Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester av iX3 (media)

Startet av JorgenM, onsdag 04. november 2020, klokken 08:41

« forrige - neste »

Unified86

Gjennomgående test fra Kina (4 sider) - med mange bilder av flott pythonic blue, med sort nyre. I tillegg målinger av bagasjerom etc.  Bruk google translate:)
http://www.sdchelv.com/news/2011/2472_1.shtml
2006 BMW E91 M-Sport
2021 BMW IX3 FC - Leveres uke 30

JorgenM

Overraskende at iX3 som enda ingen har prøvekjørt ble nr 9 (av 32) i kåringen folkets favoritt blandt Årets Bil 2021 med hele 1765 stemmer (av 55842).

Vinneren ble, ikke poverraskende Polestar 2 :+1:

https://www.dinside.no/motor/polestar-2-soleklar-vinner/73073306

1. Polestar 2   5566
2. Porsche Taycan   4975
3. VW ID.3   3972
4. Peugeot 2008   3491
5. Aston Martin DBX   2548
6. BMW 4-serie   2502
7. Mercedes GLS   2176
8. Ford Explorer   1879
9. BMW iX3   1765
10. Xpeng G3   1761
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

StormFurby


Electric cars in Norway


hELgenen

Synes journalisten kunne gjort en litt mer utfyllende jobb når det kommer til dette :

"Da får du alt fra panoramatak, styring av ulike funksjoner ved hjelp av gestikulering, head up display og ikke minst: Hengerfeste."

Da kunne de i det minste skrevet at hengerfeste tar 750kg. Sånn bare for å få med fakta. For mange betyr det at kroken ikke er verdt omtalen - for andre som skal bruke kroken til å ta med sykler og kanskje bruke den sammen med en minihenger for hageavfall - så kan det jo fungere. Men dette er mer, av mangel på bedre ord her på morgenkvisten, et "compliance" hengerfeste. Når det er sagt - ville kjøpt bilen på dagen hadde det ikke vært for nettopp disse skarve 750kg. Ja 4WD hadde vært ønskelig, men jeg tror jeg kunne klart meg uten - men et hengerfeste på 750 kg ville følt som å få amputert bein og armer dessverre.

Trond.m


JorgenM

Sitat fra: hELgenen på fredag 20. november 2020, klokken 07:44
Synes journalisten kunne gjort en litt mer utfyllende jobb når det kommer til dette :

Broom.no er idag bare en reklameskygge av seg selv og setter vel standarden med skrivefeil allerede i 1. setning:

- Denne kan det blir rift om framover
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Trond.m

#112
Ser at elbil gjør forbrukstest mellom en Jaguar som har kjørt 60 km før start og en BMW som starter (uten forvarming ?) i en garasje med 12.5 grader. Det blir jo helt umulig å sammenlikne. I den testen får vel Jaguaren litt lavere forbruk enn forventet på våt vei med 20 tom hjul.

Øyvind.h

#113
Sitat fra: Trond.m på fredag 20. november 2020, klokken 08:58
Ser at elbil gjør forbrukstest mellom en Jaguar som har kjørt 60 km før start og en BMW som starter i en garasje. Det blir jo helt umulig å sammenlikne.

Ja blir ikke så lett å få identiske forhold om en står til lading i 12,5 grader oppvarmet garasje og en kjøres i utetemp på 2-6 grader. Det kan være litt forskjell i batteritemperatur. Forskjellen bør riktignok ikke være særlig stor, men noe vil det antakelig være i favør ene eller andre veien.

Dinside på den annen side hevder bastant at ix3 går lengre enn sine konkurrenter, uten å dokumentere dette med sammenligning (antar de bare ser på wltp).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Stikkkontakt

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 20. november 2020, klokken 09:03
Sitat fra: Trond.m på fredag 20. november 2020, klokken 08:58
Ser at elbil gjør forbrukstest mellom en Jaguar som har kjørt 60 km før start og en BMW som starter i en garasje. Det blir jo helt umulig å sammenlikne.

Dinside på den annen side hevder bastant at ix3 går lengre enn sine konkurrenter, uten å dokumentere dette med sammenligning (antar de bare ser på wltp).

"Vi hadde bilen kun en kort dag og forbrukstallene med mye filming, foto og generell testing av bilen er ikke representative, men en liten etappe på motorvei, indikerer at tallene er lette å nå. Da skal du klare 46 mil."
DinSide.

De har vel strengt tatt gjort mer enn å lese brosjyren. Selv mener jeg at jeg har såpass mye erfaring med elbil at jeg etter relativt kort tid kan gjøre meg opp en kvalifisert formening om forbruk. Utifra kjørestil,vær,føre osv.

Øyvind.h

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 20. november 2020, klokken 09:08
Selv mener jeg at jeg har såpass mye erfaring med elbil at jeg etter relativt kort tid kan gjøre meg opp en kvalifisert formening om forbruk. Utifra kjørestil,vær,føre osv.
Når det gjelder elbil-testing har jeg tiltro til elbil.no ja :)
Det ser en av testdata de supplerer og generelt svært bred erfaring med elbiler og omfattende tester.
Dinside derimot virker ikke like tillitvekkende.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

1317142119

#116
Legger merke til at Broom nevner de har testet bilen i 100 km rundt Oslo. I typisk testerstil har de nok også da testet akselerasjon noen ganger, stått i ro med dører og bagasjerom åpent for å snakke om og filme bilen slik at det har vært flere oppvarmingssykluser av kupeen m.m. 18,5 i gjennomsnitt på hele den turen. I skikkelig regnvær med mye vann på veien. At forbruket er lavt er ikke overraskende, siden alle skryter av det. Men at det er 18,5 med de forutsetningene Broom la opp til, er overraskende bra!

Edit: testen fra Elbil viser at de nok kan mer om elbil enn bil generelt. For eksempel: "i-Pace [markedsføres] med 505 liter bagasjevolum. BMW kommer med 510. I praksis er det altså dødt løp her". Eh. Nei. I-Pace har en moderne kupéfasong mens iX3 har en mer tradisjonell SUV-fasong. Liter måles opp til bagasjeblenderen, noe som tilsier at det er ganske likt opp dit. Men for en familie på tur, vil man kunne stappe enormt mye mer inn i en iX3 enn en i-Pace pga fasongen på bilen over bagasjeblenderen. Til tross for dette, vinner i-Pace pga den lille frooten foran.

Trond.m

Men samsvarer ikke Broom sine verdier dårlig med elbil sin test som viser 22 kwh/100 km ?

1317142119

#118
Nei, jeg synes ikke det. For hvis du ser på bildet til Elbil, så har de et ganske rart kjøremønster. De har en veldig av og på-kjørestil med de bratte fjelltoppene i grafikken til iDrive.

Ironisk nok hadde de lavest forbruk da de kjørte i Sport, så gudene vet hva de drev med. For ordens skyld, så nevner Elbil at de hadde mye start stopp og ikke et så relevant kjøremønster halve turen.

Synes for øvrig det er bra Elbil poengterer mangelen på froot i iX3. Det er en missed opportunity fra Bayern.

1317142119

Motor har sluppet artikkel også:

https://motor.no/bmw-bmw-ix3-elbil/bmws-nye-el-suv-mangler-n-klassisk-suv-egenskap/185803

Siden forbruk er oppe som tema: de kjørte "en god del mil i 100 og 110 km/t" som de skriver. I kontinuerlig regnvær. De også har testet bilen litt ekstra hardt ut av svinger på landeveien osv. Snittforbruk på 21 over 309 km. Synes fremdeles det er bra, tatt i betraktningen kjørestil og føre.

De skriver også at komforten er god, men ikke på nivå med Mercedes og Audi. BMW er litt stivere, men som de også skriver: "den gir i større grad lyst til å kjøre aktivt enn de andre tyske konkurrentene".

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA