Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester av iX3 (media)

Startet av JorgenM, onsdag 04. november 2020, klokken 08:41

« forrige - neste »

oivindg

Virker ikke varmeapparatet i Eco pro?
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Trond.m

#361
Jeg blandet sammen Eco Pro Plus som jeg tror det het tidligere. Nå er er det visst noe som heter Eco Pro Individual. Der er det sikkert mulig å stille inn om klima og varmeapparat skal være aktivert.

StormFurby

Klimaanlegget er aktivert også i Eco Pro på ix3, men fungerer med redusert kapasitet. Vedlegget er fra Drivers guide. Ingen fare med at du trenger å velge mellom rekkevidde eller komfortabel temperatur.

I Eco Pro Individual kan man deaktivere denne reduksjonen slik at klimaanlegget/setevarme fungerer helt som vanlig.



1000kwh

Sitat fra: telcontar på fredag 12. mars 2021, klokken 13:58
Test i snø/slaps

https://youtu.be/Fa95T0B4Es0
Den viser jo som alle vet at det er bare AWD som funker i slike forhold. Særlig bakkastarter er jo bare å glemme.

anorway

NAF / Motor har nå fått gjennomført vintertesten. IX3 er med  :+1:

https://www.facebook.com/nafelbil

Neste ukes slippes resultatene.

hELgenen

Der ja - der fikk vi endelig avklart at iX3 ikke er en vinterbil.
Noen burde sende videoen ned til Tyskland og kreve 4WD på denne bilen.
Lokale BMW forhandleren hadde fått blanko fullmakt av meg til å kjøpe en 4WD variant........

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på fredag 12. mars 2021, klokken 14:38
Der ja - der fikk vi endelig avklart at iX3 ikke er en vinterbil.
Noen burde sende videoen ned til Tyskland og kreve 4WD på denne bilen.
Lokale BMW forhandleren hadde fått blanko fullmakt av meg til å kjøpe en 4WD variant........

Konklusjonen til testeren var vel at det er en bra vinterbil dersom du ikke bor på toppen av en bratt bakke. Virket jo som at det var så ille føre du kunne få det, uten at det var blank is..."bratteste bakken i Grimstad som noen fremhjulstrukne ikke ville klart"... når det er sagt så ville nok ikke jeg kjøpt denne bilen siden jeg nå har kjøpt meg en hytte hvor en må opp bratte bakker....men jeg klarte av en eller annen grunn bakkestart (pga motkommende brøytebil) med en Yaris med krok og henger på på ganske glatt føre, så utrolig hva gode dekk kan gjøre... og siden ix3 er bakhjulstrukket så vil jo tung bagasje bak hjelpe på vektfordelingen.

Forresten noen som har prøvd slike "engangsbrodder"?
https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/vinterprodukter/snokjettinger/brodder-til-bildekk-2000041909

Tesla Model Y                         2021-

lawe

Sitat fra: 1000kwh på fredag 12. mars 2021, klokken 14:09
Sitat fra: telcontar på fredag 12. mars 2021, klokken 13:58
Test i snø/slaps

https://youtu.be/Fa95T0B4Es0
Den viser jo som alle vet at det er bare AWD som funker i slike forhold. Særlig bakkastarter er jo bare å glemme.

Tja. Jeg vil vel hevde at det går an å ha noe mer nyanserte syn. Ikke for det - man må gjerne gå rundt og mene at det eneste saliggjørende er AWD, hvis man vil være bombastisk og skråsikker. Men det finnes andre virkeligheter også, les for eksempel https://motor.no/bilentusiast-bobla-front/firehjulsdrift-er-for-pyser/191707 . Bare så det er sagt - jeg mener ikke det som står som overskrift i artikkelen i Motor. Poenget mitt er utelukkende at det finnes folk som mener noe annet.

Jeg har tidligere påpekt i et innlegg her at vi testet iX3 under svært like forhold som vist i videoen til Nybiltester.no, i bakken utenfor der vi bor.  Jeg kan ikke sammenlikne med bakken i Grimstad - da jeg aldri har vært der. Eneste sammenlikningsgrunnlaget jeg har er en S-max vi bruker daglig. Den har bare forhjulsdrift (og vi kjører piggfritt). Og den har ikke sjans til å komme opp bakken vår på det føret, uten å ha god fart. Enda vanskeligere blir det med bakkestart.
Men da jeg prøvde iX3 på dette føret hos meg - så kunne jeg ta bakkestart - selv om jeg hadde piggfrie dekk. Vårt inntrykk var at iX3 var klart mye bedre på dette føret, enn den bilen vi i utgangspunktet er veldig glad i og synes har vært veldig god - også på vinterføre.

Så kan jeg også legge til at tidligere bodde vi et annet sted utenfor Oslo, der vi hadde en ganske steil bakke opp til huset. Jeg hadde bare forhjulstrekk på bilene vi hadde der. Og jeg tror det bare skjedde en gang at vi ikke klarte å komme opp bakken pga dårlig føre.  Det som derimot var en stor skrekk - det var å komme ned bakken når det var glatt eller slapsete. Og det vet jeg - at selv om jeg hadde hatt AWD, så er det vel bare en eller annen teoretiker som ville hevde at AWD ville gitt meg null bekymringer på veien ned bakken.

Det eneste jeg prøver å si er at erfaringen min er at AWD ikke er det eneste som betyr noe for om det er en god vinterbil.

Men hvis man mener noe annet - ja værsågod, feel free. :)

oivindg

#370
Sitat fra: lawe på fredag 12. mars 2021, klokken 16:08
Det eneste jeg prøver å si er at erfaringen min er at AWD ikke er det eneste som betyr noe for om det er en god vinterbil.
Mange klarer ikke å se nyanser. Eller ønsker ikke å se dem. For meg ser iX3 ut til å være en av de tohjulsdrevne bilene som har best fremkommelighet. Det holder for mange. Samtidig sier fysikkens lover at en firehjulsdreven iX3 ville hatt enda bedre fremkommelighet. Så er det rett og slett å velge ut fra hva man har behov for. Ikke verre enn det. Hvorfor skal vi tvinge alle til å velge det samme?

I nedoverbakke vil enkelte typer firehjulstrekk kunne gjøre kjøringen enklere ved at man får jevnere fordeling av bremseeffekten på alle fire hjul. Jeg opplevde dette selv på en 2005-modell Subaru. Kjørte jeg på motorbrems gikk det fint, mens hvis jeg satte den i fri og brukte bremsepedalen så begynte den bare å seile av gårde. Fordi den da i hovedsak bremset på framhjulene. På mer moderne biler der firehjulstrekk ofte dreier seg om tohjulstrekk som kobler inn to hjul til når det trengs, så har man ikke nødvendigvis samme effekt når man bruker motorbrems, så da er Hill Descent Control (HDC) eller lignende mer avgjørende enn antall hjul med drift. HDC fordeler bremsekraften mer likt på frem- og bakhjul og justerer løpende alle fire hjul for å hindre at det sklir.

Men finnes HDC på biler med tohjulsdrift i noen særlig grad?
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

svenb

Står i spec'en at Ix3 har HDC:
BMW iX3 Specifications
DSC incl. ABS, ASC and DTC (Dynamic Traction Control), ARB (nearactuator wheel slip limitation) technology, CBC (Cornering Brake Control), DBC (Dynamic Brake Control), Dry Braking function, fading compensation, Start-Off Assistant, HDC (Hill Descent Control), trailer stability control, Performance
Control, adaptive suspension
2021 BMW iX3. 2010 BMW 330xd (Solgt). 2007 BMW 525d (Solgt)

02jan

Det er vel ingen her som har nevnt at fremkommeligheten til ix3 er svak, jeg tror også bland de beste med 2wd. Pga vekt, RWD og bakkeklaring.

Og riktig klassisk ekte 4x4 som eldre subaru og audi quattro (1980-1997), har flott kontroll også nedover bratte bakker vs nyere el.styrt AWD.

Men siden jeg nettop bor øverst i en dalside , kun ca 22 km i luftlinje fra Oslo S, så er det mange smale boligfelt veier å kjøre i , uten fortau og unger ned i 6 årsalderen på begge sider av veien. Med Veier dekket snø og isføre fra normalt  oktober til april, håper jeg å slippe se 2t tunge SUV biler med 2wd her.

Jeg har en episode hvor jeg trekker min sønn på akebrett på vei til barneskolen , hvor bil på vanskelig snøføre gasser på for å komme opp bakken (30 sone), og sneier hodet til gutten med 15 cm.  Nå er han større , men på snødager , så følger jeg han i vintermørke da det er biler som altid må gi på for å komme frem.

Med 4x4, selv med Haldex system gir det meg trygghet på at jeg kan føre kjøretøyet så sakte og behersket forbi barn i veien og stoppe og komme igang uansett bakke og føre.

For de som bor andre deler av landet langs kysten eller indre østlandet hvor det er flatt , kan nok det være like godt med 2wd.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

lawe

Sitat fra: oivindg på fredag 12. mars 2021, klokken 16:20
Sitat fra: lawe på fredag 12. mars 2021, klokken 16:08
Det eneste jeg prøver å si er at erfaringen min er at AWD ikke er det eneste som betyr noe for om det er en god vinterbil.
Mange klarer ikke å se nyanser. Eller ønsker ikke å se dem. For meg ser iX3 ut til å være en av de tohjulsdrevne bilene som har best fremkommelighet. Det holder for mange. Samtidig sier fysikkens lover at en firehjulsdreven iX3 ville hatt enda bedre fremkommelighet. Så er det rett og slett å velge ut fra hva man har behov for. Ikke verre enn det. Hvorfor skal vi tvinge alle til å velge det samme?

I nedoverbakke vil enkelte typer firehjulstrekk kunne gjøre kjøringen enklere ved at man får jevnere fordeling av bremseeffekten på alle fire hjul. Jeg opplevde dette selv på en 2005-modell Subaru. Kjørte jeg på motorbrems gikk det fint, mens hvis jeg satte den i fri og brukte bremsepedalen så begynte den bare å seile av gårde. Fordi den da i hovedsak bremset på framhjulene. På mer moderne biler der firehjulstrekk ofte dreier seg om tohjulstrekk som kobler inn to hjul til når det trengs, så har man ikke nødvendigvis samme effekt når man bruker motorbrems, så da er Hill Descent Control (HDC) eller lignende mer avgjørende enn antall hjul med drift. HDC fordeler bremsekraften mer likt på frem- og bakhjul og justerer løpende alle fire hjul for å hindre at det sklir.

Men finnes HDC på biler med tohjulsdrift i noen særlig grad?

Gode poeng. Vet ikke om HDC er utbredt, men jeg er nok litt tvilende til at jeg ville følt meg veldig mye sikrere, uten å ha faktisk opplevd det selv.

lawe

#374
Sitat fra: 02jan på fredag 12. mars 2021, klokken 16:47
Med Veier dekket snø og isføre fra normalt  oktober til april, håper jeg å slippe se 2t tunge SUV biler med 2wd her.

Jeg har en episode hvor jeg trekker min sønn på akebrett på vei til barneskolen , hvor bil på vanskelig snøføre gasser på for å komme opp bakken (30 sone), og sneier hodet til gutten med 15 cm.

Ja, den bekymringen kan jeg være helt enig med deg i. Vi har også barn og husdyr vi er bekymret for.

Eneste jeg kan si er at i den (riktignok moderate) bakken vi bor ved, så har vi ihvertfall to naboer med 4WD, og min erfaring er at ihvertfall den ene av disse er den som definitivt kjører fortest av alle opp og ned den bakken (gjerne i 50-60kmh) (og den andre ligger ikke så langt etter) Jeg utleder overhodet ikke med det at alle med 4WD gjør det samme - men det kan være et lite poeng til ettertanke. Jeg håper det da er helt anderledes hos deg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA