Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Utlevering av iX3

Startet av 1317142119, fredag 13. november 2020, klokken 12:07

« forrige - neste »

bobakka

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 19. november 2020, klokken 13:23

BaFa-støtten tar utgangspunkt i nettopris for basismodell. Så iX3 er langt innafor uansett.
Forretningsideen med å kjøpe en ny iX3 basismodell for €58.000 i Tyskland (inkl 16% moms), sette den på lager i 6 mnd og så selge den i Norge for 600.000 kr (Eurokurs 11, lagerleie, rentekost, transportkost, timekost) uten fortjeneste er vel ikke så veldig bærekraftig.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

chargedup

Jeg tror ikke vi vil se stort utslag på bruktbilprisen pga privatpersoner eller firma som setter bilen på lager i et halvt år i Tyskland, da må det være ekstrem etterspørsel (eller treg utlevering) og/eller ekstreme biler det er snakk om. (Bare for å ta med dette så får man altså tilbake tysk mva ved utførsel ved kjøp fra forhandler (generelt) og mine kommentarer i innlegget legger til grunn at man kjøper nybil eller bruktbil fra forhandler med et slikt MVA fradrag, typiske demobiler).
Miljørabatten vil etter min mening for det meste kun gi utslag på at det kan være lønnsomt (for privatpersoner og firma) å kjøpe faktisk brukte tyske biler etter et halvt år og så imortere de.

Dette blir jo uansett en mer generell sak som gjelder alle elbiler som kan få en høyere bruktbilpris i Norge enn Tyskland pga miljørabatten, ikke bare ix3. Hvis bilen blir veldig populær (tenk I-pace, E-tron, EQC, Kona, E-niro som alle hadde en god del bruktimport fordi forhandler fikk få biler i starten) kommer man uansett til å se bruktimporterte biler fra start, så jeg tror ikke miljøbonusen på 80'NOK vil være nok til stor nok besparelse til at alle begynner med import på bruktmarkedet 6mnd etter bilen var ny. Jeg tror elbiler vil få mer normalt verditap som fossilbiler (taper 5-10% idet man kjører ut av butikken) de nærmeste årene. Dette blir selvfølgelig framskyndet/hjulpet av at noen biler blir importert hit fra Tyskland, men mest av alt på grunn av at det nå begynner å bli større valgmuligheter for kundene og det derfor ikke lenger er mulig å skape 2 år med kø (som feks Ampera og Eniro klarte).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Trond.m

Kan noen bekrefte at iX3 har traction control, DTC ?

JorgenM

https://bavaria.no/biler/suv/bmw-ix3/

- Spesielt tilpasset fjæring sikrer at bilen leverer utmerket retningsstabilitet. Avanserte DSC (stabilitetskontroll) og DTC (antispinn) systemer i bilen bidrar også til optimal trekk-kraft og stabilitet på glatt føre.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

hemi

Sitat fra: Trond.m på fredag 20. november 2020, klokken 10:38
Kan noen bekrefte at iX3 har traction control, DTC ?

Finnes vel ikke en bil uten det siste 15-20 år?

Trond.m

#35
BMW i3 og andre BMW'er jeg har hatt har en traction control mode med redusert stabilitet. Den gjør at man tillater noe mer hjulspinn uten at effekten strupes og brukes for å gi bedre framkommelighet på dårlig føre og lav fart. Det er altså ikke en fullstendig utkobling av stabilitets-systemet. Det er nesten som å sette på kjetting når man kjører seg fast 😉

« Dynamic Traction Control (DTC) allows more wheel slip and thus a more dynamic driving style with higher wheel traction and DSC controlling stability. A small amount of spin on the drive wheels improves traction when pulling off from a standstill in snow or on loose terrain»

Da ser det altså ut til at BMW iX3 også har dette, selv om kinesere flest neppe er like opptatt av dette som oss.

StormFurby

fra dinside's test av bilen: "Du kan fortsatt slå av stabiliseringssystemet i to trinn"

så DTC er på plass, hadde vel ikke vært en BMW uten?

Trond.m

Sitat fra: StormFurby på fredag 20. november 2020, klokken 21:03
fra dinside's test av bilen: "Du kan fortsatt slå av stabiliseringssystemet i to trinn"

så DTC er på plass, hadde vel ikke vært en BMW uten?
Bra...  😯. Da må de ha endret artikkelen etter at jeg kommenterte følgende setning i testen på facebook.

«Det eneste som forundrer oss er at man kun har stabiliseringssystem AV eller PÅ, ikke en mellomting i tillegg, slik vi er vant til».

StormFurby

ikke første gang de har retta på en test nei...

Electric cars in Norway

Ser den. He he. Ja fint å rette på web, verre i papiravisen eller mafasinet he he he ;D ;D ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA