Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elon: "Canada and Norway are next after we get US out of early beta!"

Startet av kodax, mandag 02. november 2020, klokken 22:12

« forrige - neste »

amrois

#45
Take control if the system is unable to execute er det samme som å gripe inn. Jeg oppfatter at L3 ligner mest på autopilot slik vi kjenner det fra fly. Piloten trenger ikke holde i yoke eller stikke, men er nødt til å ha full situational awareness og forventes å gripe inn straks systemet ikke gjør det som forventes eller kommer utenfor systemets designgrenser. Med andre ord kan man ikke som L3 fører slippe øynene fra veien, selv om man muligens vil bli tillatt å slippe rattet litt lengre perioder enn på L2.

Ellers er L2 standard hos de fleste bilmerker i dag, mens Tesla FSD beta synes å ha L3 innenfor realistisk rekkevidde snart.

Det mest interessante for meg er at det må komme på plass lovregulering som tillater en hands off tilnærming. Det finnes ikke i Europa  i dag. Deretter må forsikringsselskapene bestemme seg for hva de kan akseptere, og der tror jeg det ligger betydelige utfordringer.
ID4 Pro Perf Tech

Handyman

Sitat fra: amrois på lørdag 04. september 2021, klokken 20:11
Take control if the system is unable to execute er det samme som å gripe inn. Jeg oppfatter at L3 ligner mest på autopilot slik vi kjenner det fra fly. Piloten trenger ikke holde i yoke eller stikke, men er nødt til å ha full situational awareness og forventes å gripe inn straks systemet ikke gjør det som forventes eller kommer utenfor systemets designgrenser. Med andre ord kan man ikke som L3 fører slippe øynene fra veien, selv om man muligens vil bli tillatt å slippe rattet litt lengre perioder enn på L2.

Ellers er L2 standard hos de fleste bilmerker i dag, mens Tesla FSD beta synes å ha L3 innenfor realistisk rekkevidde snart.

Det mest interessante for meg er at det må komme på plass lovregulering som tillater en hands off tilnærming. Det finnes ikke i Europa  i dag. Deretter må forsikringsselskapene bestemme seg for hva de kan akseptere, og der tror jeg det ligger betydelige utfordringer.
Med L3 kan du gjøre andre ting og trenger ikke følge med på trafikken. Dersom du ikke tar over når systemet krever det, vil bare bilen stoppe. I praksis kan du snu ryggen til og gjøre andre ting enn å følge med på trafikken. L3 har begrenset kapasitet og betegnes som "traffic jam pilot", altså ikke en landeveissjåfør, og de vil derfor kun fungere i begrensede situasjoner. Men i disse situasjonene kan du gjøre andre ting enn å følge med på trafikken. Det er dette som gjør L3 til selvkjørende system og ikke et førerstøttesystem. Altså den store forskjellen. Det er en enorm forskjell på å være klar til å ta over på kort varsel, kontra å kontinuerlig overvåke traffikksituasjonen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Handyman har rett her. På level 3 trenger man ikke følge med, men når bilen ber om det må man ta over - ikke umiddelbart, men etter en liten stund.

FSD-beta og AP er helt klart level 2 der man må overvåke hvert sekund. Men Tesla/Musk har solgt Level , på web frem tom. 2019, etter det bare på Twitter. Her er definisjonen rett fra kilden:
https://www.sae.org/standards/content/j3016_201806/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: Mobileum på fredag 03. september 2021, klokken 11:31
Inne på noe der. FSD var i begynnelsen definert som Full Self Driving (L5 gjennom USA), men senere har Tesla gjort diverse forsøk på å omdefinere, og har forlatt Society of Automotive Engineers (SAE) sin kategorisering av L-nivåer. I en periode hadde vi Function Complete som egentlig ikke hadde noen betydning i det hele tatt. Tesla kan egentlig utvikle så mye de vil uten å komme i konflikt med den generelle oppfatningen av autonomi, og hvor myndighetene er satt utenfor. De sier bare at man alltid må holde i rattet, og ha full kontroll. Det er først nå man kommer til det andre folk kaller L4 og L5 man kan slippe rattet.

Vi må nok vente lenge på å få tilfredstilt forventnigene. Når han som er nærmest kilden egentlig ikke har hatt peiling, så blir det selvsagt bare spekulasjoner for oss andre. Derfor blir det heller ingen konkrete diskusjoner, men synsing som mere reflekteres av nivået på tiltro til Tesla eller mangel på en sådan.
Kan helt  klart slippe rattet på SAE level 3 og kikke ut av vinduet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

DagfinnN

Nivå 3 - heter "eyes off". Man kan slippe rattet og trenger heller ikke å følge med. Må være klar til overta når bilen ber om det.
L3 vil være en revolusjon og jeg håper jeg vil oppleve det.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Electric cars in Norway

#50
Ja, det skulle bare mangle at ikke Norge godtar FSD snart. Vi er jo fremst i elbil utrulling i verden og dagens elbiler jo de reneste datamaskiner på hjul... bare med et karosseri tredd ned over computer`n :D

De tester L3 i Kina også :+1: Se bilde

http://www.xinhuanet.com/english/2020-09/13/c_139365596.htm

Kopi:

The L3 self-driving truck, jointly developed by FAW Jiefang and PlusAI, an artificial intelligence startup in California, will lay the foundation for the L4 version, expected to be put into commercial operation in 2023, according to the company.

L3 automation only conditionally allows drivers to take their hands off the wheel or eyes off the road at low speeds, while L4 refers to a higher level of automation that generally requires no human involvement or oversight.

Equipped with seven cameras, five millimeter wave radars and one lidar, as well as an autopilot system, J7 is capable of automatic overtaking, lane changing, lane centering, adaptive cruise control, blind spot monitoring, obstacle avoidance and other maneuvers.

emurof

#51
Sitat fra: daktari på torsdag 02. september 2021, klokken 13:38
Sitat fra: Mobileum på torsdag 02. september 2021, klokken 11:39
Sitat fra: kodax på torsdag 02. september 2021, klokken 10:19
Kanskje om et par måneder i Canada:
Da er det snart ett-års-dag for post #16 litt høyere opp 🥺.
Og de har neppe startet å trene opp for Canada enda, og hvertfall ikke for EU dessverre. Ikke ha for store forhåpninger.
Enig med geear at Musk bare holder kundene varme for å unngå at de går til andre merker.

Hvilke andre merker skulle de gå til? Det er kun Tesla som jobber med autonomi uten Lidar og alt mulig ekstremt dyrt tull. Du kan ikke kjøpe deg en Waymo-bil.

Sitat fra: daktari på søndag 05. september 2021, klokken 00:30FSD-beta og AP er helt klart level 2 der man må overvåke hvert sekund. Men Tesla/Musk har solgt Level , på web frem tom. 2019

Solgt "Level" på web? Hva snakker du om? Hva har de solgt, og hvor?

daktari

#52
Det er "litt" interessant å følge Theranos/Elisabeth Holmes om dagen.

Heldigvis for Musk leverer de faktisk ganske gode elbiler.

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

IbizaMan

#53
Sitat fra: kodax på lørdag 04. september 2021, klokken 12:04
Sitat fra: IbizaMan på fredag 03. september 2021, klokken 11:07...tittelen "Norge får FSD (sammen med Canada) etter USA!" er jo i utgangspuntet så upresis at det selvfølgelig vil bli diskutert fra mange ulike vinklinger. Dersom du bare ønsker bidrag fra de som utelukkende er troende og positive så ville jeg nok ha omformulert tittelen noe... :)
Folk sier jo det til vil på et forum uavhengig av hva man ønsker at de kan si, som sagt var hovedpoenget mitt at gjentagende kommentarer som at FSD er svindel syns jeg er lite spennende å lese.

Neida, vi skal ikke dramatisere betygningen av en tittel og enig i at denne ikke bør begrense en tråd i alt for stor grad. Men uansett så er den jo med på å sette agenda og hva som blir diskutert. Da tenker jeg at man må kunne tolerere både positive/støttende men også negative/utfordrende kommentarer.

Jeg synes selvkjørende biler er teknologisk veldig interessant men enig i at diskusjonen noen ganger blir litt vel polariserende, enten er man "for" eller "mot". Det jeg savner er bedre analyser av hvorfor man har grunn til å være positiv eller evt. negativ.

Jeg tror noe av grunnen til at FSD blir framstilt som svindel er at "FSD" er solgt men enda ikke levert. Og dette blir nok ytterligere forsterket av at ingen klarer å definere hva FSD faktisk er for noe. Jeg registrerer at jeg per nå ikke har sett noen i dette forumet som klarer å definere hva FSD betyr for kjøpere i Norge og da er det jo ikke så rart at det blir diskusjon når et innlegg antyder at "FSD" snart kommer til Norge....  :)




Mobileum

#54
For meg er teknikken interessant, men for mitt bruk er den nesten helt uten interesse. Jeg har kjørt bil i snart en halv mannsalder og nærmere 1.2 mill. kilometer, men synes fremdeles til tider det er inspirerende å kjøre bil. Kan ikke se for meg en eneste situasjon i mitt historiske eller nåværende bruksmønster hvor jeg virkelig ville trenge FSD i edru tilstand. Kjøring i ukjente storbyer er morsomt og utfordrende, men forholdsvis enkelt med eksisterende hjelpemidler. De gangene jeg kjører tog kjeder jeg meg, og blir sittende uinspirert å glane ut av vinduet. Klarer av og til å sove, men skal jeg kunne gjøre det i en selvkjørende bil kan seniliteten allikevel ha tatt overhånd, og destinasjonens mål for lengst glemt. Så lenge tror jeg nemlig det tar før det blir virkelighet. Men for de mange som ønsker å øke inventaret av parytricks, skjønner jeg lengselen.

ps. Glemte å si at min bil har FSD. For teknikkinteressens skyld.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Handyman

Sitat fra: IbizaMan på søndag 05. september 2021, klokken 14:47
....Og dette blir nok ytterligere forsterket av at ingen klarer å definere hva FSD faktisk er for noe. Jeg registrerer at jeg per nå ikke har sett noen i dette forumet som klarer å definere hva FSD betyr for kjøpere i Norge og da er det jo ikke så rart at det blir diskusjon når et innlegg antyder at "FSD" snart kommer til Norge....  :)
Det har vært diskutert til tider grundig hvilket SAE-nivå FSD er i andre tråder, men som du sier ingen vet sikkert hva FSD er, kanskje ikke Tesla heller. Jeg tror derimot at alle er enig i at det enten er L3, L4 eller L5.
Jeg tror det er L4. L3 er for begrenset, og L5 skal takle ALLE forhold!! (Det må vel bety "snøstorm" og til og med kolonnekjøring?) Det er derfor meget langt frem til L5, hvis jeg skal spå. Jeg tror derfor at L4 er det man bør kunne forvente av FSD.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Sitat fra: IbizaMan på søndag 05. september 2021, klokken 14:47
Sitat fra: kodax på lørdag 04. september 2021, klokken 12:04
Sitat fra: IbizaMan på fredag 03. september 2021, klokken 11:07...tittelen "Norge får FSD (sammen med Canada) etter USA!" er jo i utgangspuntet så upresis at det selvfølgelig vil bli diskutert fra mange ulike vinklinger. Dersom du bare ønsker bidrag fra de som utelukkende er troende og positive så ville jeg nok ha omformulert tittelen noe... :)
Folk sier jo det til vil på et forum uavhengig av hva man ønsker at de kan si, som sagt var hovedpoenget mitt at gjentagende kommentarer som at FSD er svindel syns jeg er lite spennende å lese.

Neida, vi skal ikke dramatisere betygningen av en tittel og enig i at denne ikke bør begrense en tråd i alt for stor grad. Men uansett så er den jo med på å sette agenda og hva som blir diskutert. Da tenker jeg at man må kunne tolerere både positive/støttende men også negative/utfordrende kommentarer.

Jeg synes selvkjørende biler er teknologisk veldig interessant men enig i at diskusjonen noen ganger blir litt vel polariserende, enten er man "for" eller "mot". Det jeg savner er bedre analyser av hvorfor man har grunn til å være positiv eller evt. negativ.

Jeg tror noe av grunnen til at FSD blir framstilt som svindel er at "FSD" er solgt men enda ikke levert. Og dette blir nok ytterligere forsterket av at ingen klarer å definere hva FSD faktisk er for noe. Jeg registrerer at jeg per nå ikke har sett noen i dette forumet som klarer å definere hva FSD betyr for kjøpere i Norge og da er det jo ikke så rart at det blir diskusjon når et innlegg antyder at "FSD" snart kommer til Norge....  :)
Jeg forventet at bilen kunne hente meg på Gardermoen og kjøre meg til hytta mens jeg sov. Ikke umiddelbart, men innen rimelig tid, dvs ett år eller noe etter mars 2017. Så viste det seg at når bilen ble levert fungerte ikke grunnleggende AP en gang... og det året de skulle bruke på å levere FSD brukte de på AP. Vinteren 2017 twitret Musk det berømte "3 months probably, 6 months definetly", det var bare en løgn. Jula 2017 skulle de kjøre coast-to-coast uten sjåfør.

Her er reklamen: "The person in the driver seat is only there for legal reasons. He is not doing anything. The car is driving itself." Dette skulle være FSD.
https://www.tesla.com/videos/autopilot-self-driving-hardware-neighborhood-long
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

Sitat fra: daktari på søndag 05. september 2021, klokken 21:24
..... Her er reklamen: "The person in the driver seat is only there for legal reasons. He is not doing anything. The car is driving itself." Dette skulle være FSD.
https://www.tesla.com/videos/autopilot-self-driving-hardware-neighborhood-long
Blir usikker på hva du mener om videoen. Jeg spør ikke for å forsvare Tesla, for de har åpenbart ikke levert i henhold til forventningene de har bygget opp.
Mener du at videoen er falsk, eller bare at den bygget opp urealistiske forventninger?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)


Mobileum

Sitat fra: SurSnasen på mandag 06. september 2021, klokken 09:12
Sitat fra: emurof på søndag 05. september 2021, klokken 10:58
Solgt "Level" på web? Hva snakker du om? Hva har de solgt, og hvor?

Januar 2020:
https://www.reuters.com/article/us-tesla-autonomous-idUSKBN24A0HE

Fulgt av det vanlige kryptiske tillegg. Hva er egentlig "basic functionality"? Noe har funnet på selv?

"I remain confident that we will have the basic functionality for level 5 autonomy complete this year."
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA