Litt dyr faktisk. Den best utstyrte iX3 koster det samme som en Skoda og mindre enn en Ford. Det er en ganske spesiell situasjon.
En Mach-E med ca lik rekkevidde (estimert 440km WLTP vs ix3 ca 450km WLTP), 2WD og alt utstyr koster ca 470' ifølge konfigurator på ford.no. Jeg lurer på hvor man må være medlem for å få ix3 FC til under 470', da signer jeg meg opp for medlemsskap
Jeg er helt enig i at interiør (følelse) og kjøregleden vanligvis er mye høyere i en BMW enn en Ford og at dette er verd x kroner, men jeg synes de ca 140' ekstra er for mye (nå hadde jeg vel uansett sett på ribbet Mach-E og måtte derfor sammenlignet med ribbet ix3).
Jeg tenkte på fullutstyrt av alle de tre bilene da 🙂 Jeg har selv vurdert ID4, MachE og iX3, men sistnevnte leder helt klart an.
Da jeg hadde (europeisk) Ford sist, så hadde jeg krysset av omtrent alt på utstyrslisten og jeg synes ikke det var så stor forskjell på opplevd kvalitet på den og en tilsvarende bil fra BMW (eller Audi og Mercedes). Den hadde en haug med hjelpemidler, skinn og soft touch materialer over alt (unntatt nede ved bena), samt stramme og gode kjøreegenskaper.
Men Mustangen virker litt for amerikansk i interiørkvaliteten, samtidig som det sitter litt langt inne å kjøpe bil fra VAG når de har en mildt sagt uetisk nyere historie. Jeg er oppriktig interessert i de andre bilene og iX3 har sine mindre gode sider den også, for all del, men jeg kjenner foreløpig at jeg heller betaler 590 for den enn en amerikaner og en som er kjent for gasse ihjel dyr.
Skulle ønske Autogefühl kunne ha testet ID4 og Mustangen før jeg må ta en avgjørelse.
(Edit: id4 er vel også billigere enn skodaen, hvis jeg ikke husker feil)