Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester av iX3 (media)

Startet av JorgenM, onsdag 04. november 2020, klokken 08:41

« forrige - neste »

1317142119

Caradvice mener iX3 fortjener 8,4 av 10.

De mener den har underholdene og typisk svært gode kjøreegenskaper lik andre BMWer med bakhjulstrekk, at kvaliteten på iX3 oppleves å være høyere enn de X3-modellene som bygges i USA(!), at elmotoren er overraskende stille selv til en elbil å være (ikke trikkelyd når man gir bånn pinne, som er vanlig på elbiler) og at man må være dum hvis man ikke vurderer denne dersom man skal kjøpe elbil i denne prisklassen. Ikke verst!

https://www.caradvice.com.au/897838/2021-bmw-ix3-review/

daktari

Sitat fra: 1317142119 på torsdag 05. november 2020, klokken 13:21
Top Gear gir iX3, eller "the [X3] version fuelled by unicorn wee" som de sier, 7 av 10.

Som andre, så er de positivt overrasket over det lave forbruket, mener ytelsene er tilstrekkelige siden folk går lei av å leke menneskelig kanonkule og de synes bilen er et godt alternativ blant drivlinjene som tilbys til BMWs mest solgte bil.

https://www.topgear.com/car-reviews/bmw/ix3
At selveste TopGear skulle mene at bilens manglende krefter, (tregeste i klassen) er positivt er i beste fall overraskende.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

1317142119

Jeg har inntrykk av at de med det mener at folk flest kjører med trege traktormotorer i dag. For dem er denne rask nok. Folk som er vant til moderne bensinbiler (eller elbiler) har av naturlige årsaker et litt annet syn på hva rask akselerasjon er 🙂

Trond.m

#33
Sitat fra: 1317142119 på torsdag 05. november 2020, klokken 19:04
Jeg har inntrykk av at de med det mener at folk flest kjører med trege traktormotorer i dag. For dem er denne rask nok. Folk som er vant til moderne bensinbiler (eller elbiler) har av naturlige årsaker et litt annet syn på hva rask akselerasjon er 🙂
0-100 på 6,8 sekunder er da mer enn bra nok for alle som bruker bilen som et framkomstmiddel og ikke til motorsport eller leketøy for store gutter. Hvis det er formålet vil du vel uansett ikke kjøpe en SUV.

oivindg

#34
Sitat fra: Trond.m på fredag 06. november 2020, klokken 16:22
Sitat fra: 1317142119 på torsdag 05. november 2020, klokken 19:04
Jeg har inntrykk av at de med det mener at folk flest kjører med trege traktormotorer i dag. For dem er denne rask nok. Folk som er vant til moderne bensinbiler (eller elbiler) har av naturlige årsaker et litt annet syn på hva rask akselerasjon er 🙂
0-100 på 6,8 sekunder er da mer enn bra nok for alle som bruker bilen som et framkomstmiddel og ikke til motorsport eller leketøy for store gutter. Hvis det er formålet vil du vel uansett ikke kjøpe en SUV.
Jeg innbiller meg at mange BMW-kunder kjøper bil fordi de vil ha noe mer enn bare et transportmiddel. Vår F25 X3 30d med tuning gjør 0-100 på 5.6 sekunder. Koser meg glugg i hjel med å trykke klampen i bånn når jeg skal inn på en motorvei eller andre steder det er behov for å gi på litt. Ville følt det som en nedtur å ha en tregere bil, selv om det meste av kjøringa jeg gjør er i rolig tempo. Barnslig moro kanskje, men jeg tror ikke jeg er den eneste BMW-eieren som liker sånt. Ytelsene var faktisk en av mange ting som bidro til at vi ikke kjøpte iX3.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på fredag 06. november 2020, klokken 16:22
0-100 på 6,8 sekunder er da mer enn bra nok for alle som bruker bilen som et framkomstmiddel og ikke til motorsport eller leketøy for store gutter. Hvis det er formålet vil du vel uansett ikke kjøpe en SUV.
Akselerasjon er digg. Etter at de siste bilene har gjort 0-100 på 5 sekund eller mindre, og ha kjørt TMX P noen 1000km så sitter det langt inne å kjøpe noe tregere. Derfor ble det TMY P bestilt på oss. IX3 med to motorer og dobbel effekt hadde vært noe.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

For min del går "kiler i magen" grensa et sted i underkant av 5 sek. Bilen før forrige gjorde 0-100 lavt på 4-tallet. Den var morsom hele året jeg eide den. Ble ikke vant til det/gikk ikke lei. Første gang jeg har opplevd å ikke gå lei av akselerasjonen i en bil. Rundt 5 sek er fortsatt greit, men kiler ikke i magen. Litt gøy, men ikke så spennende.
Har heldigvis til gode å teste spreke biler med 0-100 under 4 sek. Y Performance blir første med 0-100 på 3,7. Frykter at den kan bli vanedannende.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

JorgenM

Avhenger av bilen også det. i3' vi hadde ga en større følelse av trøkk helt i starten med klampen i bånn enn vår TMS P85. I alle fall før i3 fikk lagt inn begrensning. i3'n føltes jo til og med kjappere enn selveste M3, i alle fall forrige generasjon som jeg kjørte. Mon tro om den ikke var kjappere til 50 også, ikke helt sikker.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Trond.m

#38
Poenget med en bil for folk flest er heldigvis å komme trygt fra A til B. Kiling i magen håper jeg ikke er et primært mål for så mange,  bortsett fra på Tusenfryd eller liknende arenaer  ;)
Aksellerasjonen til iX3 er er oppgitt å være omtrent identisk med i3, og jeg tror ikke det er mange eiere som klager over at den er for treg. Jeg synes det er prisverdig av BMW å fokusere på trygge kjøreegenskaper framfor å konkurrere om raskest mulig aksellerasjon.

oivindg

#39
Sitat fra: Trond.m på fredag 06. november 2020, klokken 19:46
Poenget med en bil for folk flest er heldigvis å komme trygt fra A til B.
Det er vel kanskje derfor folk flest ikke kjøper BMW?

Sitat fra: Trond.m på fredag 06. november 2020, klokken 19:46
Aksellerasjonen til iX3 er er oppgitt å være omtrent identisk med i3, og jeg tror ikke det er mange eiere som klager over at den er for treg.
Det har du nok rett i. De som synes den er for treg kjøper vel bare noe annet.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

daktari

i3 er en mye mindre bil, noe som gir en helt annen fartsfølelse. Minner om BMW sitt slagord er "Freude am Fahren". Ikke "Auto ist nur practisch". Topgear har alltid vært opptatt av raske biler, gtier, sladding, burning og svingete veier, det er det som er rart.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

#41
Det er vel ikke motoren som begrenser sportslig kjøring med en SUV på 2,5 tonn.  e-tron 55 er sikkert raskere, men er på ingen måte sportslig. Mye tyder på at BMW har funnet en god balanse mellom kjøreegenskaper og motorytelse. Får en iX3 i april, så da får jeg mulighet til å sammenlikne med EQC som jeg kjører i dag. Den er heller ikke spesielt sportslig, men mer sportslig en. e-tron etter min vurdering.

Counterpointer

Sitat fra: daktari på fredag 06. november 2020, klokken 20:37
i3 er en mye mindre bil, noe som gir en helt annen fartsfølelse. Minner om BMW sitt slagord er "Freude am Fahren". Ikke "Auto ist nur practisch". Topgear har alltid vært opptatt av raske biler, gtier, sladding, burning og svingete veier, det er det som er rart.
Vi har en i3 (94ah). Jeg synes den er direkte treg, noe som helt klart kommer av at jeg kjører Model 3 performance selv.
Når jeg prøvde i3 når 94ah kom, så syntes jeg den var veldig sprek, på det tidspunktet kjørte jeg Soul EV til daglig. Tilvenning er alt. Er blitt helt avhengig av å ha det brutale trykket til P, selv om jeg er en rolig sjåfør som aldri har fått fartsbot

Trond.m

#43
Det tror jeg på. Samtidig er det fullt mulig å kjøre uforsvarlig uten å bryte hverken fartsgrenser eller andre lover. Grunnen til at mange misliker Tesla eiere er at de ofte bruker fartsressursene, noe som lett skaper farlige situasjoner for andre trafikanter. Hva skal man med ekstrem aksellerasjon hvis den ikke benyttes ? For min del får folk gjerne kjøpe Tesla hvis aksellerasjon prioriteres framfor kvalitet og komfort.

Men nå er det vel greit å komme tilbake til iX3. Den er det ingen av oss som har testet ennå.

Counterpointer

Sitat fra: Trond.m på fredag 06. november 2020, klokken 20:59
Det tror jeg på. Samtidig er det fullt mulig å kjøre uforsvarlig uten å bryte hverken fartsgrenser eller andre lover. Grunnen til at mange misliker Tesla eiere er at de ofte bruker fartsressursene, noe som lett skaper farlige situasjoner for andre trafikanter. Hva skal man med ekstrem aksellerasjon hvis den ikke benyttes ? For min del får folk gjerne kjøpe Tesla hvis aksellerasjon prioriteres framfor kvalitet og komfort.

Men nå er det vel greit å komme tilbake til iX3. Den er det ingen av oss som har testet ennå.
Det er enda fler som misliker førere av tyske biler, men fordommer sier mest om dem som har dem.
De farligste sjåførene på veien er de som ikke forstår trafikk og de som er ruset.

Men nok avsporing. Tilbake til iX3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA