Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elon: "Canada and Norway are next after we get US out of early beta!"

Startet av kodax, mandag 02. november 2020, klokken 22:12

« forrige - neste »

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

emurof

Sitat fra: daktari på mandag 28. mars 2022, klokken 13:01
Sitat fra: kodax på søndag 27. mars 2022, klokken 23:00Da er de i hvert fall i gang i Canada, selv om den er inaktiv i Toronte pga trikkene der: https://driveteslacanada.ca/news/tesla-fsd-beta-restricted-in-downtown-toronto-due-to-streetcars/

Trodde FSD ikke "bare fungerer på noen små geografiske områder" men så feil kan man ta!

Det er jo det motsatte av dette. FSD-betaen kan man i utgangspunktet aktivere det hvor som helst, med unntak av noen små geografiske områder.

Sammenlign:

Lidar: Fungerer kun innenfor begrensede geografiske områder.

FSD: Fungerer over alt, unntatt innenfor begrensede geografiske områder.

Det er vel egentlig snakk om bare ett slikt område foreløpig.

emurof

Sitat fra: Motorwatt på mandag 28. mars 2022, klokken 18:45Kan tenkes FSD får problemer med å se forskjell på en 2 (eller 3-ledded) buss og en trikk.

Før systemet er trent opp til å gjøre det ja. Men det virker ikke som noe stort problem å få til. Og det må bare gjøres en gang.

daktari

Sitat fra: emurof på fredag 01. april 2022, klokken 09:06
Sitat fra: daktari på mandag 28. mars 2022, klokken 13:01
Sitat fra: kodax på søndag 27. mars 2022, klokken 23:00Da er de i hvert fall i gang i Canada, selv om den er inaktiv i Toronte pga trikkene der: https://driveteslacanada.ca/news/tesla-fsd-beta-restricted-in-downtown-toronto-due-to-streetcars/

Trodde FSD ikke "bare fungerer på noen små geografiske områder" men så feil kan man ta!

Det er jo det motsatte av dette. FSD-betaen kan man i utgangspunktet aktivere det hvor som helst, med unntak av noen små geografiske områder.

Sammenlign:

Lidar: Fungerer kun innenfor begrensede geografiske områder.

FSD: Fungerer over alt, unntatt innenfor begrensede geografiske områder.

Det er vel egentlig snakk om bare ett slikt område foreløpig.
Hva I all verden surrer du med nå?

Lidar fungerer overalt, som radar fungerer overalt og som kamera fungerer overalt.

Kamera er sensor som registrerer lys på sensoren, lyset reflekteres fra sola og kunstige lyskilder.
Lidar sender ut laserlys og det reflekteres tilbake på sensoren.
Radar sender ut radiobølger som reflekteres tilbake til sensoren.

Radar og lidar har til felles at de måler avstand til objektene. Et kamera tolker et 2D bilde.

Alle kan måle hastighet hvis man tar en serie målinger, men for kamera er det noe mer komplisert.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: emurof på fredag 01. april 2022, klokken 09:07
Sitat fra: Motorwatt på mandag 28. mars 2022, klokken 18:45Kan tenkes FSD får problemer med å se forskjell på en 2 (eller 3-ledded) buss og en trikk.

Før systemet er trent opp til å gjøre det ja. Men det virker ikke som noe stort problem å få til. Og det må bare gjøres en gang.
Det må gjøres på nytt og på nytt. Det er ingen garanti for at et NN tror en buss er en buss når bussen ser anderledes ut.

Dette er helt basic å forstå innen AI. Vi mennesker kan resonnere oss lynraskt frem til en slik konklusjon. Et NN gjenkjenner kun mønster av pixler i et bilde. Stemmer ikke mønsteret, tja da finnes det ikke.

Det er her teorien om at masse data vil hjelpe til å finne varianter av mønstre man ikke ser så ofte. Men disse må man lete aktivt etter, merke som "bil" buss, trikk osv og trene NN på nytt.

Så etterhvert som trafikkbildet endrer seg må NN oppdateres, jevnt og trutt.

Det store spørsmålet blir da hvordan bilen skal skille trikk fra buss. Lengden, hjul, pantograf? Eller kanskje man behøver symbol på trikken som AI kan lese (litt som panservogner har egne IR-mønster for friend or foe ID)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

Den første delen er en buss, den bakre delen er en trikk med støttehjul.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Det fascinerende er at man etter krigen hadde trolley-busser i Oslo. Jeg håper de kommer tilbake når vi en vakker dag om 20-30 år faser ut trikken for godt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Sulle

Trolleybusser om 20-30 år? Nå forstår jeg hvorfor du har så vanskelig for å tro på ny teknologi...
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

Motorwatt

Fullstendig "Off Topic": Flere norske byer har hatt trolleybusser. Bergen, Stavanger, og Drammen (hvor trolleybussen ble kalt trikken). Har "logget" mange timer som passasjer på Oslo Sporveiers el-busser hvor de fleste var produsert på Strømmen Mek, verksted. Motorene fra NEBB ytet 95-105 hk, og ble brukt på de flateste strekningene. De med engelske Vickers-motorer var sterkere, og klarte bakkene bedre.

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Trikk er ekstremt mye mer behagelig enn buss, så håper ikke trolley-bussene tar over for dem. Men tipper at alle slike masse-transportmidler blir erstattet av små podder om 20-30 år.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Sitat fra: emurof på fredag 01. april 2022, klokken 09:06
Sitat fra: daktari på mandag 28. mars 2022, klokken 13:01
Sitat fra: kodax på søndag 27. mars 2022, klokken 23:00Da er de i hvert fall i gang i Canada, selv om den er inaktiv i Toronte pga trikkene der: https://driveteslacanada.ca/news/tesla-fsd-beta-restricted-in-downtown-toronto-due-to-streetcars/

Trodde FSD ikke "bare fungerer på noen små geografiske områder" men så feil kan man ta!

Det er jo det motsatte av dette. FSD-betaen kan man i utgangspunktet aktivere det hvor som helst, med unntak av noen små geografiske områder.

Sammenlign:

Lidar: Fungerer kun innenfor begrensede geografiske områder.

FSD: Fungerer over alt, unntatt innenfor begrensede geografiske områder.

Det er vel egentlig snakk om bare ett slikt område foreløpig.
Du forstår åpenbart ikke hva lidar faktisk er for noe. Det du skriver her er det samme som å si at en laser avstandsmåler, som su får kjøpt på Obs bygg, kun fungerer innenfor begrensede geografiske områder.

Lidar scanner kontinuerlig omgivelsene og lager en 3D-modell av det, og er overhodet ikke geografisk avhengig i det hele tatt. Om du plasserer den i sahara eller i en skog, så vil den skanne omgivelsene og lage en modell. Så er det opp til videre databehandling hvordan man benytter dataene. Det er derfor man med lidar aldri vil kunne få problemene Tesla har med stillestående objekter for eksempel. Uavhengig av om noe beveger seg eller ei, og om AI klarer å tolke hva det er eller ei, så vil det alltid bli tolket som noe fysisk i veien, og man kan iverksette nødbrems eller unnamanøver. Mens kanerabasert er helt avhengig av å faktisk skjønne hva det er. Derfor fjerner også lidar alle problemene kamerabasert har med for eksempel skygger og linjer i veibanen.

Waymo mfl har valgt å være geografisk begrenset enn så lenge, for å nettopp kunne lære inn corner cases osv. (som Tesla heller ikke takler, hver enste avbrytelse osv., som det er mange av), det har ingenting med lidar å gjøre. Dessuten bruker de selvfølgelig kameraer i tillegg, akkurat som Tesla.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA