Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

11kW lader på nye biler, støttes 3-fas 230V IT nett?

Startet av Macnus, tirsdag 03. november 2020, klokken 11:18

« forrige - neste »

Macnus

Hei!

Har lett høyt-og-lavt uten å finne nøyaktige data på dette.

Har en 70 år gammel far som vurderer EQC, og han er veldig skeptisk til dette med elbil. Bor i Trondheim med hytte på Røros, og har lader på begge plasser (pga vi andre i familien som har elbil). Så den avstanden er greit dekt.

Han kjører en del langt på vår/sommer/høst, med flere turer t/r Trondheim - Sørlandet, ca.70 mil. Hender seg også med en tur på vinterføre.

I den forbindelse ville det vært fornuftig å starte med fulladet og gjennomvarmet bil. Easee laderen hjemme hos de er 3-fas 230V IT nett, satt på 20A. Jeg lader altså med rundt 8 kW på min Model 3.

Med en fase vil det bli lav ladefart (3-4 kW), og forvarming ville gå fra batteriet, som ikke ville vært optimalt for å starte med varm bil med 100% batteri til de lengste turene.

Er det noen som har erfaring med EQC med lading på 3-fas IT nett? Støtter den dette?

Grosor

Dagens EQC med 7,4 Kw lader støtter 230V 3-fas lading. (2 fas vel å merke)
Det er vel dessverre likevel ingen garanti for at nye 11 Kw laderen vil gjøre det samme.

Toalmar

Min forhandler sa til meg forrige uke at når EQC kommer med 11kW lader så må du ha 3- fas for å få full utnyttelse. Mer vet jeg dessverre ikke
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

jkirkebo

Sitat fra: Grosor på tirsdag 03. november 2020, klokken 11:57
Dagens EQC med 7,4 Kw lader støtter 230V 3-fas lading. (2 fas vel å merke)

Om den støtter "2-fase" open delta så får man i så fall 5,3kW. Bedre enn 4,6kW, men ikke veldig stor forskjell. 15% raskere for å være nøyaktig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Macnus

Takk for alle svar, da får vi vel vente å se akkurat hvordan denne laderen støtter det sære IT nettet i Norge, men er vel sikkert 11kW på TN nett som er det riktige, og åpen Delta på 230 IT.

Anders-Jan

Har nett bestilt en EQC 2021 modell, som jeg skal få i mars. Jeg har 3 fas 230V i garasjen.
Spurte selgeren om bilen kan lade med 3fas 230V. Selger sjekket med Mercedes, som svarte nei.
"2 Fas open delta" hva er det?

Anders-Jan

Spørsmål til jkirkebo:
Hvordan regner du ut at det blir 5,3kw ladeeffekt?

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: Anders-Jan på søndag 27. desember 2020, klokken 16:02
"2 Fas open delta" hva er det?
Det er kanskje ikkje eit 100% korrekt begrep, men vi forstår det som 2 aktive laster der det i normal 3 fase trekant ('delta') kobling skulle vere 3 laster. Den eine sida i trekanten mangler, altså 'åpen trekant' (eller "open delta").
Dette oppstår fordi bilar med 3 ladetrinn som kan koplast på 3-fase +N forutset at N er eit felles punkt for dei 3 trinna. I 230V IT nett manglar ein N, men koplar då ein 230V fase til N. Då har ein ikkje nok fasar til å kople til alle 3 trinna, og endar med 2. Unntaket er TeslaM3 som kan kople 3 fas full trekant internt, uten N. ( en kuriøsitet...)

Forumet har hatt dette oppe før, men nemner det likevel:
Ein annan ting å vere obs på er at N punktet får ein samla strøm større enn kvar faselast. Feks ved 16A gjennom ladetrinna blir sum strøm i N punktet ca 28A. Her skal ein passe på at bil er dimmensjonert for dette og feks ikkje kun 16A, som KAN vere tilfelle feks for en 11kW 3fas bil som ikkje også  støttar  1fas 7.4kW 32A lading (visstnok eldre Mercedes???)
Effektkalkulasjonen er litt omstendelig men spesielt interesserte kan Google "open delta power calculation". Som nemnd er gevinsten  kun 15%. Ein fordel er lavare strøm i fasane og muligens mindre skeivlast i nettet, men i bunn og grunn blir det "mykje skrik og lite ull" for ei ustandarisert løysing.
Eg tenkte forøvrig å bruke dette til lading av eTron og så legge ladeboks til Leaf mellom det unytta faseparet, for slik å full symmetrisk 3 fas belastning (når dei ladar samtidig vel og merke...) Men det har blitt ned tanken.


~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Anders-Jan

Ok, takk for svar. Om eg kjøper en slik ladeboks,
https://www.elektroimportoren.no/easee-home-ladestasjon-antracit/91592/Product.html
så vil eg da kunne lade EQC en med 5,3kw med 20A sikring med 3-fas open delta?
I stedet for 4,6 kw 1 fas.
Har frittstående garasje som EQC skal stå i. Fra sikringsskapet i huset går det 6 kvadrat (3 + jord) kabel til garasjen, ca 28 meter, med 25A sikring ut. Kunne den sikringen vært byttet til 32A? Og så hatt 25A på kursen til ladeboksen i garasjen?

jkirkebo

Sitat fra: Anders-Jan på søndag 27. desember 2020, klokken 18:47
Spørsmål til jkirkebo:
Hvordan regner du ut at det blir 5,3kw ladeeffekt?

230V 3-fase 20A gir 11,5A per fase (20 delt på roten av 3). Får man brukt 2 av 3 faser blir det 2x11,5=23A effektivt. 23Ax230V=5290W.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Erik Ola Ulvestad

#10
!Redigert!
@Anders-Jan
Dersom du ladar med open delta (også kalla «v-kobling» her på forumet) så får du på ein 3-fas 20A kurs (230V IT) maksimalt 20/1.73 = 11.6 A til bruke i ladetrinna. 20A strømmen i faseleiar som blir brukt som felles er altså begrensende. Dette betyr at 11kW 3 fase bilar faktisk må ha 3x32A kurs for å kunne lade med 16A i open delta. Tesla TM3 trekker faktisk 3 x 28 A når den lader «3 x 16A Tesla style» på 230V IT.

Easee boksen skal kunne fungere, ja.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

jkirkebo

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på søndag 27. desember 2020, klokken 23:45
Nei dessverre, fullt så enkelt er det ikkje. Dersom du ladar med open delta (også kalla «v-kobling» her på forumet) så får du på ein 3-fas 20A kurs (230V IT) maksimalt 20/1.73 = 11.6 A til bruke i ladetrinna. Dette gir 230 x 11.6 = 2,7kW i ein fase og +15%  = 3,1 kW med «open delta». 20A strømmen i faseleiar som blir brukt som felles er altså begrensende. Dette betyr at 11kW 3 fase bilar faktisk må ha 3x32A kurs for å kunne lade med 16A i open delta. Tesla TM3 trekker faktisk 3 x 28 A når den lader «3 x 16A Tesla style» på 230V IT. 400V TN nett er vesentlig gunstigere med sine «uavhengige» fasar.
Du får altså meir effekt av 1 fas 20A (4,6kW) enn 2 trinn i  open delta 11A (3,1kW)


Sent from my iPad using Tapatalk

Her er du nok litt på bærtur. Pluss 15% er i forhold til 20A 1-fase, ikke 11,5A 1-fase. Lading på 2x11,5A gir 20A i felles faseleder, samme som ved lading på 1x20A. Men altså 15% mer effekt, til sammen 5,3kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: jkirkebo på søndag 27. desember 2020, klokken 23:51
Her er du nok litt på bærtur. Pluss 15% er i forhold til 20A 1-fase, ikke 11,5A 1-fase.
....
Du har sikkert rett. Eg fjernar tall om kW ovanfor. Resten trur eg står seg.


~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

HuPer

Jeg finner ikke noe sted om min 2021 mod EQC kan ta 7.6 kw eller 11 kw lading ( på hjemme ladestasjon)?  Noen som kan henvise til Mercedes teknisk for mitt spørsmål?

Toalmar

#14
Sitat fra: HuPer på torsdag 10. juni 2021, klokken 22:32
Jeg finner ikke noe sted om min 2021 mod EQC kan ta 7.6 kw eller 11 kw lading ( på hjemme ladestasjon)?  Noen som kan henvise til Mercedes teknisk for mitt spørsmål?
Har ikke så mye info om den, men du kan i hvert fall se litt her https://mbpassion.de/2020/11/eqc-400-4matic-nun-mit-11-kw-ac-lader/

Du finner også litt om det her
https://www.e-station.it/scheda-auto-elettrica/mercedes-eqc

Er ganske sikker på at du må ha 400V for å få 11kw om bilen har den ombordladeren. Mener bestemt det sto på info skiltet hos forhandler når jeg var innom der sist.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA