Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester av iX3 (media)

Startet av JorgenM, onsdag 04. november 2020, klokken 08:41

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Vaduz på mandag 31. mai 2021, klokken 08:18
Kjipt å bo på jorda da, midt i et permanent magnetfelt hele tiden.
Er jo tydelig det, alle dør jo...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RBK

Ja, han har jo noen timer bak rattet trolig. Ser for meg at han kunne tynet flere km ut på alle biler som var med i testen, erfaring må vel ha noe å si på en slik test?
Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

daktari

Ja jeg vil tro at førers ferdigheter innen sparekjøring kan gjøre store utslag.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: daktari på torsdag 03. juni 2021, klokken 11:04
Ja jeg vil tro at førers ferdigheter innen sparekjøring kan gjøre store utslag.
Og dermed også det motsatte, fører som lager høyere forbruk vil kunne gjøre utslag andre veien. Selv innenfor testparametrene i denne testen.

Derfor bør jo alle tester tas med en liten,  eller kanskje også noen ganger en litt større, klype salt.

daktari

Selvfølgelig begge veier. Alle sjåførene mener sikkert de er den perfekte baseline.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Bare for å presisere så er NAF testen en fin sammenligning.

Det er bare interessant å dvele litt ved mulige kilder til avvik. Noen kan legge mye vekt på små forskjeller som egentlig betyr lite i virkeligheten.

Dette at iX3 går så langt over Wltp tyder vel egentlig på et avvik i målingen i utgangspunktet?

RJK

Skulle sagt meg enig, om vi ser bort fra at den imponerer i måling etter måling, test etter test. Legg og til at BMW bruker å underlove og overlevere, så dette kan faktisk være reelt og etter firmaets filosofi.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: RJK på torsdag 03. juni 2021, klokken 15:47
Skulle sagt meg enig, om vi ser bort fra at den imponerer i måling etter måling, test etter test. Legg og til at BMW bruker å underlove og overlevere, så dette kan faktisk være reelt og etter firmaets filosofi.
Jeg refererte til WLTP tallene som BMW oppgir. Legger en seg lavt der så vil en få mye gratis reklame. Og derfor gode resultater i test etter test
Det som imponerer med iX3 er jo at den klarer rekkevidden ift størrelse og form.

Litt morsomt at både den gamle overraskelsesbilen Ioniq (den første) og nå iX3 begge er basert på fosilbiler og ikke bygget som rene elbiler.

Bmw'en som vi har (i3 94ah) er ikke i klassen «underlove og overlevere» så veldig typisk Bmw er det vel ikke nødvendigvis.

moonbuggy

Tja, er det bare meg som lurer litt på disse forbrukstallene til ix3?
Andre tester, bl.a. Bjørn Nylands "Arctic race" og 1000km, viser forbruk på nivå med andre tilsvarende biler. Hverken verre eller bedre. Samme sjåfør, samme kjørestil i ulike biler som gir en reell sammenligning.
Så spørsmålet er, kan en annen kjører virkelig gjøre en så stor forskjell?

Øyvind.h

#475
Jeg gjorde ikke noe annet enn å kjøre pent, følge trafikken og forsøke å unngå regenerering der det passet seg. Normalt ville jeg holdt litt høyere tempo, men ikke veldig mye. Om målet var absolutt maks rekkevidde er det fler ting jeg kunne gjort for å komme lenger, men det lå utenfor testens føringer. Noen strekninger gikk under fartsgrensen fordi trafikken fløt i lavere hastighet pga strekningsmåling.
Og dette var en test i moderat hastighet. I høyere hastighet vil antakelig forskjellene mellom lav sedan og høy suv bli vesentlig større.

Når det gjelder oppgitte tall, om en ganger 13,3 med 556,2 ender en temmelig nøyaktig på 74kWh. Dvs korrekt oppgitt ift netto kapasitet.
Bilen hadde gått snaut 9000km, så en ny bil kunne kanskje kommet bittelitt lenger mtp tapet i kapasitet batterier har initielt.

Men kjørestil har nok en del å si. Ingen kjørte aggressivt og langt over fartsgrense, så variasjonene bør ikke være store. Men noen mindre avvik kan nok oppstå som følge av sjåfør.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

moonbuggy

Interessant :)
Men, hva mener du med å unngå regenering, brukte du nøytral for å seile?
Hva var snitthastighet på turen?
Netto kapasitet 74kwt. Greit, men hvem stilte bilen til rådighet, BMW?
Nå vet jeg fra i3 120A, at nye biler varierer en god del. Det høyeste jeg har sett fra deep ODB, er kapasitet på 132A. M.a.o. et batteri som yter godt over normen. Velger BMW ut bilen til test, så vil man antagelig velge en med optimalt batteri...

Trond.m

Lufttrykk kan ha en del å si. Nå har jeg ikke sjekket mitt faktisk, men etter å ha kjørt iX3 på ferie på vestlandet, opp og ned av fjell etc, så er jeg ekstremt imponert over forbruket. Ligger nå på et snitt på 15,2 totalt på 1800 km fra bilen var ny. Hjem fra Dagalifjell til Asker går endte jeg på 10,9. Riktignok er det mye nedover, men jeg hadde ikke ventet et forbruk bare ca 10 % over i3.

moonbuggy

Sitat fra: Trond.m på onsdag 09. juni 2021, klokken 15:12
Lufttrykk kan ha en del å si. Nå har jeg ikke sjekket mitt faktisk, men etter å ha kjørt iX3 på ferie på vestlandet, opp og ned av fjell etc, så er jeg ekstremt imponert over forbruket. Ligger nå på et snitt på 15,2 totalt på 1800 km fra bilen var ny. Hjem fra Dagalifjell til Asker går endte jeg på 10,9. Riktignok er det mye nedover, men jeg hadde ikke ventet et forbruk bare ca 10 % over i3.
Imponerende. Men, med positiv høydeforskjell har en tyngre bil mer "lagret" energi, så om farten er moderat så får man nok pene forbrukstall....

Øyvind.h

Kjørte i eco pro. På høyre side av speedometer er det effektmeter. Med "unngå regenerering" mener jeg at jeg i nedoverbakker la meg slik at effektmeteret stod på null, der det ikke medførte å trille kraftig opp eller ned i fart. Bilen styrte stort sett dette selv og holdt seg på 0 slik at jeg ikke måtte være veldig fintfølende med gasspedalen.

Snitthastigheten ble 71,4 om jeg ikke husker feil. Trukket litt ned av en runde i byen først og tre pauser på tre stasjoner på vei oppover (slo av bilen når jeg parkerte der så snittet trekkes nok ikke spesielt ned av stoppene) og stedvis noe svingete veier over fjellet.

Bilen er levert av BMW. Skulle de optimalisert restkapasitet ville jeg heller levert ut en splitter ny bil enn en som hadde gått 9000km. Jeg velger inntil videre å tro at de ikke har jukset med noe mtp programmering av bil.
Forbruk og kjørt distanse stemte med netto kapasitet, og utetemperatur lå til rette for å kunne hente ut netto kapasitet.

Testet en runde i 110 og 130 også utenom testen. Tallene der virket også gode, men naturlig nok langt høyere enn på testrunden som ikke har noe 110+.

Sitat fra: Trond.m på onsdag 09. juni 2021, klokken 15:12
Lufttrykk kan ha en del å si. Nå har jeg ikke sjekket mitt faktisk, men etter å ha kjørt iX3 på ferie på vestlandet, opp og ned av fjell etc, så er jeg ekstremt imponert over forbruket. Ligger nå på et snitt på 15,2 totalt på 1800 km fra bilen var ny. Hjem fra Dagalifjell til Asker går endte jeg på 10,9. Riktignok er det mye nedover, men jeg hadde ikke ventet et forbruk bare ca 10 % over i3.
Lufttrykket mener jeg var 2,7 foran og 3 bak. Kan avleses ved å gå inn på car status.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA