Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dugg frontrute

Startet av asjstian, tirsdag 03. november 2020, klokken 21:20

« forrige - neste »

asjstian

Sliter veldig med dugg på frontrute. Har gjort følgende uten noe særlig bedring:
#rengjort med type vindusrens (2 forskjellige for bil)
#lagt inn hjemmelaget fuktfanger (kattesand i strømpe)
#lagt inn vanlig fuktfanger
#luftet godt ut før parkering
#osv,osv
Til og med på milde dager som er nå på Sørlandet er det helt umulig å få vekk fukt uten å bruke fille, og full varme på frontrute.

Kjører en litt med luft ut på ben, kupe dugger frontrute til i løpet av minutter igjen..

Er dette et kjent problem med tvillingene?

TB

Det kan være dugg i trillingene når det er væromslag, men høres ut som det mer enn normalt her.

Kan spjeld for resirkulering satt seg fast? Dvs, du sender alltid luften tilbake inn i kupeen?
Da vil det dugge mye. Forsøk la vifte stå på minste nivå, vær helt stille - og slå resirk av og på - og hør etter om du kan høre spjeld åpner og lukker. Du skal klare å høre det.

Er spjeld åpent - andre tips:

Sjekk under matter osv om det har samlet seg vann noen steder.
Bruk AC, det hjelper mye.
Benytte kupevarmer, før avreise - for å tørke opp bilen, det svært god effekt.
Avhengig av variant / alder om du kan benytte bilens varmeapparat eller må benytte en ettermontert variant.
(jeg monterte kupevarme selv, det var til stor hjelp på fukt.)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

automat

AC kan være et tveegget sverd. AC fjerner fuktighet når det brukes. Men når det skrus av, eller når man parkerer kan restfuktighet samles i ventilasjonsanlegget og bli en duggbombe.

Da jeg hadde trilling ble jeg aldri fortrolig med AC mot dugg.

Det viktigste er å holde våte klær, snø, og annen fuktighet mest mulig ute av bilen.

Og så må man ha på et minimum av varme.

I vinterkulda er det lurt å lufte ut varm kupeluft fra bilen når man parkerer. Hvis den kjøles ned i kupeen kondenserer den og blir dugg/is.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Tipser om kattesand i en strømpe for å holde kattesanden på plass. Den trekker til seg fuktighet fra lufta.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Bolfus

Bare hopper inn her for å si at jeg også opplever dette problemet, og spesielt nå på denne tiden. Jeg har en 250w varmevifte som jeg setter inn i bagasjerommet en stund før avreise, det hjelper.

TB

Bruk av AC kan være utfordrende - ved at en kan ikke skru av AC når en først har startet. (en kan, men det tar tid å få ut fukt fra systemet.)

Ang. funktfanger, kattesand osv.
Her må en ta disse ut og tørke dem regelmessig, hvis ikke kan de starte å avgi fukt igjen.

Kupevarmer var overlenget alle andre triks etter min erfaring.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

alda

byttet kupefilter i handskrommet på länge? Om inte kan det vara boven i dramat....
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

TB

Godt poeng, tett kupé filter vil gjøre bilen ikke tar inn ny luft.

Dvs, tilsvarande som om speld for resirkulering av luft har hengt seg opp.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Husk og å smøre gummilistene til dørene med silikon. Er de i ferd med å gå tørre og hardere, så slipper de og inn fukt, samt lettere fryser fast.


Og ja, kattesanda må tørkes eller byttes innimellom, da de kan mettes for fuktighet.


Og de som bruker avis under mattene, så er det ekstra viktig at disse byttes relativt ofte, for de er lette at blir godt våte, og avgir fukt i tillegg til å gi grobunn for rust-dannelse, spesielt der snøen og slapsen som dras inn i bilen, ofte har endel veisalt med seg. Det er altså en lite heldig kombo, og noe jeg unngår.


Om aviser har noe for seg, så har man vel egentlig allerede et fuktproblem man burde løse istedet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ACCEPTUS

Sjekk om pakningen på alle 4 dører klemmer godt mot karosseriet, spesiellt øverst langs vinduene. Dersom di har rom for litt justering gjør som følget:
Rull ned vinduet
Åpne døra
Stå på innsiden av døra og ta tak øverst i rammen
Hold igjen nederst med føttene/låret/knenå og bøy rammen mot deg

Du må ta tak og bruke makt, ikke bøy for mye, da merker du at døra er litt har å lukke/åpne.

Ved å gjøre dette får du også mindre støy i kupeen.

svingen

bilen min blir aldri skiklig varm, (bare korte turer) har en vifte på biltema på 1500wat mener jeg (eller rundt der) står på 1 times tid før jeg reiser 1 gang i uka så får "tørka" den opp av og til hverfall
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

engolf

Ett litet tips: vrid "hjulet" från att blåsa mot frontrutan, till istället blåsa mot kupen innan du stänger av bilen.
Det är alltid lite genomtrekk i ventilationen, och står spjället mot rutan kommer den fuktiga luften som kommer in i kupen kondensera på rutan.

bkv

#12
Det hjelper å gni innsiden av frontruten med  Zalo. Dette virker i plussgrader.
Virkningen forsvinner hvis man tørker ruten med fille eller berører ruten.

Zalo fjerner ikke fukt i bilen, men det forhindrer at det dannes dråper, og ruten forblir gjennomsiktig

Mitsubishi i-Miev 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA