Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Tester av iX3 (media)  (Lest 6117 ganger)

JorgenM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2552
    • Vis profil
    • LinkedIn
Sv: Tester av iX3 (media)
« Svar #135 på: Lørdag 21. November 2020, klokken 16:30 »
Visste ikke at Lyd&Bilde testet biler, men en iX3 test har de i alle fall.
Ikke så mye om kjøreopplevelse, mest fakta.

https://www.lydogbilde.no/test/biler/bmw-ix3/
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

StormFurby

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 17
    • Vis profil
Sv: Tester av iX3 (media)
« Svar #136 på: Lørdag 21. November 2020, klokken 17:45 »
eneste test som sier noe om mellomakselerasjon, som trossalt egentlig er mye viktigere enn 0-100 i det virkelige liv. hvis det stemmer at den går fra 80-120 på 2,5sek så er vel det ca samme som en TM3 performance

1317142119

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 453
    • Vis profil
Sv: Tester av iX3 (media)
« Svar #137 på: Lørdag 21. November 2020, klokken 17:50 »
Dette gullkornet synes jeg var herlig:
Sitat
Skyvet fra bakhjulene fremkaller en overraskende understyring, men det hjelper å gå av gassen.
Hva trodde han kom til å skje da han ga gass og svingte samtidig? Og tror han det blir noe som helst bedre med AWD,hvor forhjulene som drar også vil rett frem? 🤣

Men fra spøk til alvor, jeg synes det er fint med flere tester. Også fra de som ikke er så stødige på bil og elbil. Det drypper stadig nye detaljer i de ulike artiklene.

StormFurby

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 17
    • Vis profil
Sv: Tester av iX3 (media)
« Svar #138 på: Lørdag 21. November 2020, klokken 17:52 »
helt enig, jo flere jo bedre, alle har forskjellige fokus og synspunkter, så har man litt mer info å basere seg på

ToWalkOrDrive

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1498
    • Vis profil
Sv: Tester av iX3 (media)
« Svar #139 på: Lørdag 21. November 2020, klokken 23:25 »
eneste test som sier noe om mellomakselerasjon, som trossalt egentlig er mye viktigere enn 0-100 i det virkelige liv. hvis det stemmer at den går fra 80-120 på 2,5sek så er vel det ca samme som en TM3 performance

Det er veldig raskt, men 19% "tregere" enn TM3P, som har 80-120 på 2,1 sekund...

https://fastestlaps.com/models/tesla-model-3-performance
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

ToWalkOrDrive

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1498
    • Vis profil
Sv: Tester av iX3 (media)
« Svar #140 på: Lørdag 21. November 2020, klokken 23:42 »
Man bruker det vel ikke fordi det er helt avhengig av hvor og når du skal kjøre. Altså individuelt fra person til person.

F.eks. vil 10 minutter lading gi mye lenger distanse for en som bor et sted med bare 50-soner og forkjørselvei, enn for meg som kjører mye på motorvei i 120+ km/t. Det vil til og med være forskjell på en som kjører i fartsgrensen på motorveien og en som følger trafikkflyten (som da går over fartsgrensen). I tillegg har du værfaktorene. 110 km/t i høljeregn (som det tydeligvis har vært når de norske mediene testet) krever mer energi enn selv vinterkjøring uten varmepumpe (i hvert fall på i3).

Da er det lettere å forholde seg til at en bil lader n% på 10 minutter også må man selv vurdere hvor langt man kommer.

Det er vel ikke vanskeligere enn å bruke km per time basert på WLTP-forbrukstall for sammenligningens skyld. Vil gi et mye mer korrekt bilde på forskjellene i ladehastighet mellom bilene.

 % av batteri betyr heller ikke noe - har du ladet 10% av et 200kWh batteri på et kvarter gir det sannsynligvis mye mer rekkevidde enn 20% av et 24kWh batteri på et kvarter.

Et eksempel er e-tron som skryter av så høy ladehastighet - raskere enn noen andre. Men det er bare i antall kWh og effekt fra f.eks 0-90%. Den må jo ha veldig mye høyere effekt enn f.eks. TM3 eller Ioniq for å lade like raskt i antall km/time. TM3 har f.eks. 1000km/t på deler av ladingen (kommer opp i displayet når en lader).
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

Stikkkontakt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2025
    • Vis profil
Sv: Tester av iX3 (media)
« Svar #141 på: Lørdag 21. November 2020, klokken 23:44 »
eneste test som sier noe om mellomakselerasjon, som trossalt egentlig er mye viktigere enn 0-100 i det virkelige liv. hvis det stemmer at den går fra 80-120 på 2,5sek så er vel det ca samme som en TM3 performance

Det er veldig raskt, men 19% "tregere" enn TM3P, som har 80-120 på 2,1 sekund...

https://fastestlaps.com/models/tesla-model-3-performance

Fant en test på nett av en LR AWD med effektøkning. Den brukte 2,5 sek. Det må være noe helt eksepsjonelt med effektkurven på iX3 om det tallet der stemmer. 3,5 er mer troverdig. 0,6 tregere enn en I-Pace med 100 hk mer. Den bruker 3,1 på 60-100. Det henger ikke på greip at 80-120 går, raskere enn 60-100. Uansett er den sikkert helt grei til forbikjøringer.
« Siste redigering: Lørdag 21. November 2020, klokken 23:49 av Stikkkontakt »

JorgenM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2552
    • Vis profil
    • LinkedIn
Sv: Tester av iX3 (media)
« Svar #142 på: ſøndag 22. November 2020, klokken 08:28 »
elbil.no har nå oppdatert artikkelen og rettet på bredde-informasjonen :+1:
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Trond.m

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6117
    • Vis profil
Sv: Tester av iX3 (media)
« Svar #143 på: ſøndag 22. November 2020, klokken 08:46 »
Det er veldig raskt, men 19% "tregere" enn TM3P, som har 80-120 på 2,1 sekund...
Forstår ikke at folk har så god tid at de kan bruke fra 0,4- 1,4 sekunder mer av livet sitt på en forsvarlig forbikjøring  :o

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7009
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Tester av iX3 (media)
« Svar #144 på: ſøndag 22. November 2020, klokken 08:51 »
Det er faktisk et godt poeng - ladehastighet i km/t har vært kritisert som måleparameter av svært mange der ute - ingen ser ut til å bruke det som grunnlag for sammenligning. Men i realiteten er det jo det som definerer hvor lenge en må stå å lade.
Å sammenligne ladefart i % av SOC gir ihvertfall ingen mening. Det er interessant å vite for bileieren, men for sammenligning gir det ingen nytte. At TM3 lader treigt på 80% f.eks har jo ingen ting å si når etron aldri kan få så mange km på batteriet en gang.

Det er egentlig to ting som er interessant, hvor lenge må man lade for å komme X km, og det motsatte, hvor mange km har man fått ladet etter Y minutter. Gjerne ved start med f.eks ett fast antall km igjen på batteriet.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

02jan

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 794
    • Vis profil
Sv: Tester av iX3 (media)
« Svar #145 på: ſøndag 22. November 2020, klokken 10:13 »
2.5 sek 80-120 burde være akseptabelt, mener Nissan GT-R Audi RS4 ligger på 3.5-3.9 sekunder ...
Skoda Enyaq 80x bestilt.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

hELgenen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1726
    • Vis profil
Sv: Tester av iX3 (media)
« Svar #146 på: ſøndag 22. November 2020, klokken 10:46 »
Det er veldig raskt, men 19% "tregere" enn TM3P, som har 80-120 på 2,1 sekund...
Forstår ikke at folk har så god tid at de kan bruke fra 0,4- 1,4 sekunder mer av livet sitt på en forsvarlig forbikjøring  :o

Har havnet i nesten ulykke 2 ganger siste 14 dagene - og begge ganger var det en TM3 eier som kastet seg forbi når jeg kjørte med henger full av last. Jeg skulle bare 1 km på denne veien og lå i 70 km/t (som er fartsgrensen) Hadde jeg ikke bråbremset den siste gangen idet TM3 kom opp på siden hadde det gått galt - det var cm om å gjøre pga. møtende trafikk.  Rask forbikjøring er vel og bra - men noen der ute tror kanskje egen bil er litt bedre enn den faktisk er. Jeg tror faktisk slike biler bygger opp uvaner - der en gradvis venner seg til at det meste går - og så en dag - når veien kanskje er litt våt og dekkene ikke tar skikkelig tak - så har man null marginer igjen.........

Jalla

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 187
    • Vis profil
Sv: Tester av iX3 (media)
« Svar #147 på: ſøndag 22. November 2020, klokken 12:20 »
eneste test som sier noe om mellomakselerasjon, som trossalt egentlig er mye viktigere enn 0-100 i det virkelige liv. hvis det stemmer at den går fra 80-120 på 2,5sek så er vel det ca samme som en TM3 performance

Det er veldig raskt, men 19% "tregere" enn TM3P, som har 80-120 på 2,1 sekund...

https://fastestlaps.com/models/tesla-model-3-performance

Fant en test på nett av en LR AWD med effektøkning. Den brukte 2,5 sek. Det må være noe helt eksepsjonelt med effektkurven på iX3 om det tallet der stemmer. 3,5 er mer troverdig. 0,6 tregere enn en I-Pace med 100 hk mer. Den bruker 3,1 på 60-100. Det henger ikke på greip at 80-120 går, raskere enn 60-100. Uansett er den sikkert helt grei til forbikjøringer.
Jeg tror BMW sine tall er mer troverdige enn din synsing.
Acceleration 0–100 km/h s 6.8
Acceleration 0-60 km/h s 3.7
Acceleration 80-120 km/h s 2.5
https://www.press.bmwgroup.com/global/article/attachment/T0314265EN/457881

1317142119

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 453
    • Vis profil
Sv: Tester av iX3 (media)
« Svar #148 på: ſøndag 22. November 2020, klokken 14:58 »
Kan ikke si at denne testen fra Elbil24 er delt enda.

https://www.elbil24.no/nyheter/en-elektrisk-opptur/73087711

Trond.m

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6117
    • Vis profil
Sv: Tester av iX3 (media)
« Svar #149 på: ſøndag 22. November 2020, klokken 17:25 »
Det er veldig raskt, men 19% "tregere" enn TM3P, som har 80-120 på 2,1 sekund...
Forstår ikke at folk har så god tid at de kan bruke fra 0,4- 1,4 sekunder mer av livet sitt på en forsvarlig forbikjøring  :o

Har havnet i nesten ulykke 2 ganger siste 14 dagene - og begge ganger var det en TM3 eier som kastet seg forbi når jeg kjørte med henger full av last. Jeg skulle bare 1 km på denne veien og lå i 70 km/t (som er fartsgrensen) Hadde jeg ikke bråbremset den siste gangen idet TM3 kom opp på siden hadde det gått galt - det var cm om å gjøre pga. møtende trafikk.  Rask forbikjøring er vel og bra - men noen der ute tror kanskje egen bil er litt bedre enn den faktisk er. Jeg tror faktisk slike biler bygger opp uvaner - der en gradvis venner seg til at det meste går - og så en dag - når veien kanskje er litt våt og dekkene ikke tar skikkelig tak - så har man null marginer igjen.........
Ja, håper du forstod at min kommentar om forbikjøring var ironisk ment. Burde kanskje merket den med det 😏

Ser forresten testen til elbil24. Mye tyder på at dette blir en knallbra bil, til en pris som er overraskende nok ikke er så mye over id.4 1.st Max RWD 👍
I Sverige er prisforskjellen mellom id.4 Max og iX3 FC 250.000 SEK.
« Siste redigering: ſøndag 22. November 2020, klokken 17:30 av Trond.m »