Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester av iX3 (media)

Startet av JorgenM, onsdag 04. november 2020, klokken 08:41

« forrige - neste »

JorgenM

Visste ikke at Lyd&Bilde testet biler, men en iX3 test har de i alle fall.
Ikke så mye om kjøreopplevelse, mest fakta.

https://www.lydogbilde.no/test/biler/bmw-ix3/
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

StormFurby

eneste test som sier noe om mellomakselerasjon, som trossalt egentlig er mye viktigere enn 0-100 i det virkelige liv. hvis det stemmer at den går fra 80-120 på 2,5sek så er vel det ca samme som en TM3 performance

1317142119

Dette gullkornet synes jeg var herlig:
SitatSkyvet fra bakhjulene fremkaller en overraskende understyring, men det hjelper å gå av gassen.
Hva trodde han kom til å skje da han ga gass og svingte samtidig? Og tror han det blir noe som helst bedre med AWD,hvor forhjulene som drar også vil rett frem? 🤣

Men fra spøk til alvor, jeg synes det er fint med flere tester. Også fra de som ikke er så stødige på bil og elbil. Det drypper stadig nye detaljer i de ulike artiklene.

StormFurby

helt enig, jo flere jo bedre, alle har forskjellige fokus og synspunkter, så har man litt mer info å basere seg på

ToWalkOrDrive

Sitat fra: StormFurby på lørdag 21. november 2020, klokken 17:45
eneste test som sier noe om mellomakselerasjon, som trossalt egentlig er mye viktigere enn 0-100 i det virkelige liv. hvis det stemmer at den går fra 80-120 på 2,5sek så er vel det ca samme som en TM3 performance

Det er veldig raskt, men 19% "tregere" enn TM3P, som har 80-120 på 2,1 sekund...

https://fastestlaps.com/models/tesla-model-3-performance
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: 1317142119 på lørdag 21. november 2020, klokken 11:13
Man bruker det vel ikke fordi det er helt avhengig av hvor og når du skal kjøre. Altså individuelt fra person til person.

F.eks. vil 10 minutter lading gi mye lenger distanse for en som bor et sted med bare 50-soner og forkjørselvei, enn for meg som kjører mye på motorvei i 120+ km/t. Det vil til og med være forskjell på en som kjører i fartsgrensen på motorveien og en som følger trafikkflyten (som da går over fartsgrensen). I tillegg har du værfaktorene. 110 km/t i høljeregn (som det tydeligvis har vært når de norske mediene testet) krever mer energi enn selv vinterkjøring uten varmepumpe (i hvert fall på i3).

Da er det lettere å forholde seg til at en bil lader n% på 10 minutter også må man selv vurdere hvor langt man kommer.

Det er vel ikke vanskeligere enn å bruke km per time basert på WLTP-forbrukstall for sammenligningens skyld. Vil gi et mye mer korrekt bilde på forskjellene i ladehastighet mellom bilene.

% av batteri betyr heller ikke noe - har du ladet 10% av et 200kWh batteri på et kvarter gir det sannsynligvis mye mer rekkevidde enn 20% av et 24kWh batteri på et kvarter.

Et eksempel er e-tron som skryter av så høy ladehastighet - raskere enn noen andre. Men det er bare i antall kWh og effekt fra f.eks 0-90%. Den må jo ha veldig mye høyere effekt enn f.eks. TM3 eller Ioniq for å lade like raskt i antall km/time. TM3 har f.eks. 1000km/t på deler av ladingen (kommer opp i displayet når en lader).
Tesla Model Y                         2021-

Stikkkontakt

#141
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 21. november 2020, klokken 23:25
Sitat fra: StormFurby på lørdag 21. november 2020, klokken 17:45
eneste test som sier noe om mellomakselerasjon, som trossalt egentlig er mye viktigere enn 0-100 i det virkelige liv. hvis det stemmer at den går fra 80-120 på 2,5sek så er vel det ca samme som en TM3 performance

Det er veldig raskt, men 19% "tregere" enn TM3P, som har 80-120 på 2,1 sekund...

https://fastestlaps.com/models/tesla-model-3-performance

Fant en test på nett av en LR AWD med effektøkning. Den brukte 2,5 sek. Det må være noe helt eksepsjonelt med effektkurven på iX3 om det tallet der stemmer. 3,5 er mer troverdig. 0,6 tregere enn en I-Pace med 100 hk mer. Den bruker 3,1 på 60-100. Det henger ikke på greip at 80-120 går, raskere enn 60-100. Uansett er den sikkert helt grei til forbikjøringer.

JorgenM

elbil.no har nå oppdatert artikkelen og rettet på bredde-informasjonen :+1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Trond.m

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 21. november 2020, klokken 23:25
Det er veldig raskt, men 19% "tregere" enn TM3P, som har 80-120 på 2,1 sekund...
Forstår ikke at folk har så god tid at de kan bruke fra 0,4- 1,4 sekunder mer av livet sitt på en forsvarlig forbikjøring  :o

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på lørdag 21. november 2020, klokken 10:08
Det er faktisk et godt poeng - ladehastighet i km/t har vært kritisert som måleparameter av svært mange der ute - ingen ser ut til å bruke det som grunnlag for sammenligning. Men i realiteten er det jo det som definerer hvor lenge en må stå å lade.
Å sammenligne ladefart i % av SOC gir ihvertfall ingen mening. Det er interessant å vite for bileieren, men for sammenligning gir det ingen nytte. At TM3 lader treigt på 80% f.eks har jo ingen ting å si når etron aldri kan få så mange km på batteriet en gang.

Det er egentlig to ting som er interessant, hvor lenge må man lade for å komme X km, og det motsatte, hvor mange km har man fått ladet etter Y minutter. Gjerne ved start med f.eks ett fast antall km igjen på batteriet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

02jan

2.5 sek 80-120 burde være akseptabelt, mener Nissan GT-R Audi RS4 ligger på 3.5-3.9 sekunder ...
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

hELgenen

Sitat fra: Trond.m på søndag 22. november 2020, klokken 08:46
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 21. november 2020, klokken 23:25
Det er veldig raskt, men 19% "tregere" enn TM3P, som har 80-120 på 2,1 sekund...
Forstår ikke at folk har så god tid at de kan bruke fra 0,4- 1,4 sekunder mer av livet sitt på en forsvarlig forbikjøring  :o

Har havnet i nesten ulykke 2 ganger siste 14 dagene - og begge ganger var det en TM3 eier som kastet seg forbi når jeg kjørte med henger full av last. Jeg skulle bare 1 km på denne veien og lå i 70 km/t (som er fartsgrensen) Hadde jeg ikke bråbremset den siste gangen idet TM3 kom opp på siden hadde det gått galt - det var cm om å gjøre pga. møtende trafikk.  Rask forbikjøring er vel og bra - men noen der ute tror kanskje egen bil er litt bedre enn den faktisk er. Jeg tror faktisk slike biler bygger opp uvaner - der en gradvis venner seg til at det meste går - og så en dag - når veien kanskje er litt våt og dekkene ikke tar skikkelig tak - så har man null marginer igjen.........

Jalla

Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 21. november 2020, klokken 23:44
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 21. november 2020, klokken 23:25
Sitat fra: StormFurby på lørdag 21. november 2020, klokken 17:45
eneste test som sier noe om mellomakselerasjon, som trossalt egentlig er mye viktigere enn 0-100 i det virkelige liv. hvis det stemmer at den går fra 80-120 på 2,5sek så er vel det ca samme som en TM3 performance

Det er veldig raskt, men 19% "tregere" enn TM3P, som har 80-120 på 2,1 sekund...

https://fastestlaps.com/models/tesla-model-3-performance

Fant en test på nett av en LR AWD med effektøkning. Den brukte 2,5 sek. Det må være noe helt eksepsjonelt med effektkurven på iX3 om det tallet der stemmer. 3,5 er mer troverdig. 0,6 tregere enn en I-Pace med 100 hk mer. Den bruker 3,1 på 60-100. Det henger ikke på greip at 80-120 går, raskere enn 60-100. Uansett er den sikkert helt grei til forbikjøringer.
Jeg tror BMW sine tall er mer troverdige enn din synsing.
Acceleration 0–100 km/h s 6.8
Acceleration 0-60 km/h s 3.7
Acceleration 80-120 km/h s 2.5
https://www.press.bmwgroup.com/global/article/attachment/T0314265EN/457881

1317142119


Trond.m

#149
Sitat fra: hELgenen på søndag 22. november 2020, klokken 10:46
Sitat fra: Trond.m på søndag 22. november 2020, klokken 08:46
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 21. november 2020, klokken 23:25
Det er veldig raskt, men 19% "tregere" enn TM3P, som har 80-120 på 2,1 sekund...
Forstår ikke at folk har så god tid at de kan bruke fra 0,4- 1,4 sekunder mer av livet sitt på en forsvarlig forbikjøring  :o

Har havnet i nesten ulykke 2 ganger siste 14 dagene - og begge ganger var det en TM3 eier som kastet seg forbi når jeg kjørte med henger full av last. Jeg skulle bare 1 km på denne veien og lå i 70 km/t (som er fartsgrensen) Hadde jeg ikke bråbremset den siste gangen idet TM3 kom opp på siden hadde det gått galt - det var cm om å gjøre pga. møtende trafikk.  Rask forbikjøring er vel og bra - men noen der ute tror kanskje egen bil er litt bedre enn den faktisk er. Jeg tror faktisk slike biler bygger opp uvaner - der en gradvis venner seg til at det meste går - og så en dag - når veien kanskje er litt våt og dekkene ikke tar skikkelig tak - så har man null marginer igjen.........
Ja, håper du forstod at min kommentar om forbikjøring var ironisk ment. Burde kanskje merket den med det 😏

Ser forresten testen til elbil24. Mye tyder på at dette blir en knallbra bil, til en pris som er overraskende nok ikke er så mye over id.4 1.st Max RWD 👍
I Sverige er prisforskjellen mellom id.4 Max og iX3 FC 250.000 SEK.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA