Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester av iX3 (media)

Startet av JorgenM, onsdag 04. november 2020, klokken 08:41

« forrige - neste »

1317142119

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 10. november 2020, klokken 12:48
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 10. november 2020, klokken 11:09
Ikke så veldig interessant eller relevant hva andre biler bruker på 0-100, denne tråden skal være til diskusjon rundt tester av iX3.
Det relevante med mitt innspill (utenom å svare på Tesla-kommentaren) var å si at selv om 6,8 sekunder kan føles mer enn kjapt nok, og en ikke ønsker kjappere når en kjører dagens iX3, så bør BMW-førere teste en BMW iX3 med 0-100 på 3,5 sekund når den kommer, fordi en da kan bli overrasket hvor digg det er, selv om en har rundet 40 år.
Hvorfor bør man det? Alt til sin tid, mener nå jeg. Har man kjørt en bil som ikke bare er rask rett frem, men som også kan svinge, så innser man fort at det å ha det gøy på landevei er så veldig mye mer enn bare akselerasjonen.

Jeg har selv rattet en bil (på bane) som veier i overkant av 600 kg, har nesten 900 hk og drar 0-300 km/t på i overkant av 10 sekunder. Nei, det var ikke skrivefeil i de tallene. Absolutt alt du kan tenke deg av biler med skilt oppleves for meg som trege i forhold til den bilen.

Allikevel synes jeg selv en i3 (uten S) har tilstrekkelig med krefter. Nøkkelordet der er "tilstrekkelig", akkurat som det sto i Rolls Royce-brosjyren før i tiden. For hva skal jeg med en familiebil? Frakte familien komfortabelt fra A til B selvfølgelig. Det er ikke behov for mer krefter for å kjøre komfortabelt forbi en Leaf som ligger 10 under fartsgrensen. Kjører jeg alene og tar en omvei hjem for å kose meg, så er det flyten i en fin svingete vei som er det morsomme. Selv uten at dekkene skriker. Det deilige er å oppleve at man er i ett med bilen og veien man kjører på. Så tar jeg meg heller en tur på lukket bane de gangene jeg trenger å kjøre litt over toleransegrensene til bilen.

JorgenM

Amerikanske biler har vel aldri vært særlig glade i svinger. Jeg fikk igjen kjøregleden da jeg bytta ut Teslaen med Jaguar og der vil nok iX3 levere også, i den grad SUV'er er sportslige.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

ToWalkOrDrive

Bare for å få vekk den misforståelsen så er Model S og Model 3 to helt forskjellige biler...bare for å svare.... er heller ikke alle som har råd til egen banebil. Auto Express kåret tross alt Model 3 til årets bil....

Uansett, Model 3 er ikke det folk som vil ha en iX3 bør kjøpe. Men poenget mitt er at min TM3 er helt annerledes enn min TMS var.

"....the car's dynamics and ability will genuinely surprise you. It grips and grips, while the control software shuffles power around to help the Model 3 change direction........

https://www.autoexpress.co.uk/tesla/model-3/107363/car-of-the-year-2019-tesla-model-3

Tesla Model Y                         2021-

JorgenM

Etter noen sider off-topic er det på tide å komme inn på rett spor igjen.


Disse tester den hvite som de fleste, men i starten ser vi den blå og den er jo langt penere:

https://www.youtube.com/watch?v=Uoog9jxaxbg
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Unified86

Da er to eksemplerer av IX3 på plass i Norge - observert på Fornebu 🥳

Vinterhjul med helsvarte felger 👋
2006 BMW E91 M-Sport
2021 BMW IX3 FC - Leveres uke 30

hELgenen

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 10. november 2020, klokken 16:36
Etter noen sider off-topic er det på tide å komme inn på rett spor igjen.


Disse tester den hvite som de fleste, men i starten ser vi den blå og den er jo langt penere:

https://www.youtube.com/watch?v=Uoog9jxaxbg

Wow - de blå fake eksos lignende greiene bak var horribelt.
Bortsett fra det så bilene ok ut


ChrisEL

Sitat fra: Unified86 på tirsdag 10. november 2020, klokken 18:32
Da er to eksemplerer av IX3 på plass i Norge - observert på Fornebu 🥳

Vinterhjul med helsvarte felger 👋

Hvilken farge på bilene da? Du har ikke bilde forresten?
Skal de på noen turnè av noe slag?

Trond.m

#82
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 10. november 2020, klokken 16:36
Disse tester den hvite som de fleste, men i starten ser vi den blå og den er jo langt penere:
Det er vel Carbonsort metallic. Den har nok litt blått i seg, men ser nok mindre blå ut i virkeligheten enn i videoen.

JorgenM

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 10. november 2020, klokken 19:25
de blå fake eksos lignende greiene bak var horribelt.
Det er diffusere, for luftstrøm. Min i-Pace har det samme.
Antar man kan velge å få dem i grått også.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

JorgenM

Elbilforeningen la ut bilder av en hvit iX3 på FB idag, da kommer kanskje test snart.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Trond.m

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 10. november 2020, klokken 19:30
Det er diffusere, for luftstrøm. Min i-Pace har det samme.
Antar man kan velge å få dem i grått også.
Ja, det er et valg i konfiguratoren om bortfall av blå «i performance» detaljer.

Unified86

Bare feiler når jeg skal laste opp, men la ut på ix3 gruppen på facebook: https://m.facebook.com/groups/194705007812885/permalink/705708126712568/

Sitat fra: ChrisEL på tirsdag 10. november 2020, klokken 19:26
Sitat fra: Unified86 på tirsdag 10. november 2020, klokken 18:32
Da er to eksemplerer av IX3 på plass i Norge - observert på Fornebu 🥳

Vinterhjul med helsvarte felger 👋

Hvilken farge på bilene da? Du har ikke bilde forresten?
Skal de på noen turnè av noe slag?
2006 BMW E91 M-Sport
2021 BMW IX3 FC - Leveres uke 30

Counterpointer

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 10. november 2020, klokken 16:36

Disse tester den hvite som de fleste, men i starten ser vi den blå og den er jo langt penere:

https://www.youtube.com/watch?v=Uoog9jxaxbg
Fikk vondt langt inn i sjelen når jeg så den blå. Har aldri sett en utstillingsbil med så ripete og elendig lakk. Ser ut som den har vært i sandstorm og vasket i børstemaskin et døgn etterpå.

Unified86

Bilene skal nå på turne, men kun til journalister og utvalgte først. Så vil tester av bilen bli publisert noenlunde samtidig om ca 2 uker - deretter skal bilene stå hos enkelte forhandlere for visning og prøvekjøring(?). På Bilia Skøyen har de en visningssliste som man kan skrive seg opp på - det er nevnt at det kan bli sent november/tidlig desember.
Jeg var griseheldig og fikk meg en liten prøvekjøring i dag! Skulle bare vaske bilen, men endte opp i en ix3 😇 Selv om jeg ikke kan gjøre noe direkte sammenligninger, da jeg ikke har prøvd konkurrentene, så føltes det som en kraftig, stille og stabil bil! Enpedalskjøringen og adaptive regenerering-mode er veldig lovende og det var fasktisk moro med iconic sounds, da spesielt i sport mode! Vroom
2006 BMW E91 M-Sport
2021 BMW IX3 FC - Leveres uke 30

ChrisEL

Sitat fra: Unified86 på tirsdag 10. november 2020, klokken 23:38
Bilene skal nå på turne, men kun til journalister og utvalgte først. Så vil tester av bilen bli publisert noenlunde samtidig om ca 2 uker - deretter skal bilene stå hos enkelte forhandlere for visning og prøvekjøring(?). På Bilia Skøyen har de en visningssliste som man kan skrive seg opp på - det er nevnt at det kan bli sent november/tidlig desember.
Jeg var griseheldig og fikk meg en liten prøvekjøring i dag! Skulle bare vaske bilen, men endte opp i en ix3 😇 Selv om jeg ikke kan gjøre noe direkte sammenligninger, da jeg ikke har prøvd konkurrentene, så føltes det som en kraftig, stille og stabil bil! Enpedalskjøringen og adaptive regenerering-mode er veldig lovende og det var fasktisk moro med iconic sounds, da spesielt i sport mode! Vroom


Grattis - en av de første i verden som får prøvekjøre du da :)
Har du kjørt hybridversjonen? Hvordan opplevde du i såfall eventuelle forskjeller?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA