Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester av iX3 (media)

Startet av JorgenM, onsdag 04. november 2020, klokken 08:41

« forrige - neste »

Fredde

Mangel på AWD har jo vært diskutert opp og ned flere steder og er spent på hvordan den vil klare seg. Men vil den ikke være relativt lik som de første modell S med tilsvarende vekt og kun bakhjulstrekk?

Ser av tråder i Tesla gruppen at RWD modell S hadde overraskende god fremkommelighet på vinterføre noe som gir håp for oss som har bestilt "usett".

Trond.m

#196
Hadde Tesla noe tilsvarende dynamic traction control (DTC) da ? Hvis ikke vil jeg anta at framkommeligheten til iX3 blir bedre enn Model S.
Er ikke bekymret for for framkommeligheten til iX3.

JorgenM

Jeg hadde RWD TMS og ingen BMW jeg har hatt var i nærheten så dårlig på vinterføre. Vi byttet fort til piggdekk, men holdt fortsatt på kallenavnet "sommerbilen"...
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

daktari

Alle Model S har traction controll. En 2016 S RWD jeg prøvde med Hakka 2 var helt utrolig bra på snøføre, også bakkestarter i bratte bakker.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Sitat fra: daktari på fredag 18. desember 2020, klokken 21:22
Alle Model S har traction controll. En 2016 S RWD jeg prøvde med Hakka 2 var helt utrolig bra på snøføre, også bakkestarter i bratte bakker.
Ja Model S med Nokian R2 er den klart beste 2wd bilen jeg har hatt på vinter.
Mye bedre enn fossilbiler med 2wd. Men 4wd er fortsatt noe helt annet :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 18. desember 2020, klokken 21:34
Sitat fra: daktari på fredag 18. desember 2020, klokken 21:22
Alle Model S har traction controll. En 2016 S RWD jeg prøvde med Hakka 2 var helt utrolig bra på snøføre, også bakkestarter i bratte bakker.
Ja Model S med Nokian R2 er den klart beste 2wd bilen jeg har hatt på vinter.
Mye bedre enn fossilbiler med 2wd. Men 4wd er fortsatt noe helt annet :)
Jepp, 4wd ftw
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Stikkkontakt

Sitat fra: daktari på lørdag 19. desember 2020, klokken 00:02
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 18. desember 2020, klokken 21:34
Sitat fra: daktari på fredag 18. desember 2020, klokken 21:22
Alle Model S har traction controll. En 2016 S RWD jeg prøvde med Hakka 2 var helt utrolig bra på snøføre, også bakkestarter i bratte bakker.
Ja Model S med Nokian R2 er den klart beste 2wd bilen jeg har hatt på vinter.
Mye bedre enn fossilbiler med 2wd. Men 4wd er fortsatt noe helt annet :)
Jepp, 4wd ftw

Mange faktorer som spiller inn når det gjelder framkommelighet. Ikke minst bakkeklaring når det er mye snø. Flere ganger jeg kom meg frem til hytta med en Sharan FWD mens min far stod fast med A6 S-Line quattro. Det var fordi han satt fast oppå snøen. Akkurat dette var problemet bekjente av meg også hadde med tidlige Model S. God om vinteren, men tok nedi. Spesielt de tidlige uten luft. Med i-pace som jeg har nå er fremkommeligheten topp. Både pga stor bakkeklaring og ADSR. Fremkommeligheten med BMW RWD har jeg gode erfaringer med. DTC programmet på vår gamle 1-serie var utrolig bra. Med god bakkeklaring som iX3 har tror jeg nok den kan funke meget bra RWD tatt i betraktning. Men selvsagt er AWD bedre.

daktari

Det er neppe relevant å sammenligne gamle diesel DTC med iX3 uansett, da en elmotor har en overlegen responstid og overlegent dreiemoment uansett turtall. Dermed snakker vi et helt annet spekter av muligheter for programmering av traction control på elbil.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hemi

mulighetene er der, spm er om de brukes

oivindg

Sitat fra: daktari på lørdag 19. desember 2020, klokken 13:48
Det er neppe relevant å sammenligne gamle diesel DTC med iX3 uansett, da en elmotor har en overlegen responstid og overlegent dreiemoment uansett turtall. Dermed snakker vi et helt annet spekter av muligheter for programmering av traction control på elbil.
Jeg tror det som gjør DTC så bra er BMW-ingeniørenes forståelse for kjøredynamikk. Tipper den forståelsen er like relevant på elbil som på ICE-bil, selv om motorene oppfører seg veldig forskjellig.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

turfsurf

Sitat fra: oivindg på fredag 18. desember 2020, klokken 13:57
Skulle likt å vite hva BMW har gjort for å få så lavt forbruk. Det rimer ikke helt med størrelsen på bilen. Ikke skjønner jeg at det skal være dramatisk forskjell på forbruket med en eller to motorer heller, så argumentet med at den går mye billigere fordi den ikke har firehjulstrekk er jeg usikker på om holder.
2WD vs AWD er ganske mye. Se f.eks på Mach-e (over 10%), eller forbruket på TM3 RWD vs LR AWD.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: moonbuggy på fredag 18. desember 2020, klokken 11:49
BMW ix3 motor er uten permanent magneter i rotor. Også Tesla går den veien, ikke fordi disse motorene er mer effektive, det er tvertimot, de er mindre effektive. Men, de er mindre kompliserte og langt billigere.
Altså, Tesla har forsåvidt godt motsatt vei. De startet med motorer uten permanent mageneter. Med TM3 kom de med en såkalt PMSRM motor, som er en type permanent magnent motor. På AWD biler bruker de en av hver.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

moonbuggy

Sitat fra: turfsurf på lørdag 19. desember 2020, klokken 20:34
Sitat fra: moonbuggy på fredag 18. desember 2020, klokken 11:49
BMW ix3 motor er uten permanent magneter i rotor. Også Tesla går den veien, ikke fordi disse motorene er mer effektive, det er tvertimot, de er mindre effektive. Men, de er mindre kompliserte og langt billigere.
Altså, Tesla har forsåvidt godt motsatt vei. De startet med motorer uten permanent mageneter. Med TM3 kom de med en såkalt PMSRM motor, som er en type permanent magnent motor. På AWD biler bruker de en av hver.
Du har rett.
Fra electrec: "As Electrek reports, both the Model S and X use AC induction electric motors, which achieve an efficiency of 93 percent. However, for the more recently developed Model 3, Tesla switched to using permanent magnet reluctance motors, which achieve an efficiency of 97 percent."
----
Men, det illustrerer egentlig problemet. Hvor i all verden skal BMWs "nye" induksjonsmotor vinne effektivitet, når permanent magnet motore ligger over 95% allerede? Aerodynamikk og vekt er faktore man virkelig kan gjøre noe med, og det gjør man ikke med en SUV og 2.2 tonn...

turfsurf

Sitat fra: moonbuggy på lørdag 19. desember 2020, klokken 21:39
Men, det illustrerer egentlig problemet. Hvor i all verden skal BMWs "nye" induksjonsmotor vinne effektivitet, når permanent magnet motore ligger over 95% allerede? Aerodynamikk og vekt er faktore man virkelig kan gjøre noe med, og det gjør man ikke med en SUV og 2.2 tonn...
Tesla hentet mye på invertere, lager og dekk bl.a.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hemi

#209
ix3 er ingen suv, men en litt  i3 med tyngre matrialer

bmw sier vel at de kommer med elsuv i 2025 ifølge planen som lå ute nå

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA