Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil med autonom garasjeparkering

Startet av HPF, tirsdag 03. november 2020, klokken 04:29

« forrige - neste »

HPF

Tesla har Summon men den koster 60.000 som er 50.000 mer enn jeg kunne tenke meg å betale. Jeg har kun behov for å parkere bilen foran garasjeporten, gå ut av bilen og deretter la den kjøre inn selv pluss rygge ut igjen når jeg ber om det.

Noen elbiler som har en slik funksjon?


RJK

#2
Sitat fra: HPF på tirsdag 03. november 2020, klokken 04:29
Tesla har Summon men den koster 60.000 som er 50.000 mer enn jeg kunne tenke meg å betale. Jeg har kun behov for å parkere bilen foran garasjeporten, gå ut av bilen og deretter la den kjøre inn selv pluss rygge ut igjen når jeg ber om det.

Noen elbiler som har en slik funksjon?


Slik jeg har forstått det, så er vanlig Summon inkludert i AP, der du styrer rygging og fremover med appen på telefonen, og der du kjører med "dødmannsknapp". Slipp knappen så stopper bilen. Du kan så vidt jeg skjønner, ikke styre til sidene, så det er bare rett ut og rett inn. Den finjusterer dog selv for å treffe rett.


Det som ligger i FSD-pakka er smart summon, som er en mer avansert utgave der du ikke må stå og stirre på og finstyre bilen din, men hvor du og kan gripe inn.


Og tar jeg feil her, så er det vel nok folk til å korrigere meg, men i hovedsak er det korrekt mener jeg.


"Smart Summon is designed to allow your car to drive to you or a location of your choosing, maneuvering around and stopping for objects as necessary. Like Summon,Smart Summon is only intended for use in private parking lots and driveways. ... You can stop your car from driving at any time by releasing the button."
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Daniel_0007

Sitat fra: RJK på tirsdag 03. november 2020, klokken 22:05
Sitat fra: HPF på tirsdag 03. november 2020, klokken 04:29
Tesla har Summon men den koster 60.000 som er 50.000 mer enn jeg kunne tenke meg å betale. Jeg har kun behov for å parkere bilen foran garasjeporten, gå ut av bilen og deretter la den kjøre inn selv pluss rygge ut igjen når jeg ber om det.

Noen elbiler som har en slik funksjon?


Slik jeg har forstått det, så er vanlig Summon inkludert i AP, der du styrer rygging og fremover med appen på telefonen, og der du kjører med "dødmannsknapp". Slipp knappen så stopper bilen. Du kan så vidt jeg skjønner, ikke styre til sidene, så det er bare rett ut og rett inn. Den finjusterer dog selv for å treffe rett.


Det som ligger i FSD-pakka er smart summon, som er en mer avansert utgave der du ikke må stå og stirre på og finstyre bilen din, men hvor du og kan gripe inn.


Og tar jeg feil her, så er det vel nok folk til å korrigere meg, men i hovedsak er det korrekt mener jeg.


"Smart Summon is designed to allow your car to drive to you or a location of your choosing, maneuvering around and stopping for objects as necessary. Like Summon,Smart Summon is only intended for use in private parking lots and driveways. ... You can stop your car from driving at any time by releasing the button."

Nei summon er ikke tilgjengelig med ap, men du kan få summon med eap som var tilgjengelig for 30k nå i september, kan hende kommer tilbake. Var og noen model 3 som ble solgt med eap før fsd kom i mars 2019
Model 3 2019 LR Rwd

RJK

OK, det var en grei avklaring. Har ikke bruk for dette selv til vanlig, men noen ganger hadde det definitivt vært kjekt. Men kjedelig for "naboene" om begge har førerdøra vendt mot bilen min, og det er for trangt til å åpne dørene uten å skrape egen dør og min egen. Noen kunne jo funnet på å likevel prøve seg, eller tatt irritasjonen ut over min bil...


Men har hatt garasje der jeg måtte rygge inn og plassert siden mot murveggen for at jeg og naboen skal kunne komme oss inn eller ut av døra. Fremdeles med knøtsmå margin. Og for at kabalen skulle gå opp, mått nørmeste nabo alltid kjøre front inn, og neste måtte rygge inn, og de måtte være klin inntil hverandre på passasjerside. Og slik fortsatte puslespillet til siste nabo måtte inn med snuten og med passasjersiden klint inntil murveggen. Var så trangt at jeg tviler på at summon hadde ville rygget bilen inn. For liten klaring... :-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

HPF

#5
Sitat fra: HPF på tirsdag 03. november 2020, klokken 04:29
Noen elbiler som har en slik funksjon?
KIA har skjønt det  :D
https://www.dinside.no/motor/her-kjorer-vi-med-nokkelen/73034079

Kan vel ikke kalles autonom men er faktisk akkurat det jeg så for meg. Får håpe det også kommer på elbilene til KIA etterhvert. Burde vært enkelt og rimlig å implementere en slik funksjon på elbil og teknisk mye enklere enn parkeringsassistent ved lukeparkering.

Smale garasjer som oppleves enda smalere etterhvert som biler og folk blir bredere. Felle inn speiler for å komme seg gjennom garasjeåpningen, vel inne må jeg stoppe slik at dørkanten åpnes mot polstringen jeg har hengt opp på veggen også blir det akrobatikk for å komme seg ut av bilen og håpe på at klærne ikke blir for møkkete når jeg smyger meg ut mellom veggen og bilen.

Og når jeg først klager, hvor dyrt/vanskelig er det å plassere noen USB ladekontakter på dashbordet for dashcams, GPSer, telefoner, fartskameravarslere etc? Kunne vært plassert inntil frontruten eller ved vindusstolpene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA