Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester av iX3 (media)

Startet av JorgenM, onsdag 04. november 2020, klokken 08:41

« forrige - neste »

daktari

A ligner veldig på etron 50 i formen, og den avtar ca ved 50% dom IRL. Men y-aksen passer ikke helt, ingen etron50 går særlig over 120 på max vel? Etron 55 holder derimot økende fart til 80%, og burde ligget nærmere 150 på maks.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

A X100/LR
B EQC
C I-Pace

Tipper jeg... siden det er spesifisert på 150kW-lader.

A ser egentlig ut som en mellomting mellom ladekurven på 75 og 100, ca. 10kW for høy for 75.

Litt rart om e-Tron ikke er med, men ingen av kurvene ser ut som e-tron sine? Og A er for høy for 50-en..

Tellus

#62
Det er nok en grunn til at ladekurvene ikke er identifisert. Sannsynligvis bare tull eller at man har gjort en helt uvitenskapelig måling av noen biler man har hatt for hånden. Når det gjelder kurve C kan jeg med sikkerhet si at den ikke vil være fra en I-Pace. I-Pace vil med varmet batteri lade ca 100 kW i fra 2-15 minutter før den trapper av. Med kaldt batteri vil kurven starte lavt og trappe gradvis oppover. Tror egentlig detter bare er liksomkurver for å vise hvor bra IX3 er.

Kurve B kan være en idealisert I-Pace kurve som svært få har fått gleden av å se i virkelig liv. I sommer fikk vi inn noen rapporter som viste det var mulig.

pberg

Sitat fra: Trond.m på fredag 06. november 2020, klokken 20:59
Grunnen til at mange misliker Tesla eiere er at de ofte bruker fartsressursene

Jeg tror jeg ca aldri har sett noen Tesla-eier som bruker fartsressursene.... De jeg ser på landeveien humper avgårde under fartsgrensa, og i bytrafikken står de i kø sammen med andre.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Trond.m

Det har nok skjedd en endring i adferd etter at det ble en folkebil. I så fall er det enda mindre grunn til å avskrive iX3 på grunn av ytelse.

turfsurf

Sitat fra: pberg på mandag 09. november 2020, klokken 11:07
De jeg ser på landeveien humper avgårde under fartsgrensa,
Gjelder ikke det de fleste? Stusser alltid på vei hjem fra hytta når jeg ser etron, I-Pace, EQC og diverse Teslaer med plenty av fartsressurser ligge som nr 2 i køen bak en Auris som tøffer avgårde 10% under fartsgrensen.

Dette på steder med km lange strekk. Folk har jo blir vettskremte fra å kjøre forbi. Og drister du deg til å kjøre forbi, så skal de samme gjøre sitt beste for å ikke slippe deg inn i køen, og helst blinke masse med lyshorna.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Fortsatt mange der ute ennå som er sykelig opptatt av 0-100. Teslabjørn hadde vel en tankerekke rundt dette i en video med en Polestar der han selv i alle fall utrykte at en bil som ikke klarer 0-100 under 4 sek er ikke en bil han ville vurdert.  Jeg vet faktisk ikke om dette 0-100 jaget vil avta - men at det kan finnes mange andre killer egenskaper ved en bil enn akkurat dette tror jeg de fleste kan skrive under på. Selv er jeg svak for komfort, billig driftskostnader og fremkommelighet.  Rent bortsett fra ett lite minus på det siste punktet her (mangler 4wd) scorer jo ix3 ganske bra vil jeg si.  Absolutt en bil jeg kunne tenkt meg - og jeg var faktisk i ferd med å kjøpe den ,men en annen egenskap jeg også var avhengig av manglet - nemlig nok hengervekt. 1000 kg er absolutt minimum - det klarte den dessverre ikke i denne omgang.

Rosstopher

Sitat fra: pberg på mandag 09. november 2020, klokken 11:07Jeg tror jeg ca aldri har sett noen Tesla-eier som bruker fartsressursene.... De jeg ser på landeveien humper avgårde under fartsgrensa, og i bytrafikken står de i kø sammen med andre.

Man bruker selvfølgelig ikke alle fartsressursene på landevei eller i bykjøring. Det er vel ingen som forventer at Teslaer skal rase avgårde i 200+ i 70-soner?

Ved akselerasjon ut på motorvei derimot, og når jeg en gang i blant kjører forbi, så hender det at pedalen toucher gulvet. 0-100 er selvfølgelig en irrelevant øvelse, men det er jo den som er standard for å måle akselerasjon, og vi kan som hovedregel forvente at en bil som er rask 0-100 også er rask f.eks. 50-100 eller 70-100.

Min samboer som er totalt blottet for bilinteresse er veldig fornøyd med at Teslaen akselerer så fort og har kommentert at hun føler seg så trygg når hun skal ut på motorveien i den sammenlignet med vår bil nummer to som er en helt vanlig dieselbil.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på mandag 09. november 2020, klokken 12:41
Sitat fra: pberg på mandag 09. november 2020, klokken 11:07
De jeg ser på landeveien humper avgårde under fartsgrensa,
Gjelder ikke det de fleste? Stusser alltid på vei hjem fra hytta når jeg ser etron, I-Pace, EQC og diverse Teslaer med plenty av fartsressurser ligge som nr 2 i køen bak en Auris som tøffer avgårde 10% under fartsgrensen.

Dette på steder med km lange strekk. Folk har jo blir vettskremte fra å kjøre forbi.

Tja, jeg gidder som regel ikke å kjøre forbi noen som ligger noen få kilometer under fartsgrensa, så lenge de kjører jevnt. Så dårlig tid har jeg sjelden. Folk som kjører ujevnt (og tydeligvis ikke har hørt om cruise control) kjører jeg forbi ved første anledning.

Kjører noen andre forbi sørger jeg selvsagt for å gi god plass.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pberg

Jeg ser forresten ca aldri noen Teslaer (eller andre spreke elbiler) som akselerer veldig fort ut på motorveien heller. Eller i lyskryss. Det skjer, men utrolig sjelden.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

ToWalkOrDrive

Sitat fra: pberg på tirsdag 10. november 2020, klokken 09:00
Jeg ser forresten ca aldri noen Teslaer (eller andre spreke elbiler) som akselerer veldig fort ut på motorveien heller. Eller i lyskryss. Det skjer, men utrolig sjelden.

Vi prøver helst å gjøre det når det ikke er så mange biler rundt oss :-) Når det er sagt så har det vært noen få ganger jeg har vært i en skvis, eller holdt på å miste avkjørselen, og da har det vært helt ok å ha mulighet å finne luke i en "0-100 på 3,5-bil".

Da jeg kjørte Model S med 0-100 på 5,6, så syntes jeg det var mer enn raskt nok, og akselererte nesten aldri så raskt som bilen ville gitt på maks. Fikk ikke noe kick ut av det, fordi det ikke var raskt nok (har eid r-motorsykkel før). Nå, med Tesla M3P og 0-100 på 3,5 tar jeg meg i å trykke pedalen flatt mye oftere...da gjerne på siste sjikanene på vei til jobb, hvor det ikke er biler... og Track Mode med Drifting-modus på regnglatte parkeringsplasser har jeg akkurat begynt å prøve....wow.
Tesla Model Y                         2021-

JorgenM

Ikke så veldig interessant eller relevant hva andre biler bruker på 0-100, denne tråden skal være til diskusjon rundt tester av iX3.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 10. november 2020, klokken 11:09
Ikke så veldig interessant eller relevant hva andre biler bruker på 0-100, denne tråden skal være til diskusjon rundt tester av iX3.
Ja, da kan du jo slette de siste 5 sidene av denne tråden, siden alle går på akselerasjon  :)
Sånn utenom det så gjør vel BMW akkurat som Audi - lanserer først ut en bil med moderat akselerasjon, for deretter å komme med noen beist etterhvert, men uten å kanibalisere bensinsalg...før det er en død hest...så dermed er det nøye vektet hvor kjapp bilen skal være til hvilket tidspunkt. Så om 1 år kommer de med "ny og kjappere" versjon for å selge samme bilen en gang til.

Det relevante med mitt innspill (utenom å svare på Tesla-kommentaren) var å si at selv om 6,8 sekunder kan føles mer enn kjapt nok, og en ikke ønsker kjappere når en kjører dagens iX3, så bør BMW-førere teste en BMW iX3 med 0-100 på 3,5 sekund når den kommer, fordi en da kan bli overrasket hvor digg det er, selv om en har rundet 40 år. Regner med BMW kommer med en slik versjon i løpet av 2 år. Er jo absolutt ingen grunn til å la være. Særlig med tanke på BMW-sjåførers DNA, og at BMW allerede har laget en BMW X3 M bensin, som har 510 hk og går til 100km/t på 4,1 sekund (tid går vekk på giring/ikke-optimalt turtall, som elbiler ikke trenger).

https://www.klikk.no/motor/bil/test-bmw-x3-m-pris-2020-6895483

....men ja, dette hører ikke inn under "Tester av iX3...."
Tesla Model Y                         2021-

JorgenM

Når neste generasjon X3 kommer får vi nok se flere motorvarianter av iX3, men neppe av dagens versjon.

i4 derimot kommer i flere varianter og det er allerede klart at den raskeste blir raskere enn M4. At de kraftigste versjonene kommer litt senere er vel fordi de krever mer utvikling. Større motorer betyr gjerne økt vekt og hos BMW har det vel aldri vært særlig slinger i valsen hva angår vektfordeling og kjøreglede.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Rosstopher

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 10. november 2020, klokken 13:02Større motorer betyr gjerne økt vekt og hos BMW har det vel aldri vært særlig slinger i valsen hva angår vektfordeling og kjøreglede.

I fossilverdenen stemmer det, men vekta på elmotorer har fint lite å si for vekt og vektfordeling. Tesla har i hvertfall sagt at en Model S-motor veier 70 lbs (32 kg). Skal man ta ut høy effekt kontinuerlig trenger imidlertid motoren ordentlig kjøling (som veier litt), og stort nok batteri med ordentlig kjøling (som veier mye).
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA