Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elon: "Canada and Norway are next after we get US out of early beta!"

Startet av kodax, mandag 02. november 2020, klokken 22:12

« forrige - neste »

kodax

Kjell Arne Rekaa (her på forumet) spurte like gjerne Elon, og fikk raskt svar:

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Dette sier regjeringen:

Forordning (EU) 2019/543 endrer vedleggene til direktiv 2007/46/EF og forordning (EF) nr. 661/2009.
Direktiv 2007/46/EF og forordning (EF) nr. 661/2009 danner sammen en ramme for typegodkjenning av bil i Norge. Begge rettsakter viser til en rekke ECE-regulativer. Med jevne mellomrom endres ECE-regulativene, normalt med såkalte «endringsserier». Dette medfører at vedleggene til typegodkjenningsrettsaktene må oppdateres tilsvarende. Forordning (EU) 2019/543 sikrer at det blir samsvar mellom ECE-regulativer og typegodkjenningsregelverket.
Forordningen (EF) nr. 661/2009 omhandler generell sikkerhet for kjøretøy (bil). Den opphevet en rekke EU-direktiver, og erstattet disse med ECE-regulativer som er utarbeidet av UN ECE i Geneve (FN`s økonomisk kommisjon for Europa). Formålet er å oppheve tekniske handelshindringer, og sikre at alle kjøretøy har en god sikkerhet- og miljøstandard. ECE-regulativene oppdateres regelmessig og legges til grunn ved typegodkjenning av kjøretøy.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

HKS

Bra!

Tesla deltar faktisk aktivt i UNECE, og har gjort det i litt over et års tid nå etter at de sov grundig i timen i begynnelsen. Både Norge og Canada som Elon nevner er medlem av UNECE.
Tesla Model 3 Long Range

RuneW

Dette er, på alle mulige måter, spennende nyheter!   :+1:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Skjøteledning

Har time denne uken for skifte til HW3 på min 2018 Model S75D, bra timing. Jeg er klar :+1:

Motorwatt

#5
Er redd for at EM svarte litt for raskt på spørsmålet siden Norge har underlagt seg UN/ECE-regler. Canada har det ikke.

Disse er med:

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

AndreasRingdal

Spent på å se hvordan den takler alt av makkverk de har erklært som rundkjøringer rundt Stavanger.
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

HKS

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 03. november 2020, klokken 08:53
Er redd for at EM svarte litt for raskt på spørsmålet siden Norge har underlagt seg UN/ECE-regler. Canada har det ikke.
Nå er jo det Telsa kaller "FSD" på ingen som helst måte selvkjøring, det er kun et "driver assist", og du som sjåfør har forløpig alt ansvaret, så lenge de følger reguleringen fra ECE (noe allerede autopilot og navigate on autopilot gjør) så bør egentlig ikke ECE være noe problem.
Tesla Model 3 Long Range

Motorwatt

Tja. Helautomatisk filbytte er én av punktene som ikke tillates. G-kraft er muligens ikke noe problem i bygater, men kan ikke gå over 0.3 (0.4?) G.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

HKS

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 03. november 2020, klokken 09:44
Tja. Helautomatisk filbytte er én av punktene som ikke tillates. G-kraft er muligens ikke noe problem i bygater, men kan ikke gå over 0.3 (0.4?) G.
Det er en av flere ting Tesla jobber med å få endret. Nå er ikke referatet fra GRVA sitt møte i spetember tilgjenglig enda, men på møtet som var i mars var de fleste positive disse endringene, med untak av Norge og Nederland som hadde noen merkdnader.
Tesla Model 3 Long Range

kodax

Elon sier jo ikke at vi skal få ferdig FSD, så det er vel ikke usannsynlig at vi også får en beta (så snart USA er ferdig med tidlig beta). Da er det vel sikker med diverse begrensninger som de ikke har i USA ift filskifte osv., men det blir jo uansett moro:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3


Motorwatt

Sitat fra: HKS på tirsdag 03. november 2020, klokken 09:47
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 03. november 2020, klokken 09:44
Tja. Helautomatisk filbytte er én av punktene som ikke tillates. G-kraft er muligens ikke noe problem i bygater, men kan ikke gå over 0.3 (0.4?) G.
Det er en av flere ting Tesla jobber med å få endret. Nå er ikke referatet fra GRVA sitt møte i spetember tilgjenglig enda, men på møtet som var i mars var de fleste positive disse endringene, med untak av Norge og Nederland som hadde noen merkdnader.
Møtet i mars var vel primært om ALKS (Automatic Lane Keeping System). Her var det ikke enighet, men automatisk filbytte hadde følgende konklusjon:

GRVA could not agree to allow lane changes in the absence of corresponding provisions at this stage, but will continue the discussion.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

#13
Tråden Kjell Arne spurte om FSD i, handlet om beta-en til Starlink. Der har Elon svart når beta for Starlink kommer forskjellige steder i verden, så det er nok en liten risiko for at Elon trodde Kjell Arne spurte om beta-testing av Starlink. (Men nå skulle vel ikke Norge dekkes av Starlink med det første...)

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

krister461

#14
Sitat fra: kodax på tirsdag 03. november 2020, klokken 12:59
Tråden Kjell Arne spurte om FSD i, handlet om beta-en til Starlink. Der har Elon svart når beta for Starlink kommer forskjellige steder i verden, så det er nok en liten risiko for at Elon trodde Kjell Arne spurte om beta-testing av Starlink.
Starlink har ingen satellitter over Norge, så det virker usannsynlig...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA