Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rust på bremseskivene

Startet av Sandra87, mandag 02. november 2020, klokken 17:14

« forrige - neste »

Sandra87

Jeg ble av verkstedsjefen rådet til å dra brekket i 80 km/t for å fjerne rust på skivene. Er det normalt eller vil han at jeg skal kjøre av veien?

Rosstopher

På biler med gammeldags manuelt håndbrekk funker det i hvertfall. Vet ikke om jeg tør å anbefale det med elektronisk håndbrekk. Å bremse hardt, gjerne med minst mulig regen, funker også.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

el-H

Har hørt at bilen bremser kontrollert når du trekker parkeringsbrems i fart, men har aldri prøvd det.
Det er vel kanskje like greit og bremse litt ekstra i nedoverbake en gang i mellom, eller trille i N i nedoverbakke og bremse litt hardt en gang i mellom når du ser at det er tendens til at det blir litt rust på skivene.

Oddaa

Det er som regel uproblematisk å aktivere det elektroniske brekket i fart. Har ikke sjekket på e-tron, men bilene jeg har/har hatt bremser kontrollert ned. Sjekk instruksjonsboka.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

oivindg

Sitat fra: Rosstopher på mandag 02. november 2020, klokken 17:42
På biler med gammeldags manuelt håndbrekk funker det i hvertfall. Vet ikke om jeg tør å anbefale det med elektronisk håndbrekk. Å bremse hardt, gjerne med minst mulig regen, funker også.
Trodde håndbrekket på gammeldagse biler hadde egen skive eller trommel inni den store skiva. Det vil si at de ikke virket på hovedskiva i det hele tatt.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Erik Ola Ulvestad

Uavhengig av bilmodell så tek vel dei 'vanlige' bremsene først framme, så lett bremsing i ny og ne vil ikkje nødvendigvis gi god "puss/slip" på skivene bak, eller? Best å trakke til skikkelig - under kontrollerte forhold.
(Beklager offTopic ift P-brems.)

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

el-H

Sitat fra: oivindg på mandag 02. november 2020, klokken 18:37
Sitat fra: Rosstopher på mandag 02. november 2020, klokken 17:42
På biler med gammeldags manuelt håndbrekk funker det i hvertfall. Vet ikke om jeg tør å anbefale det med elektronisk håndbrekk. Å bremse hardt, gjerne med minst mulig regen, funker også.
Trodde håndbrekket på gammeldagse biler hadde egen skive eller trommel inni den store skiva. Det vil si at de ikke virket på hovedskiva i det hele tatt.


Det er begge deler, noen har bremsko innvendig som du sier og noen biler har håndbrekk som drar klossene på hovedskiva.

TB

#7
Å dra i håndbrekk på eldre biler kan fort føre til at en mister kontroll på bilen, og kjører av veien. Håndbrekk er da rent mekanisk, og ABS og stabilitetskontroll blir ikke bli aktivert. Ved å dra til forsiktig, slik at en ikke låser hjul så unngår en å kjøre av veien. Gått bra når jeg har testet.  :)

På mer moderne biler og spesielt med elektronisk håndbrekk er mitt inntrykk at de bremser kontrollert ned med alle bilens systemer, ABS, stabilitetskontroll osv. aktivt. Da må en ofte holde inne en knapp for å bremse ned. Blir som en ordinær nødbrems med pedal, må holde pedalen inne for å bremse.

For å rengjøre skiver må en bremse så hardt at klosser gir bremsevirkning bak. Kan være derfor tipset om forholdsvis høy fart kom. Ved å slå av regenerering kan gjerne farten redusere, og bremsevirkning likevel oppnås.

Flere bilmerker har gjerne en rengjørings syklus i programvare. Klossene bak blir da brukt mer i perioder, for  fjerne rust. Om e-tron har en slik funksjon kjenner jeg ikke.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Roy

Det har blitt sagt at Etron aktiverer bremser automatisk når vindusviskerne går og det er mye regn ut. Det oppleves som litt lugging om du ligger i jevn fart. Flere her har skrevet at skivene er fine etter 5 sifret antall kilometer, og de har ikke gjort noe for å vedlikeholde de.

TB

Fant denne, med rens av skiver når viskere går https://elbilforum.no/index.php?topic=51875.0

(ser Roy var før meg  :) )
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

ThomasEL

E-tron har en slik "rensefunksjon", ja. Noen ganger kobler bilen kortvarig bort regen og bremser kun mekanisk. Har faktisk også opplevd i kraftig regn at det av og til (i alle fall oppleves som om) settes på litt mekanisk brems et par sekunder mens man har speeden inne og ikke bremser i det hele tatt.

Men for å være helt sikker setter jeg ofte bilen i "N" og bremser godt et par ganger like før jeg skal parkere i garasjen ved kjøring i regn.
- Da er skivene godt lunkne, også bak, og tørker i løpet av få sekunder i garasjen.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Ref bruk av parkbrems i fart på e-tron: Dette er helt kurant, og aktiverer hard bremsing, med stabilitetssystemer innkoblet. Manualen bruker som eksempel at dette er noe en kan gjøre om noe har kilt seg fast under bremsepedalen (selv om det kanskje er litt sent å bla frem i håndboka når en opplever dette.....) Det er en av de tingene det er greit å ha prøvd en gang før en egentlig trenger det....mest for å vite at dette går helt udramatisk (så fremt en ikke er lettskremt av beltestrammere som trekker inn beltet).

Merk at det riktignok ikke er en 100%-løsning for øvelseskjøring, da trykk på "fartspedal" vil overstyre bremsefunksjonen.

Ref opprinnelig spørsmål om skiverust: Dersom bakskivene er de som trenger mest en rens: Ta litt fart bakover på et passende sted, sett gir i N, og brems hardt. Da blr det mest kraft på bakskivene.

Som andre allerede har sagt. Skivene på e-tron ser ut til å holde seg bra, uten alt for mye manuell pussing. Det er i alle fall bedre enn på i3, men samtidig er også i3 en bil som kan kjøres nær 100% på én-pedal.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Sandra87

Sitat fra: Roy på mandag 02. november 2020, klokken 19:36
Det har blitt sagt at Etron aktiverer bremser automatisk når vindusviskerne går og det er mye regn ut. Det oppleves som litt lugging om du ligger i jevn fart. Flere her har skrevet at skivene er fine etter 5 sifret antall kilometer, og de har ikke gjort noe for å vedlikeholde de.


Bilen har gått 25.000 nå. Men får ta å sette bilen i N i nedoverbakke og så bremse. Tror ikke jeg vil gjøre det i 80km/t 😬

janbanan

e-tron kobler ut regen ett par ganger like etter oppstart, og bruker da bremseskivene når bilen skal stoppe.
Det er ett par fartshumper som jeg kommer til like etter at jeg har kjørt hjemmefra, og da merker jeg dette.
Bilen må ha en viss fart (50?), for at dette skal skje?

Jeg kjenner det ganske tydelig, på at bremsekraften blir noe redusert, og indikator for regen går tilbake til 0.
Dette skjer uavhengig av vindusvisker.

/Jan
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

02jan

Med Bmw i3 holdt det å kjøre i 50kmt, sette gir i N Og samtidig dra i brekket for å rense skivene bak. Vil anta at audi med dobbel vekt kunne klare det samme uten å måtte gå opp i høy fart.
Dette var 2013 teknologi og ikke noe jeg ville anbefalt.

Hvis etron ikke har programvare med fungerende rensesystem, hvorfor ikke sette bilen i modus 0 regenerering og kjøre på cruisecontrollen ned noen lange bakker i type 70-80 sone.

Det prinsippet bruker jeg på 2016 folkevogn og alle 4 skiver renses pga datamaskinen skal holde igjen hastigheten.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA