Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mus i bil

Startet av tromsø, fredag 30. oktober 2020, klokken 12:44

« forrige - neste »

tromsø

Huff, har funnet musebæsj i kupeen og ved frunken 😖

Hvordan bli kvitt en mus i bil?

Og bør man få sjekket bilen på verksted hvis noe er gnagt på ...?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Jalla

Du kan sette ut musefeller, men uansett er det viktig at du gjør noe raskt. Mus ødelegger vel rundt 500 biler hvert år i Norge.
Les f.eks denne artikkelen - https://victorskadedyr.no/2018/01/10/slik-holder-du-mus-unna-bilen-din/

tromsø

Takk, har allerede en felle i bilen og en ved frunken. Blir spennende å se på fangsten...!
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Trond.m

Oj, hvordan kan musen komme inn i kupeen. Er det åpninger til motorrommet som er store nok for at en mus kan komme gjennom ? Eller har et vindu ikke vært helt lukket ?

Ingeniøren

Er vel en spalte på 4 mm de trenger. Greia er vel å holde kupeen ren. Brødsmuler eller lettere sagt hamburger smuler er en magnet  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

tromsø

Sitat fra: Trond.m på fredag 30. oktober 2020, klokken 13:54
Oj, hvordan kan musen komme inn i kupeen. Er det åpninger til motorrommet som er store nok for at en mus kan komme gjennom ? Eller har et vindu ikke vært helt lukket ?

Ja, er overrasket over at de kommer inn men de trenger ikke mange mm. Har ikke hatt vinduet åpent. Men har heller ikke hatt noen mat/ smuler i bilen. Huff
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Trond.m

Jeg vil nå si at en moderne bil ikke skal ha åpninger inn i kupeen som gnagere skal komme inn gjennom. Det oppfatter jeg som en reklamasjonsgrunn. Har du tatt det opp med verkstedet eller Audi kundeservice ?

tromsø

Sitat fra: Trond.m på lørdag 31. oktober 2020, klokken 06:33
Jeg vil nå si at en moderne bil ikke skal ha åpninger inn i kupeen som gnagere skal komme inn gjennom. Det oppfatter jeg som en reklamasjonsgrunn. Har du tatt det opp med verkstedet eller Audi kundeservice ?

Har ikke gjort det nei men skal da ta en prat med dem.
(Ingen mus I fellen ennå)
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Ingeniøren

Skulle ikke forundre meg om de ikke bare kan følge ventilasjonssystemet.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Orbit

Spesielt utblåsning for ventilasjon bak er lett vei inn for mus.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

tromsø

Hmm, kanskje så men skader vel ikke å høre med verkstedet likevel..
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

tromsø

Sitat fra: bereri på lørdag 31. oktober 2020, klokken 20:45
Jeg har fanget et titalls mus under panseret på min eTron samt to stk under gulvet i bagasjerommet. De har kommet seg inn gjennom en plate over fotbrønnen foran på passasjersiden. Tre strategisk plasserte feller under panseret gjør at jeg nå føler at jeg har kontroll på situasjonen, men jeg synes også det er merkelig at denne nye, dyre bilen ikke er mer motstandsdyktig. Min 11 år gamle Caddy har foreløpig ikke hatt mus inne i kupeen, selvom jeg har tatt en del i fellene i motorrommet der også...

Det var som ...!
Har du spurt verkstedet ditt om man kan gjøre nåkka med dette? Garanti, eller bare leve med feller i bilen?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

daktari

Sitat fra: bereri på lørdag 31. oktober 2020, klokken 21:40
Nei, har ikke nevnt det for dem. Jeg tror at jeg nå har kontroll på situasjonen med disse fellene.  Tenker at det hjelper lite å kontakte forhandler før musene er borte fra der bilen står, og skadene på bilen begrenser seg (forhåpentligvis) til litt småspising på noe skumplast
Du gjør alle en tjeneste ved å reklamere. De forbedrer ingenting hvis ikke de vet om det.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ingeniøren

#13
Skaff katt !

Den fanger mus, og kommer gjerne med de levende og leker en strund med de, lar de tro de klarer å stikke og fanger de igjen, før han tar livet av de. Bastiask mulig, men slik er naturen. Små fugl slipper heller ikke unna.

Har alltid hat en felle stående i garasjen og fanger noen mus hver høst, men ikke nå lenger. Naboen har hatt katten et par år og ikke sett mus i garasjen på 2 år  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA