Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester av iX3 (media)

Startet av JorgenM, onsdag 04. november 2020, klokken 08:41

« forrige - neste »

1000kwh

Sitat fra: anorway på torsdag 18. mars 2021, klokken 06:53
Motor / Naf - Vintertest 2021

Testen er nå gjennomført.

Kan avsløre at IX3 gav det beste resultatet de noen gang har fått i en vintertest. Klarte 432KM, bare 4 % kortere enn oppgitt WLTP. Helt rått"

https://motor.no/elbil/elbilene-som-har-best-rekkevidde-om-vinteren/193624

https://motor.no/elbil/bmw-ix3-i-motors-rekkeviddetest-vinter-2021/192369
Det er bra, men det hjelper vel litt å ikke ha 4WD slik som alle konkurrentene har?

Electric cars in Norway


anorway

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 18. mars 2021, klokken 07:27
Sitat fra: anorway på torsdag 18. mars 2021, klokken 06:53
Motor / Naf - Vintertest 2021

Testen er nå gjennomført.

Kan avsløre at IX3 gav det beste resultatet de noen gang har fått i en vintertest. Klarte 432KM, bare 4 % kortere enn oppgitt WLTP. Helt rått"

https://motor.no/elbil/elbilene-som-har-best-rekkevidde-om-vinteren/193624

https://motor.no/elbil/bmw-ix3-i-motors-rekkeviddetest-vinter-2021/192369
Det er bra, men det hjelper vel litt å ikke ha 4WD slik som alle konkurrentene har?

Jeg vil tro den hadde hatt ett høyere forbruk hvis den hadde hatt 4WD. Men da hadde kanskje også BMW justert ned WLTP deretter også?

Alt i alt så kommer den jo best ut i forhold til hva BMW lover av rekkevidde. Så dersom man ikke har behov for 4WD så får du jo ikke noe bedre bil enn denne :+1:

daktari

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 18. mars 2021, klokken 07:27
Sitat fra: anorway på torsdag 18. mars 2021, klokken 06:53
Motor / Naf - Vintertest 2021

Testen er nå gjennomført.

Kan avsløre at IX3 gav det beste resultatet de noen gang har fått i en vintertest. Klarte 432KM, bare 4 % kortere enn oppgitt WLTP. Helt rått"

https://motor.no/elbil/elbilene-som-har-best-rekkevidde-om-vinteren/193624

https://motor.no/elbil/bmw-ix3-i-motors-rekkeviddetest-vinter-2021/192369
Det er bra, men det hjelper vel litt å ikke ha 4WD slik som alle konkurrentene har?
Godt poeng, svaret er nok ja. De testet 2 Mach-e - den med 2WD gikk ca 70 km lenger enn den med 4WD. 502 vs 430 km.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

JorgenM

BMW har alltid vært nøkterne med 0-100-tider og oppgitt dårligere tall enn hva de faktisk klarer.
Kanksje gjør de det samme med WLTP for å unngå å skuffe kjøperne.

Blir spennende å se sommerrekkevidden på denne.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

anorway

Sitat fra: JorgenM på torsdag 18. mars 2021, klokken 10:08
BMW har alltid vært nøkterne med 0-100-tider og oppgitt dårligere tall enn hva de faktisk klarer.
Kanksje gjør de det samme med WLTP for å unngå å skuffe kjøperne.

Blir spennende å se sommerrekkevidden på denne.

Testet i 13+ grader i høst. Blandet kjøring by, landevei og motorvei. Forbruk på 14,5 kWh/100km. Som vil si at den ville klart 500KM.

https://www.youtube.com/watch?v=0kB_RLjFAp0&ab_channel=1001cars

Hvem blir første her på forumet som klarer over 50 mil på en lading  :) ?

hemi

bmw har tradisjon som en av få biler som yter mer enn opplyst i test på de fleste aspekter.

VAG er litt motsatt ende.

turfsurf

Sitat fra: hemi på torsdag 18. mars 2021, klokken 12:14
bmw har tradisjon som en av få biler som yter mer enn opplyst i test på de fleste aspekter.
Blir spennende med i4 og iX. De ligger jo an til å få lengre rekkevidde enn hhv TM3 og TMX. iX kan og trekke 2,5T.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

02jan

Veldig bra av BMW å lever bil som oppfyller de oppgitte WLTP Også under reell kjøring vinterhalvåret.
Jeg har i andre delforum her inne blitt feid av banen fordi jeg mener en bil (også elbil) må kunne klare wltp under alle forhold.

Slik WLTP oppgis nå er det åpenbart at biler som går 20-30 % kortere en oppgitt slipper lett unna , mens de som levere ikke får annet en litt oppmerksomhet hos de som er over snittet innteressert.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

turfsurf

#399
Sitat fra: 02jan på torsdag 18. mars 2021, klokken 17:00

Jeg har i andre delforum her inne blitt feid av banen fordi jeg mener en bil (også elbil) må kunne klare wltp under alle forhold.

Slik WLTP oppgis nå er det åpenbart at biler som går 20-30 % kortere en oppgitt slipper lett unna , mens de som levere ikke får annet en litt oppmerksomhet hos de som er over snittet innteressert.
WLTP under alle forhold blir for dumt. 130 på motorvei i -20 og motvind halverer rekkevidden minst ifht lett landevei.

Det viktigste med wltp er at den er sammenlignbar melllom bilmerker. Det er den dessverre ikke.

Men ja, bra av iX3 å ha så lite avvik.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

02jan

Det er ikke dummer en å oppgi «under optimale forhold» , min mening.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

hemi

jeg ligger på 50% av NEDC ca, så WLTP er jeg over 50 iaf :p

SUV'en jeg har nå har 100 liter dieseltank og er supergjerrig, får lett 1000-1600km! på en tank, -10 og 120kmh bruker 0.7-0.75!

StormFurby

Sitat fra: JorgenM på torsdag 18. mars 2021, klokken 10:08
BMW har alltid vært nøkterne med 0-100-tider og oppgitt dårligere tall enn hva de faktisk klarer.
Kanksje gjør de det samme med WLTP for å unngå å skuffe kjøperne.

Blir spennende å se sommerrekkevidden på denne.

WLTP er en spesifikk test, så det er ikke egentlig slik at en produsent har anledning til å oppgi snille eller mindre snille tall. I prinsippet skal resultatet bli det samme for en og samme bil uansett hvem som gjør den faktiske testen.

JorgenM

Da må det være at den er langt mer effektiv i kjøligere klima enn andre.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

daktari

Det er noe i det over. BMW har alltid vært gode til å få lave Real world tall, mfr ViMenn Bil/Klikk.nos faste forbruksrunde. Kanskje de har egne "spareprogram" som kobles inn automatisk og gir spesielt lavt forbruk hvis du kjører pent? Motors test er jo en slags best case eco, nivået før ekstrem sparekjøring nesten.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA