrag for mva. I sverige er prisforskjellen mellom iX3 FC og id.4 Max ca 250.000 SEK.

Tenkte på det samme for en tid tilbake og lurte på hvorfor noen f.eks bestiller en ID.4 max 2WD når avstanden til BMW iX3 ikke er avskrekkende. Når en skal vurdere priser så er det ofte lurt å se hva andre markeder betaler og ikke se seg blind på lokale priser.

Fortsatt 120 000 mer da hvis man går for charged plus, husk at id4 max har alt av utstyr, charged non plus mangler vel en del av utstyret du får i max.
Blir det samme å si at man ikke skjønner at folk velger 2wd ix3 fremfor e-tron eller eqc med 4wd.

Ettersom IX3 er på kampanje, 609.000 for fully charged, så blir det ganske nøyaktig 100.000kr i forskjell.
Uansett, jeg er en av de som både vurderer ID.4 og IX3. Frykten min er at IX3 blir en litt sær og mindre attraktiv bil å selge på bruktmarkedet om noen år, allerede når er man skeptisk til biler som ikke er bygget elektrisk fra bunn av, og det vil være mer gjeldende i fremover. På IX3 handler det mest om tap av plass pga. overdimensjonert panser og tunnelen i midten. Det virker også litt unødvedig for meg å kjøre rundt i størrelse IX3 hvis vi kan få samme plass i en mye mindre og agil pakke. ID.4 er en vesentlig mindre bil med tilnærmet like mye plass, og kanskje til og med mer plass enn IX3? Enyaq er kanskje kongen på plass, men taper på pris og utseende.

Synes det er vanskelig å ta et valg uten å faktisk få kjørt og sett bilene skikkelig, så min beslutning drøyer ut. Jeg har kjørt ID.3 og kun 5 min. i IX3, opplevelsen er ganske forskjellig. Hjertet sier IX3, hjernen sier ID.4...

En ting som overrasker negativt på ID.3 er det lave takhøyden både ved innsteg og når man er inni, spesielt bak, her blir det visst ikke mye mer på ID.4 heller iflg. selger. På innvendig høyde er IX3 helt eksepsjonell - så luftig og så god plass til å stige inn og ut! Når man kikker nærmere på målene på diverse tegninger, så måler VW fra bunn(rompa) av setet og opp, mens BMW måler fra toppen (under kneet) - så papiret har de "lik" høyde, men forskjellen er i realiteten minst 10-15 cm!

Fikk i dag vite at kampanjefordelen på ID.4 Max 1st er rett i underkant av 40.000kr, i forhold til hva det vil koste å specce den selv senere. Flere kampanjer vil nok komme, men spørs om det vil komme bedre kampanje enn det vi ser i dag, både på ID.4 og IX3. Tror det er en god timing å kjøre bilkjøp om dagen:)
2006 BMW E91 M-Sport
2021 BMW IX3 FC - Leveres uke 30

oivindg

Sitat fra: Unified86 på onsdag 25. november 2020, klokken 15:11
Ettersom IX3 er på kampanje, 609.000 for fully charged, så blir det ganske nøyaktig 100.000kr i forskjell.
Uansett, jeg er en av de som både vurderer ID.4 og IX3. Frykten min er at IX3 blir en litt sær og mindre attraktiv bil å selge på bruktmarkedet om noen år, allerede når er man skeptisk til biler som ikke er bygget elektrisk fra bunn av, og det vil være mer gjeldende i fremover. På IX3 handler det mest om tap av plass pga. overdimensjonert panser og tunnelen i midten. Det virker også litt unødvedig for meg å kjøre rundt i størrelse IX3 hvis vi kan få samme plass i en mye mindre og agil pakke. ID.4 er en vesentlig mindre bil med tilnærmet like mye plass, og kanskje til og med mer plass enn IX3? Enyaq er kanskje kongen på plass, men taper på pris og utseende.

Synes det er vanskelig å ta et valg uten å faktisk få kjørt og sett bilene skikkelig, så min beslutning drøyer ut. Jeg har kjørt ID.3 og kun 5 min. i IX3, opplevelsen er ganske forskjellig. Hjertet sier IX3, hjernen sier ID.4...

En ting som overrasker negativt på ID.3 er det lave takhøyden både ved innsteg og når man er inni, spesielt bak, her blir det visst ikke mye mer på ID.4 heller iflg. selger. På innvendig høyde er IX3 helt eksepsjonell - så luftig og så god plass til å stige inn og ut! Når man kikker nærmere på målene på diverse tegninger, så måler VW fra bunn(rompa) av setet og opp, mens BMW måler fra toppen (under kneet) - så papiret har de "lik" høyde, men forskjellen er i realiteten minst 10-15 cm!
Jeg tror ikke skepsis til plattformen for iX3 vil være veldig utslagsgivende for bruktprisen. Den er "stor nok" innvendig, det tror jeg er viktigst. Og nettopp takhøyden er en stor fordel på biler som ikke har ren elbilplattform. Jeg tror det viktigste momentet for bruktverdi på iX3 er at den ikke har firehjulstrekk. Mange nordmenn legger mye vekt på det, særlig med en SUV/SAV. Selv om de fleste klarer seg fint med tohjulsdrift. Hvor mye dette vil ha å si for bruktprisene synes jeg er vanskelig å vurdere, men jeg tror det vil ha en del å si.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Trond.m

At mangel på 4WD påvirker annenhåndsverdien er klart, men fordelen med iX3 er at den heller ikke kommer med 4WD senere. Og hvis prisen er attraktiv og nytteverdien for de fleste er høy grunnet lavt forbruk, så tror jeg verdifallet i % ikke blir høyt. Er mer usikker på verdiutviklingen til id.4 1St Max når det kommer 4WD, men det avhenger av hvor stor prisforskjellen blir.

1317142119

Da jeg kjøpte nybil sist, så fikk jeg vite av en selger hos Møller at AWD-andelen lå på ca 60%. Husker ikke lenger hva prisen for AWD var på den modellen og det kan selvfølgelig ha vært utslagsgivende.

Men summa summarum tror jeg at AWD-etterspørselen er kraftig overdrevet i Norge. Vi som er fornøyd med RWD roper jo ikke høyt om mangelen på AWD, så det blir et skjevt bilde på forum og kommentarfelt om hvor viktig AWD er.

De som faktisk trenger AWD kjøper G-klasse, Land Cruiser og tilsvarende biler, mens de som tror de trenger AWD kjøper vanlige biler bygget for at grus skal være det mest krevende terrenget.

Trond.m

Prisdifferansen er jo også avgjørende. BMW har kjørt kampanjer med Xdrive for 9900 kr. Denne subsidieringen gjør at Xdrive andelen blir høyere enn om differansen hadde vært 40-50.000 som var den egentlige prisforskjellen. Hvis iX koster fra 800K, så tror jeg fortsatt at det er et marked for en pent brukt iX3 til ca 500K.

1000kwh

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 25. november 2020, klokken 17:25
Da jeg kjøpte nybil sist, så fikk jeg vite av en selger hos Møller at AWD-andelen lå på ca 60%. Husker ikke lenger hva prisen for AWD var på den modellen og det kan selvfølgelig ha vært utslagsgivende.

Men summa summarum tror jeg at AWD-etterspørselen er kraftig overdrevet i Norge. Vi som er fornøyd med RWD roper jo ikke høyt om mangelen på AWD, så det blir et skjevt bilde på forum og kommentarfelt om hvor viktig AWD er.

De som faktisk trenger AWD kjøper G-klasse, Land Cruiser og tilsvarende biler, mens de som tror de trenger AWD kjøper vanlige biler bygget for at grus skal være det mest krevende terrenget.
Hehe, komisk. Så godt grep i vinterbakkene er bare forbeholdt komisk store suvver ingen vanlig folk kjøper  :'(

1317142119

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 25. november 2020, klokken 17:54
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 25. november 2020, klokken 17:25
Da jeg kjøpte nybil sist, så fikk jeg vite av en selger hos Møller at AWD-andelen lå på ca 60%. Husker ikke lenger hva prisen for AWD var på den modellen og det kan selvfølgelig ha vært utslagsgivende.

Men summa summarum tror jeg at AWD-etterspørselen er kraftig overdrevet i Norge. Vi som er fornøyd med RWD roper jo ikke høyt om mangelen på AWD, så det blir et skjevt bilde på forum og kommentarfelt om hvor viktig AWD er.

De som faktisk trenger AWD kjøper G-klasse, Land Cruiser og tilsvarende biler, mens de som tror de trenger AWD kjøper vanlige biler bygget for at grus skal være det mest krevende terrenget.
Hehe, komisk. Så godt grep i vinterbakkene er bare forbeholdt komisk store suvver ingen vanlig folk kjøper  :'(
Du får godt grep med både RWD og FWD også. Du må bare kjøpe riktig bil. Holder ikke med en billig traction control som bare bremser hjulene. Det er jo samme teknologi på liksom-AWD og 2WD, bare 2 hjul færre som drar/dytter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA