Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elon: "Canada and Norway are next after we get US out of early beta!"

Startet av kodax, mandag 02. november 2020, klokken 22:12

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på søndag 27. februar 2022, klokken 13:15
Sitat fra: Handyman på søndag 27. februar 2022, klokken 12:52
Sitat fra: Counterpointer på søndag 27. februar 2022, klokken 12:18
...Det er formaliteter jeg tenkte på. Tesla hadde jo samtaler med departementet før de åpnet SuC, så at det vil finnes et offentlig dokument før de starter med FSD beta hadde ikke vært usannsynlig.
Hvilke formaliteter tenker du på, og hva skulle de prate med departementet om? Er det overhodet noen formaliteter som ikke er klarlagt for L2?
Tesla har jo ved flere anledninger lagt til funksjoner i AP, hva skulle være fundamentalt forskjellig med FSD-beta, kontra AP og selvstyring.
Det er merkelig.

Når det var snakk om samtalene om SuC, så var det naturlig at de hadde diskusjoner med myndighetene ble det hevdet.
Mens et selvkjøringsforsøk er det bare å sette i gang.

Selvmotsigende!

Det var overhodet ikke noen grunn til å ha samtaler om åpning av SuC, slik jeg ser det. Det var en positiv sak for både myndigheter og alle andre.

Å slippe løs selvkjøring i vanlig trafikk har ansvarsfaktorer for både sjåfør og for produsent. Vi har alle sett videoer av FSD som bryter vikeplikt og kjører over kjegler samt gjør umotiverte bevegelser. Og dette er 100 score førere med henda på rattet og fullt fokus.

At et firma som ikke klarer å lage TACC som ikke bråbremser som er ekstremt ubehagelig/farlig når det skjer, skal ha mer avansert software ut i trafikken uten å konferere med myndighetene, er litt rart, for å si det mildt.
Samtalene om SuC handlet nok om at Tesla ønsket garantier for at en åpning ikke ville medføre krav mot dem. Da ville de nok bare beholdt det for Tesla. Det handlet nok ikke om at dette "ikke var lov". To helt ulike saker som overhodet ikke er sammenliknbare.

Det er jo heller ikke snakk om slippe løs selvkjøring i det hele tatt. FSD-beta ER et L2-system. Akkurat det samme ansvarsforholdet som nå. Ingen endring. Forskjellen er vel bare at bilen klarer flere situasjoner og på veier den ikke klarer nå. Dagens AP kjører og stopper på rødt lys i bytrafikk, skifter fil, kjører forbi, styrer selv osv.

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på søndag 27. februar 2022, klokken 12:58
Tror du virkelig ikke at myndighetene følger med? Når de leser at "Full Self Driving Beta" nå er tilgjengelig for alle med Tesla i Norge, er jeg helt sikker på at nakkehårene reiser seg. Da blir det full stopp inntil alt er avklart. Og det skjer ikke på én dag.
Selvfølgelig følger de med.
Side  FSD-beta er L2-system så må de enten stoppe all bruk av L2-systemer (noe jeg ikke tror på) eller så må de spesifisere hvilke funksjoner som er tillatt i et L2-system. Det er en omfattende prosess. Etter det jeg har funnet ut er det ikke noen begrensinger i hva slags bistand et L2-system kan yte, bare krav til overvåking fra sjåfører, g-krefter, tidsintervaler mm. Hvis du sitter på info om at enkelte FSD-betafunksjoner ikke er tillatt i L2 så er det jo svært interessant. Jeg er absolutt åpen for at det ting jeg ikke har fått med meg.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på søndag 27. februar 2022, klokken 15:18
Samtalene om SuC handlet nok om at Tesla ønsket garantier for at en åpning ikke ville medføre krav mot dem.
Lol
....... så de ønsker ikke garantier i forhold til testing av FSD beta

I rest my case

(Pls stopp her, har forstått din holdning)

Motorwatt

Det er vi (minst) 2 om.

@ Handymann: Har du ikke sett FSD-videoer?
SitatForskjellen er vel bare at bilen klarer flere situasjoner
Saken er jo den at den ikke klarer det, og at den er trafikkfarlig (kanskje til og med livsfarlig) på dagens nivå. Den setter større krav til evner, kunnskap, og tilstedeværelse enn det en vanlig sjåfør er vant med. Vennligst ikke kom med testprogrammet Tesla har støttet seg til. Det er nemlig en vits.

Om ikke lenge, hvis ikke allerede, kan 18-åringer med dagsferskt sertifikat kjøre en Tesla med FSD. Fatter ikke at Tesla skal bruke en slik uhomogen gruppe (stemmer det med 60.000?) til å være prøvekluter på et halvferdig produkt. Når de har brukt 6 år på å komme til dagens nivå, burde de bruke de neste 6 årene til å få det ferdig.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Sulle

Det jeg tenker kan stå i veien for testing av FSD i Norge er ikke selve funksjonaliteten, der er jeg enig med @Handyman, men om bilen anses å være i forskriftsmessig stand uten det radarbaserte antikollisjonssystemet som bilene er typegodkjent med. Her er det muligens noe som Tesla må fintenke på hvordan skal håndteres.
Hvis risikoen er å få mangellapp, og en tidsfrist for utbedre forholdet, så kan jeg fint leve med det om jeg får tilbud om å bli FSD-betatester. Hvis det kan føre til kjøreforbud og straff, så vil jeg vite hvordan Tesla forholder seg før jeg aksepterer et eventuelt tilbud ...
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

Motorwatt

Det er ikke noe krav om radarbasert antikollisjonssystem for gamle biler. Bare biler som er designet etter mai 2022 har dette kravet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Sulle

Mulig jeg er på tynn is nå, men tenker at det kan være en del av typegodkjenningen selv om det ikke var et krav når den ble typegodkjent. Biler må nødvendigvis godkjennes med de systemene som er installert når typegodkjenningen gjøres. Tenker det er derfor bilene fortsatt leveres med radar i noen markeder.
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

jkirkebo

Sitat fra: Counterpointer på søndag 27. februar 2022, klokken 16:11
Sitat fra: Handyman på søndag 27. februar 2022, klokken 15:18
Samtalene om SuC handlet nok om at Tesla ønsket garantier for at en åpning ikke ville medføre krav mot dem.
Lol
....... så de ønsker ikke garantier i forhold til testing av FSD beta

I rest my case

(Pls stopp her, har forstått din holdning)

Var nok heller for å unngå krav på sikt om å måtte tilby betaling med bankkort tipper jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Motorwatt

Sitat fra: Sulle på søndag 27. februar 2022, klokken 20:03
Mulig jeg er på tynn is nå, men tenker at det kan være en del av typegodkjenningen selv om det ikke var et krav når den ble typegodkjent. Biler må nødvendigvis godkjennes med de systemene som er installert når typegodkjenningen gjøres. Tenker det er derfor bilene fortsatt leveres med radar i noen markeder.
Det er riktig. Er utstyret montert, så skal det typegodkjennes. Det er ikke Radar: Ja/Nei som gjelder, men det er elektronikken i radar som må oppfylle krav som stilles til radiostøy, frekvenser, o.l. Samme med for eksempel Homelink.

Her er et eksempel på godkjenning på radar i Volvo:

Herved bekrefter Delphi
Electronics & Safety at
L2C0038TR og L2C0049TR er
i overensstemmelse med de
vesentlige egenskapskravene
og andre relevante bestemmelser som fremgår av direktiv 1999/5/EF. Bekreftelse på
overensstemmelse kan ved
behov fås fra Delphi Electronics & Safety / One Corporate
Center / Kokomo, Indiana
46904-9005 USA.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Sulle

Nja, tenkte helst at hvis antikollisjonssystemet som fins i bilen er basert på radar, så kan en ikke uten videre ta bort radaren, og fortsatt tro at typegodkjenningen gjelder.
At elektronikken skal tilfredsstille gjeldende regler, for slik elektronikk, tenker jeg at er en annen sak.
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

Handyman

Sitat fra: jkirkebo på søndag 27. februar 2022, klokken 20:17
Sitat fra: Counterpointer på søndag 27. februar 2022, klokken 16:11
Sitat fra: Handyman på søndag 27. februar 2022, klokken 15:18
Samtalene om SuC handlet nok om at Tesla ønsket garantier for at en åpning ikke ville medføre krav mot dem.
Lol
....... så de ønsker ikke garantier i forhold til testing av FSD beta

I rest my case

(Pls stopp her, har forstått din holdning)

Var nok heller for å unngå krav på sikt om å måtte tilby betaling med bankkort tipper jeg.
Det var akkurat det jeg tenkte på :-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på søndag 27. februar 2022, klokken 16:11
Sitat fra: Handyman på søndag 27. februar 2022, klokken 15:18
Samtalene om SuC handlet nok om at Tesla ønsket garantier for at en åpning ikke ville medføre krav mot dem.
Lol
....... så de ønsker ikke garantier i forhold til testing av FSD beta

I rest my case

(Pls stopp her, har forstått din holdning)
Jeg utfordrer deg fortsatt til komme med konkret eksempler om hva i FSD-beta som gjør at det ikke kan operere som et L2-system. 
Basert på hva jeg kjenner til så har jeg min oppfatning av saken, men min grunnholdning er helt åpen. Dersom noen har konkret info om at "Beta" ikke kan brukes som et L2 system i europa så er jeg genuint interessert i dette.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på søndag 27. februar 2022, klokken 16:18
Det er vi (minst) 2 om.

@ Handymann: Har du ikke sett FSD-videoer?
SitatForskjellen er vel bare at bilen klarer flere situasjoner
Saken er jo den at den ikke klarer det, og at den er trafikkfarlig (kanskje til og med livsfarlig) på dagens nivå. Den setter større krav til evner, kunnskap, og tilstedeværelse enn det en vanlig sjåfør er vant med. Vennligst ikke kom med testprogrammet Tesla har støttet seg til. Det er nemlig en vits.

Om ikke lenge, hvis ikke allerede, kan 18-åringer med dagsferskt sertifikat kjøre en Tesla med FSD. Fatter ikke at Tesla skal bruke en slik uhomogen gruppe (stemmer det med 60.000?) til å være prøvekluter på et halvferdig produkt. Når de har brukt 6 år på å komme til dagens nivå, burde de bruke de neste 6 årene til å få det ferdig.
Jeg har sett videoer og er fult klar over at systemet ikke klarer selv enkle grunnleggende oppgaver, som vi mennesker løser uten en gang å tenke over det. Jeg burde skrevet: "Forskjellen er vel bare at FSD-beta er designet for å kunne håndtere flere situasjoner". Jeg mente ikke at systemet "klarer det nå".
Det jeg lurer på er om det finnes konkret info om at FSD-Beta ikke vil være tillatt å bruke som L2.
AP og selvstyring er jo også under testing, og jeg husker godt nøyaktig samme skepsis til at 18-åringer skulle kunne  "teste" dette. Meg bekjent foregår dette uten nevneverdige problemer. Det tror jeg også vil være tilfellet med FSD-Beta. Når FSD-Beta en gang i fremtiden begynner å bli så pålitelig at føreren stoler så mye på systemet at de pasifiseres så er det risiko for at det kan oppstå farlige situasjoner. Det er enda en stund til. Det viser jo videoene med tydelighet.
Jeg har benyttet fet skrift på Beta nettopp for å unngå misforståelse om at jeg ikke snakker om FSD (uten beta).
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på søndag 27. februar 2022, klokken 20:17
Sitat fra: Counterpointer på søndag 27. februar 2022, klokken 16:11
Sitat fra: Handyman på søndag 27. februar 2022, klokken 15:18
Samtalene om SuC handlet nok om at Tesla ønsket garantier for at en åpning ikke ville medføre krav mot dem.
Lol
....... så de ønsker ikke garantier i forhold til testing av FSD beta

I rest my case

(Pls stopp her, har forstått din holdning)

Var nok heller for å unngå krav på sikt om å måtte tilby betaling med bankkort tipper jeg.
Det er ren spekulasjon

Kan hende og kan godt hende ikke er tilfelle. Det vi vet er at det var samtaler.

Motorwatt

Sitat fra: Handyman på søndag 27. februar 2022, klokken 21:40
AP og selvstyring er jo også under testing, og jeg husker godt nøyaktig samme skepsis til at 18-åringer skulle kunne  "teste" dette. Meg bekjent foregår dette uten nevneverdige problemer. Det tror jeg også vil være tilfellet med FSD-Beta.
AP og selvstyring kan vel ikke sammenliknes med FSD-Beta. I kompleksitet for bil/software (og sjåføren?) vil jeg tippe at den første utgjør maks 20% av den siste. Selvstyring eller Lane Assist finnes nå tilgjengelig i en eller annen form på nesten alle nye biler. Det samme gjelder Adaptiv Cruisekontroll, og som er de to komponentene som utgjør AP.

SitatMeg bekjent foregår dette uten nevneverdige problemer.
Ubegrunnet påstand?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA