Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester av iX3 (media)

Startet av JorgenM, onsdag 04. november 2020, klokken 08:41

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: daktari på mandag 12. april 2021, klokken 17:39
Interessant poeng vedr. Motors testnetodikk.
wltp derimot måler ikke 100 til stopp, men er basert på en predefinet syklus der man lager et forbruk. Så estimeres rekkevidde basert på dette forbruket og netto kWh tilgjengelig?

Det stemmer på en prikk mhp gjennomføringen av WLTP syklusen slik den er definert i Europa; 4 delsykluser som til sammen utgjør bare 23,25km i konstant 23gr celsius uten bruk av varme/klima.
Basert på forbruket fra disse 4 delsyklusene får man et kombinert forbruk som er grunnlaget for å estimere rekkevidden basert på netto kWh tilgjengelig.

anorway

Teslabjørn er i gang med testingen. Blir spennende å følge med gjennom uka.

https://www.facebook.com/Teslabjorn/posts/312755720412727


JorgenM

#422
Morsomt å lese alle de teite kommentarene :laugh:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

hELgenen

#423
Den perfekte Tesla finnes ikke. Selv Teslabjørn oppfordrer Tesla til å jobbe mer med støydemping,interiør samt fit and finish. Enkelte modeller har premium pris,men følelsen av premium er fraværende når du sitter i bilen.

Her har iX3 et gedigent fortrinn. Videre er forbruket visstnok hyggelig

anorway

Teslabjørn - Banan box test:

Kan avsløre at IX3 kommer topp 5, og Bjørn er meget imponert.

https://www.youtube.com/watch?v=SGtBKJl7_OQ

daktari

TeslaBjørn kjører rekkevidde og lading i kveld. Veldig bra ladefart max 155 kW, ligger over 140 kW til 40%.  Bra rekkevidde, omtrent som ID4. Dette lover bra for iX også tenker jeg!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

anorway

#426
Sitat fra: daktari på tirsdag 20. april 2021, klokken 23:34
TeslaBjørn kjører rekkevidde og lading i kveld. Veldig bra ladefart max 155 kW, ligger over 140 kW til 40%.  Bra rekkevidde, omtrent som ID4. Dette lover bra for iX også tenker jeg!

Ser lovende ut.

z4rd

#427
iX3 imponerer stadig - bra rekkevidde, lavt forbruk og ikke minst bra utnyttelse av plass. Sist, men ikke minst, bra finish er det også. Gleder meg til nye modeller fra BMW som er konstruert som ren elbil fra bunnen av.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Carboy

Sitat fra: z4rd på onsdag 21. april 2021, klokken 07:32
iX3 imponerer stadig - bra rekkevidde, lavt forbruk og ikke minst bra utnyttelse av plass. Sist, men ikke minst, bra finish er det også. Gleder meg til nye modeller fra BMW som er konstruert som ren elbil fra bunnen av.

Ser ut som at det i Teslabjørn sin test ble range ca 317km i 120km/t og nære 440km i 90?

Men så er den også kun RWD. Så da er den veldig tilsvarende som EQC på range. Men den lader jo som en etron eller bedre. Lover bra for andre BMW modeller fremover ja, f eks i4 som jeg finner interessant om prisen blir gunstig. Tipper BMW iX blir helt konge. Blir jo som en «next level etron i BMW-utførelse»
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

anorway

Sitat fra: Carboy på onsdag 21. april 2021, klokken 08:00
Sitat fra: z4rd på onsdag 21. april 2021, klokken 07:32
iX3 imponerer stadig - bra rekkevidde, lavt forbruk og ikke minst bra utnyttelse av plass. Sist, men ikke minst, bra finish er det også. Gleder meg til nye modeller fra BMW som er konstruert som ren elbil fra bunnen av.

Ser ut som at det i Teslabjørn sin test ble range ca 317km i 120km/t og nære 440km i 90?

Men så er den også kun RWD. Så da er den veldig tilsvarende som EQC på range. Men den lader jo som en etron eller bedre. Lover bra for andre BMW modeller fremover ja, f eks i4 som jeg finner interessant om prisen blir gunstig. Tipper BMW iX blir helt konge. Blir jo som en «next level etron i BMW-utførelse»

IX3 er kommer vel bedre ut enn EQC på range?

Naf vintertest:

Så for eksempel NAF sin vintertest nå i vinter så IX3 kom hele 432KM med 17kWt/100km i forbruk. Temperaturer fra 3 til minus 5 grader.
Mens tilsvarende test (2020) kom EQC 307KM med 25.4 kWt/100km i forbruk. Temperaturer fra 3 til minus 6 grader.

daktari

Sitat fra: Carboy på onsdag 21. april 2021, klokken 08:00
Sitat fra: z4rd på onsdag 21. april 2021, klokken 07:32
iX3 imponerer stadig - bra rekkevidde, lavt forbruk og ikke minst bra utnyttelse av plass. Sist, men ikke minst, bra finish er det også. Gleder meg til nye modeller fra BMW som er konstruert som ren elbil fra bunnen av.

Ser ut som at det i Teslabjørn sin test ble range ca 317km i 120km/t og nære 440km i 90?

Men så er den også kun RWD. Så da er den veldig tilsvarende som EQC på range. Men den lader jo som en etron eller bedre. Lover bra for andre BMW modeller fremover ja, f eks i4 som jeg finner interessant om prisen blir gunstig. Tipper BMW iX blir helt konge. Blir jo som en «next level etron i BMW-utførelse»
Lader tregere enn E55, som holder 150 kW opptil ca 70ish, men littegran raskere enn E50 classic som topper ut på 125. IX3 hadde ca 120kW på 50% i går, men vet ikke hvordan det gikk etter det. I km/minutt ladet vil jo iX3 være best.

Jeg tenker at hvis de hadde pakket komponentene foran litt smartere og lagt til en frunk, så motbeviser dette at du må ha en dedikert EV-plattform for å lage en skikkelig elbil.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Sitat fra: anorway på onsdag 21. april 2021, klokken 08:12
IX3 er kommer vel bedre ut enn EQC på range?

Det kommer tilsynelatende helt an på kjøreforhold. Er det kaldt og lav hastighet drar IX3 i fra. Er det varmt og høy hastighet virker de relativt like. Fortsatt med noen mil i favør IX3.

Kan ikke si jeg ble spesielt imponert over disse tallene, men må nesten se ferdig redigert video med temperatur, kjøreforhold osv for å få en grei pekepinn på differansen mellom bilene.
Og IX3 har jo 2wd, mens EQC har 4wd. Sistnevnte gir noen mil kortere rekkevidde, men har en del andre fordeler.

Men - at IX3 er effektiv mtp størrelse/design/plattform/batteristørrelse er det ingen tvil om. Ladehastighet virker foreløpig litt variabel utfra utetemp, men det er gjennomgående for de fleste elbiler og skyldes at batteriet må behandles noenlunde pent.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 21. april 2021, klokken 08:45
Men - at IX3 er effektiv mtp størrelse/design/plattform/batteristørrelse er det ingen tvil om.
Ja, effektiv. På linje med MEB platformen sånn ca, men kanskje den bilen som takler kulde best.

Blir veldig feil å sammenligne med AWD biler IMO. 
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

FaradayCage

Sitat fra: anorway på mandag 19. april 2021, klokken 22:06
Teslabjørn - Banan box test:

Kan avsløre at IX3 kommer topp 5, og Bjørn er meget imponert.

https://www.youtube.com/watch?v=SGtBKJl7_OQ


Resultatlisten

Counterpointer

Sitat fra: anorway på onsdag 21. april 2021, klokken 07:19
Sitat fra: daktari på tirsdag 20. april 2021, klokken 23:34
TeslaBjørn kjører rekkevidde og lading i kveld. Veldig bra ladefart max 155 kW, ligger over 140 kW til 40%.  Bra rekkevidde, omtrent som ID4. Dette lover bra for iX også tenker jeg!

Ser lovende ut. TeslaFanatikerne som følger han må nok gni seg litt i øynene.
Det som er bra er om Tesla får reell konkuranse, slik at de forsetter å presse grensene. Markedet trenger både utvalg og konkuranse.

Hva blodfans mener er knekkende likegyldig imho.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA