Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Burde det ikke komme en standard range model X?

Startet av AKM, mandag 02. november 2020, klokken 23:52

« forrige - neste »

GeirHM

Skal du kjøpe E-tron må du ha tenkt nøye igjennom ditt ladebehov.

Jeg husker et bilde som festet seg fra påskeutfarten på Elverum. Vi ruslet opp fra laderen ved Elgstua for å handle på Rema1000. Der sto det en kliss ny E-tron og ladet på butikkens ladestolpe som forsynte stakkaren med 3 kWt. Det kan jo ha vært en lokal bil eller en ny entusiast som ville prøve ut det lokale tilbudet mens han (eller hun selvfølgelig) gjorde påskeinnkjøpene. Men det kan og ha vært en desperat sjåfør som ikke så noen annen utvei enn å tilbringe påsken på butikken. 

Jeg ville bare tenkt meg om så jeg ikke ble en slik desperat bruker av saktelading på langtur. For, jeg undres når jeg ser salgstatistikken av E-tron. Har de alle sammen lagt gode planer for sine fremtidige langturer - når vi alle skal samme sted?

Se også TeslaBjørns test av energiforbruket til en ny Model X /Raven). For i den videoen får du også forbruket til E-tron. Vurderer du Audi er det mulig du får popkornet du spiser mens du ser på i halsen. Og sjekk også ut ladekalkulatoren de nettopp laget på elbil.no. Jeg ville ikke basert langkjøringen på laderne til Ionity, for å si det slik.

jkirkebo

Sitat fra: AKM på torsdag 05. november 2020, klokken 15:26
En SR X ville spist markedsandeler fra etron 50 (og 55) og EQC etter min mening. Husk at den store majoriteten av Etron er Etron 50. Og dette har med pris/nytte som et god. Skal du kjøpe en X (LR+)i dag så blir det 900 000 med vinterdekk. Da lever de fleste med lavere rekkevidde når de kan spare 200 000 for godt utstyrt etron eller EQC. Når det er sagt så tror jeg Y kommer til å selge veldig  bra. Så lenge en den er stor nok (en ikke har tre barn) for folk så blir det bra pakke. Og vi er helt enig i at etron ikke er en optimal elbil og ikke fremtidsrettet, men prisen/pakken gjør at den selger i bøtter og spann.

Y kommer nok til å selge bra, men kunne solgt mye bedre om det også kom en SR-utgave med ~60kWh batteri.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: GeirHM på torsdag 05. november 2020, klokken 15:53
Skal du kjøpe E-tron må du ha tenkt nøye igjennom ditt ladebehov.

Jeg husker et bilde som festet seg fra påskeutfarten på Elverum. Vi ruslet opp fra laderen ved Elgstua for å handle på Rema1000. Der sto det en kliss ny E-tron og ladet på butikkens ladestolpe som forsynte stakkaren med 3 kWt. Det kan jo ha vært en lokal bil eller en ny entusiast som ville prøve ut det lokale tilbudet mens han (eller hun selvfølgelig) gjorde påskeinnkjøpene. Men det kan og ha vært en desperat sjåfør som ikke så noen annen utvei enn å tilbringe påsken på butikken. 

Du bør nok ikke dømme folk ut fra saktelading. Jeg har Tesla og bruker selv saktelading mange forskjellige steder. F.eks sto jeg et par timer og ladet på type 2 uttakene bak Amfi Leira en søndag formiddag for noen uker siden. Da var jeg på stolpejakt, ladet da bilen litt mens jeg var ute og løp det lokale kartet. Har gjort det samme i f.eks Jessheim og flere andre steder. Alt jeg saktelader mens jeg står parkert slipper jeg å vente på å hurtiglade.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 05. november 2020, klokken 18:30

Y kommer nok til å selge bra, men kunne solgt mye bedre om det også kom en SR-utgave med ~60kWh batteri.
Og en LR+ med 100kWt batteri
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: AKM på torsdag 05. november 2020, klokken 15:26
Hadde vi hatt 2 barn så hadde Y vært super, med 3 barn så blir det for trangt. Her er etron bredere = mer fred i baksetet.
Har du barn som trenger barnesete? Vi prøvde etron, I-Pace, eqc og TM3.

Ingen ble godkjent, og vi beholdt Xen til siste ikke trengte barnesete lengre.

Etron er i praksis 4 seter + ett nødsete som de fleste andre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

GeirHM

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 05. november 2020, klokken 18:33
Sitat fra: GeirHM på torsdag 05. november 2020, klokken 15:53
Skal du kjøpe E-tron må du ha tenkt nøye igjennom ditt ladebehov.

Jeg husker et bilde som festet seg fra påskeutfarten på Elverum. Vi ruslet opp fra laderen ved Elgstua for å handle på Rema1000. Der sto det en kliss ny E-tron og ladet på butikkens ladestolpe som forsynte stakkaren med 3 kWt. Det kan jo ha vært en lokal bil eller en ny entusiast som ville prøve ut det lokale tilbudet mens han (eller hun selvfølgelig) gjorde påskeinnkjøpene. Men det kan og ha vært en desperat sjåfør som ikke så noen annen utvei enn å tilbringe påsken på butikken. 

Du bør nok ikke dømme folk ut fra saktelading. Jeg har Tesla og bruker selv saktelading mange forskjellige steder. F.eks sto jeg et par timer og ladet på type 2 uttakene bak Amfi Leira en søndag formiddag for noen uker siden. Da var jeg på stolpejakt, ladet da bilen litt mens jeg var ute og løp det lokale kartet. Har gjort det samme i f.eks Jessheim og flere andre steder. Alt jeg saktelader mens jeg står parkert slipper jeg å vente på å hurtiglade.

Jeg beklager det sterkt om jeg formidler en dom over mine elektriske medsjåfører som velger annen bil enn jeg selv ville gjort. Særlig kvalifiseringen av sjåføren som en "stakkar" var uheldig. Men jeg forsøkte også å skrive at det var flere mulige kontekstualiseringer av den konkrete ladesituasjonen jeg observerte. Vi alle saktelader selvfølgelig fra tid til annen. Det som likevel undrer meg er om alle de som nå velger E-tron tar inn over seg alle de utfordringene det nåværende ladenettverket stiller dem ovenfor når de drar på langtur. Særlig i situasjoner hvor veldig mange andre også er ute å kjører. Gjør de det?

RJK

#21
Sitat fra: GeirHM på torsdag 05. november 2020, klokken 15:53
Skal du kjøpe E-tron må du ha tenkt nøye igjennom ditt ladebehov.

SNIP

Se også TeslaBjørns test av energiforbruket til en ny Model X /Raven). For i den videoen får du også forbruket til E-tron. Vurderer du Audi er det mulig du får popkornet du spiser mens du ser på i halsen. Og sjekk også ut ladekalkulatoren de nettopp laget på elbil.no. Jeg ville ikke basert langkjøringen på laderne til Ionity, for å si det slik.

For de med E-Tron som har ladeavtale og derved lav pris hos Ionity, så skjønner jeg ikke hva du klager over. De har godt med ladeplasser sammenlignet med mange andre, de har langt flere ladere per plass enn andre, og de får rask lading der til fornuftige kWh-priser. Dessuten er de relativt godt plassert for lengre kjøring utenom det som er rekkevidden fra hjemmeladeren.

Jeg har i langt tid ladet mer eller mindre kun hos Ionity, i de tider det var mulig å gjøre det til enten eksepsjonelt billig pris eller i verste tilfelle akseptabel pris. Jeg er en av de som har gått hardt ut mot de da det kom med oppdaterte priser, med sin horrible pris for "drop-in"-kunder. Og jeg har i en god periode etter det klart å finne tilbydere som gav med til og med bedre pris enn introtilbudet.

Ser vi bort fra drop-in-pris, og at man har en app eller ladebrikke som virker mot Ionity, så har det vært veldig behagelig. Greit, i noen tilfeller må du nesten ha Kona/Tesla-rekkevidde for å nå mellom med god fart og feriepakket bil med takboks, men dette har fungert temmelig fint.

Så da lurer jeg som sagt på hvai allverden du klager på. At Tesla sin SuC-nett går utenpå og runder rundt Ionity og alle konkurrentene til sammen, er en helt annen diskusjon. Men blant de andre mener jeg de er best på det meste, som sagt utenom drop-in-prisen som de selvsagt skal ha skrekkelig mye kritikk for.

EDIT:
Og akkurat der ble jeg klar over artikkel i TU som viser at Hyundai/Kia nå offisielt er medeiere, så da er det bare å vente hvordan prisene blir fremover i "Charge myHyundai"-appen fremover...

https://www.tu.no/artikler/hyundai-kjoper-seg-inn-i-ionity/502183
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

GeirHM

@RJK, jeg klaget ikke. Eller, rettere, jeg mente i et hvert fall ikke å klage. Jeg forsøkte å stille spørsmål om de mange som nå kjøper E-tron har tenkt på sitt ladebehov på langtur ved valg av bil. Det er godt å høre at det er mulig å oppnå bedre priser der enn de som framkom i elbil.no sin ladekalkulator. Jeg ble også positivt overrasket over antallet ladere som har kommet til i ladenettverket deres. Men det kan ikke være i nærheten av nok ladere til å dekke langtursbehovet i periodene hvor alle (mange) er ute i samme ærend (altså ferie). Og likevel selges det nå om dagen langt flere Audi enn Tesla (tror jeg, ikke sjekket). Kanskje forandrer dette seg når Model Y blir tilgjengelig.

RJK


Ja, man kan selvsagt stille seg spørsmål om valget av E-Tron som langtursbil, og spesielt 50-utgaven. Jeg bare ikke skjønte det jeg oppfattet som klage på Ionity i den sammenheng.


Det er ingen tvil om at SuC-nettverket er langt bedre og billigere, og uten en dyr abonnementsordning. Dog, med det jeg har sett av priser på MB sin avtale, så hadde jeg greit klart å regne den inn. Kanskje ikke akkurat nå som man ikke får harryhandlet eller krysset landegrensene, som er litt av styrken til Ionity og SuC i forhold til de andre ladeoperatørene.

I de mest trafikkerte tidspunkt så var det nok endel kø i sommer, men jeg klarte ihvertfall å bomme på de på alle bortsett fra ene stoppet, som og var siste for sommeren for min del.


Da stod jeg på et sted med bare fire ladere, og da var at på til den ene defekt. Tipper den stasjonen med letthet kunne betjent 8 ladere, selv om da jeg opplevde kø, så var det maks 5-15 minutter jeg måtte stå. Litt usikker, for jeg prøvde meg på den defekte.


De kunne helt klart dekket flere steder, og spesielt nord for Trondheim finnes jo ingen. Og diskusjonen om SuC-saken i Alta er jo belemrt med mange som ikke liker at Tesla fikk så mange plasser som de fikk, men jublet over at de ikke fikk det antallet de søkte om.


At det ikke påvirket dem at Ionity og absolutt alle andre var totalt fraværende, bortsett fra Ishavskraft som tok over fra Fortum som trakk seg, til tross for at de fikk dekket kostnaden 100 % av Enova på et minimumsantall på 1 lynlader, 1 hurtiglader og 2 AC-ladere (visstnok begge med både CCS og ChaDeMo).
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

pst

Sitat fra: JorEl på torsdag 05. november 2020, klokken 10:41
Sitat fra: AKM på onsdag 04. november 2020, klokken 20:40
100% enig med turfsurf. Vi vurderer å avbestille vår Model Y nettopp fordi den er vesentlig mindre enn Model X (blir riktignok ikke helt klok på de tester jeg leser på nettet verdr. passasjerplass). Spesielt bredden i baksetet bekymrer meg. Selvsagt et i-landsproblem :), men fortsatt et problem... også enig at X er vesentlig bedre utstyrt. Flere premium ting som luftfjærer og dørene (også fordørene). Så da bikker det mot etron på oss i hvertfall, dessverre!
Litt uenig i argumentasjonen ::)
Du har bestilt Y, men vil ikke ha  den fordi X er bedre....derfor blir det E-tron :o

Etron-50 er en ok bil mtp på pris, enig i det. Men den er "litt som E-golf" der man har bygget en ICE, men pytter inn et batteri og el-motor. Bra nok for en del, men ikke en GOD løsning. Ikke en fremtidsrettet beslutning mtp alt man får av funksjoner, etter et Tesla kjøp. Men man støtter europeisk bilindustri  :+1:

Alle kjøper e-tron og ingen kjøper Model X , eller Model S for den saks skyld ;  mye teite folk som ikke går for en GOD løsning  :D
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

JorEl

#25
 ;) Når man tenker på lading og pris, så er det bedre med en Tesla enn en Audi. Audien vil koste mer over tid, pga dyr lading.(Tesla 1,7kr pr kw, halv pris om man lader under 60kw ved en SuC-stolpe)
Samtidig tror jeg at mange som kommer fra bensin/diesel, og ikke har hatt elbil, ikke har like god oversikt over hvilket elbil-behov de har. Kjører man lite, og i byen sin, er sikkert E-tron50 bra nok. Men kjører man mye, og fra by til by, så bør man gå for Tesla, KUN pga ladenettverket.

Edit; Jeg traff en stolt Etron55 eier, som fortalte meg, at forhandler fortalte han, at bilen hans var kjørt fra Oslo-Haugesund uten å lade. Når man får så presis/sannferdig info, så er det noen som kommer til å gå på en ELtron-smell :police:

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

turfsurf

Sitat fra: JorEl på fredag 06. november 2020, klokken 09:18

Edit; Jeg traff en stolt Etron55 eier, som fortalte meg, at forhandler fortalte han, at bilen hans var kjørt fra Oslo-Haugesund uten å lade. Når man får så presis/sannferdig info, så er det noen som kommer til å gå på en ELtron-smell :police:
Tja, ca 45 mil går da det med litt pen kjøring og de minste hjulene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorEl

Sitat fra: turfsurf på fredag 06. november 2020, klokken 09:30
Sitat fra: JorEl på fredag 06. november 2020, klokken 09:18

Edit; Jeg traff en stolt Etron55 eier, som fortalte meg, at forhandler fortalte han, at bilen hans var kjørt fra Oslo-Haugesund uten å lade. Når man får så presis/sannferdig info, så er det noen som kommer til å gå på en ELtron-smell :police:
Tja, ca 45 mil går da det med litt pen kjøring og de minste hjulene.
I følge en AP-politiker er det jo mye lenger :o :angel: :laugh:

Klarer E-tron55 dette, så er det meget bra :+1: Men fremdeles dyrere, og mindre brukervennlig enn SuC/Tesla.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

pst

Hvis man ikke skal gjøre annet enn å lade og å sjekke bankkontoen er Model X et mye bedre alternativ enn e-tron.
Men.... , man skal jo kjøre også.  :)
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

cstromme

Jeg må bare støtte oppom Geir sine tanker her. Har selvfølgelig ingen problemer med at folk velger Audi istedenfor Tesla, men jeg tror heller ikke at mange av disse forstår utfordringene dette kan medføre hvis man har planer om å kjøre lengre turer noen ganger i året.

Tesla har gjort mye riktig, og mye feil over det siste tiåret. Men en av de tingene som for oss har gjort de til det eneste praktiske alternativet når det gjelder elbil er ladenettverket. Uten dette så hadde vi slitt mye de gangene i året hvor vi som familie bruker bilen til langkjøring på ferietur.

Nå vokser jo alternative ladenettverk, og det er superbra! Men det er fortsatt ganske så tynt sammenlignet med Tesla, både når det gjelder ladehastighet (i snitt på alle ladere tilgjengelig), antall ladere på hvert sted, og antall steder med hurtiglading.

Se hvordan selv Tesla har hatt køer enkelte steder i sommer under fellesferien. Og det er med et høyt antall hurtigladere på et stort antall plasser i Norge. Hvordan blir dette for disse Audiene neste sommer? Selv Ionity som mange drar frem har kun 4 til maks 8 ladere på hvert sted, sammenlignet med Tesla sine 12-40. Og så kommer utfordringene rundt det at mange biler ikke klarer å dra maks fart ut av disse laderne, og dermed kanskje okkuperer de lenger enn den gjennomsnittlige Teslaen vil. Og at man må stå lenger fordi det er lenger til neste ladested.

Krysser fingrene for at både Ionity og andre klarer å bygge ut hurtigladere i stort tempo fremover! Det er vi alle tjent med. Men jeg tror og at det blir mange frustrerte nye elbileiere i tiden fremover blant de som bruker bilen på ferieturer med familien. Den gamle rekkeviddeangsten kan fort bli erstattet av ladepauseangst.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA