Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Eget forum for Fisker Ocean!!

Startet av elektro, tirsdag 03. november 2020, klokken 00:24

« forrige - neste »

chargedup

Ja, angående plattformen tok jeg feil. Nei altså, solid state batterier var på deres første prototype Emotion. Det er et godt eksempel på det jeg skrev i forrige innlegg med at det er vanskelig å finne korrekt info om Fisker:
https://www.elbil24.no/nyheter/fisker-tar-en-vw/72671122
https://www.caranddriver.com/news/a33338601/fisker-ocean-ev-suv-vw-meb-platform/
Fisker har da først annonsert gjennom twitter at de skal bruke MEB plattformen til VW (uten en faktisk avtale i boks), før de går tilbake på det og vil bruke Magna Steyr sin plattform. Det er ikke uvanlig at samtaler med forskjellige produsenter ikke ender i en avtale. Det uvanlige er jo at produsenten som har mest å tjene på nyheten (altså normalt sett de som er ute etter finansiering) gjør alt de kan for å skryte opp at vi skal samarbeide med de og de for å få gratis reklame før en avtale er i boks. Nå er ikke jeg noen kjempefan av electrek, men han følger i alle fall med og har laget en litt kritisk artikkel med mulige grunner til å si hvorfor Fisker lanserte VW MEB snakket: https://electrek.co/2020/07/16/fisker-strategy-plans-vw-meb-platform-electric-suv/

Og her er en norsk artikkel ( https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/2dGPlB/ikke-her-for-aa-bevise-at-vi-kan-produsere-en-bil ) der Henrik sier: "– Det som har vært i pressen er at vi har sett på flere ulike plattformer, og en av dem har vært den plattformen. Vi har aldri offisielt sagt at vi jobber med Volkswagen på MEB-plattformen, jeg vil bare understreke det." Samtidig som Henrik tidligere har tvitret: "Show me ANY luxury SUV, gasoline or electric starting at $29,999???!!! No, it does not exist! Only with our business model using high volume MEB platform (millions volume)pricing & our proprietary development process. & only $250, to reserve!" Deres første prototype av Ocean er bygget på VW MEB plattform og sammen med tweeten over, gjør at han da får artikler i hele verden der pressen skriver at den skal bygge på VW'S MEB plattform.

Og så kan man ta tak i dette med "millions volume" (som også tyder på VW's MEB plattform) fra tweeten i Juli til mellom 8-36.000 biler som skal produseres i 2022 (siden de da allerede er utsolgt i 2022, sakset fra https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/2dGPlB/ikke-her-for-aa-bevise-at-vi-kan-produsere-en-bil ): "Fisker sier de på nåværende tidspunkt har rundt 8.000 reservasjoner på bilen og totalt 36.000 som har vist interesse ved å laste ned selskapets app. Å reservere bilen koster 250 dollar, rundt 2.300 kroner. Tallet i Norge er 611, ifølge Fisker.
– Vi hadde egentlig ikke forventet å ha så mange reservasjoner så tidlig som nå, ettersom vi fortsatt er to til to og et halvt år unna og ikke egentlig har gitt så mye informasjon om bilen. Vi er solgt ut for 2022, så de som reserverer nå må sannsynligvis vente til 2023 før de kan få bilen sin."

Det tyder jo på at det de uttalte tidligere med megamasseproduksjon for å få ned prisen ikke lenger er viktig. Det er altså mye grums i hva de har kommunisert, men man kan jo håpe at de slutter med ville påstander nå som de er børsnotert. Med Nikola's Trevor Milton i minne vet man jo hvor mye en visjonær leder kan skade et selskap, men igjen hadde aldri Nikola vært der de er idag uten visjonæren med de "hvite løgnene".
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Thomas Parsli

Kanskje Fisker Ocean blir (enda) en ny versjon av MILA  :P


2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

chargedup

EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

chargedup

Nok en nyhet i intervju med the verge: https://electrek.co/2021/03/01/fisker-gives-up-on-solid-state-batteries-after-announcing-breakthrough/ (linket til electrek slik at man får med seg litt av historien) 
Bombe?

Nå har de fått en avtale med foxconn (iPhone produsenten) som da skal produsere bil nr to i fiskers lineup i slutten av 2023. Det gjorde at aksjekursen nesten doblet seg...
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Electric cars in Norway

Fisker snur når det gjelder batteriet.
Fisker vil ikke lenger satse på solid-state batterier i sine elbiler.


https://www.tu.no/artikler/fisker-vil-ikke-lenger-satse-pa-solid-state-batterier-i-sine-elbiler/507564

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 06. mars 2021, klokken 08:23
Fisker snur når det gjelder batteriet.
Fisker vil ikke lenger satse på solid-state batterier i sine elbiler.
Jeg er overhodet ikke overrasket. Har mistet troen nesten helt på Fisker sin evne til å levere noe unikt. Tviler nesten på at de kommer til å levere i det hele tatt.

Aksjekursen deres er et mysterium på linje med Nikola.

Electric cars in Norway

Gode nyheter! Nå trenger vi et eget delforum for FISKER :+1: Jeg skal sende en PM til aminin her inne om dette.

Kopi fra TV2:
Nå forteller bransje-nettstedet BilNytt.no at Fisker skal komme til Norge neste år. Bilene skal selges digitalt, mens verkstedkjeden Mekonomen skal ta seg av utlevering, service og oppfølging. Dette opplegget minner mye om det kinesiske XPeng har med en konkurrerende verkstedkjede, nemlig Meca.

https://www.tv2.no/a/14023143/

bmw2002

Da var bilen lansert med priser og endel annen info.

$69000 for de første biliene, rimeligere utgaver kommer senere

https://www.fiskerinc.com/configure/ocean

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA