Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil med "strømuttak"?

Startet av Panduck, mandag 02. november 2020, klokken 11:11

« forrige - neste »

Panduck

Dersom man skulle kreve at elbilen man kjøper har strømuttak (220v..) , hvilke muligheter finnes da?

Føles av og til litt dumt å sitte med en diger powerbank utenfor huset, og ikke ha mulighet til å bruke det som nødstrøm.

Espen Hugaas Andersen

#1
Batteriene til de fleste elbiler kan tappes via 12V-utgangene, ved å koble til en 230V vekselretter av passende størrelse. Ellers kan man få f.eks Skoda Enyaq med dette innebygget, slik at man har stikkontakt i baksetet. Riktignok er denne bare på noe sånt som 150W/0,65A. Man kan få noe kraftigere vekselretter ved å koble seg til 12V uttakene til en del elbiler. Honda E derimot er kanskje det beste man kan kjøpe i dag, med strømuttak på 1,5 kW/6,5A.

Xpeng P7 kunne fungere, om dette blir mulig å få kjøpt:


https://youtu.be/VVbdYdC1Pxs

På sikt kommer det nok også en del pickups med innebygget vekselretter, som f.eks Cybertruck, men vanskelig å si noenting om når.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Sitat fra: Panduck på mandag 02. november 2020, klokken 11:11
Føles av og til litt dumt å sitte med en diger powerbank utenfor huset, og ikke ha mulighet til å bruke det som nødstrøm.
Leaf har vel v2g, trenger bare en lader med CHAdeMO og v2g støtte.

Men ja, det hadde vært gull å kunne bruke bilen som backup batteri.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Asbjornel


Asbjornel

Sitat fra: turfsurf på mandag 02. november 2020, klokken 12:04
Sitat fra: Panduck på mandag 02. november 2020, klokken 11:11
Føles av og til litt dumt å sitte med en diger powerbank utenfor huset, og ikke ha mulighet til å bruke det som nødstrøm.
Leaf har vel v2g, trenger bare en lader med CHAdeMO og v2g støtte.

Men ja, det hadde vært gull å kunne bruke bilen som backup batteri.

Litt tynt med v2g utstyr å få tak i. Krever ombygging av elektrisk anlegg. Og vil kun fungere på hus som er tilrettelagt. Men det blir fint om det kommer løsninger for dette i fremtiden for hus og hytter med ustabil strøm. Det kan også ta topper i forbruk om det blir en styring i dette.
På den andre siden, hvor ofte er strømmen borte så lenge at det er et problem?

TB

Pr. idag er vel "beste" alternativ å anskaffe en brukt batteripakke, og skaffe bms, likeretter og inverter utstyr som kan lade opp, og ta strøm ut av batteripakken balansert mot huset. Ved utfall må huset kobles ifra nettet.

Med dagens strømpriser og svært begrenset antall strømutfall vil det neppe bli nedbetalt noen gang. Men, en vil få en ekstra sikkerhet for utfall da. Kan utvide med inngang for aggregat om en ønsker.

Da vil en få en løsning som ikke krever ombygging av bilen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

turfsurf

Sitat fra: Asbjornel på mandag 02. november 2020, klokken 16:31
På den andre siden, hvor ofte er strømmen borte så lenge at det er et problem?
Tja, vi har hytte med vannpumpe. Uten strøm, inget vann. Da blir det fort krise. I tillegg så er strømmen borte relativt ofte der.

Den er borte ofte nok her hjemme og...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Asbjornel på mandag 02. november 2020, klokken 16:31


Litt tynt med v2g utstyr å få tak i. Krever ombygging av elektrisk anlegg. Og vil kun fungere på hus som er tilrettelagt. Men det blir fint om det kommer løsninger for dette i fremtiden for hus og hytter med ustabil strøm.

En slik hadde vært fin:

https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/powerwall/Tesla_Backup_Gateway_2_Datasheet_EN-NA.pdf
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Svein_H

Advarsel, ekstrem krenkefare:

Jeg kan opplyse om at jeg i flere år har brukt en enkel inverter koblet til 12V-uttaket i min bensinbil for å få 230V i campingvogna når jeg fricamper og ikke har tilgang til faststrøm. Dette er et velkjent og mye brukt alternativ blant campere, men da de aller fleste elbiler ikke kan dra campingvogn har jeg forståelse for at mange elbilister ikke har fått med seg dette.

For øvrig kan inverteren også kobles til vognas eget 12V-system uten å belaste bilen, men det er en liten avsporing fra temaet.

/end sarkasm, fram med popcornet ;)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

TB

 :)
Campingvogn har gjerne kokemulighet og varme på gass. Dermed er ikke strømbehovet så stort, gjerne lys, TV og lignende.

Fungerer fint med 12V, men ulempen med å benytte 12V uttak er det gjerne er sikret med 10-20A = 120-240 W, som blir snaut til "husbruk". I følge tråden, Honda E skal klare opp mot 1,5 kW/6,5A, men det blir også for lite for et "hus".

Tolker trådstarter ønsker å ha hele "huset" tilkoblet. Men, skal en bare ha litt lys, og TV så går det fint med en 12 V til 230 V inverter.

Sitat fra: Panduck på mandag 02. november 2020, klokken 11:11
Dersom man skulle kreve at elbilen man kjøper har strømuttak (220v..) , hvilke muligheter finnes da?
Føles av og til litt dumt å sitte med en diger powerbank utenfor huset, og ikke ha mulighet til å bruke det som nødstrøm.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Svein_H

Sitat fra: TB på mandag 02. november 2020, klokken 19:17
:)
Campingvogn har gjerne kokemulighet og varme på gass. Dermed er ikke strømbehovet så stort, gjerne lys, TV og lignende.

Fungerer fint med 12V, men ulempen med å benytte 12V uttak er det gjerne er sikret med 10-20A = 120-240 W, som blir snaut til "husbruk". I følge tråden, Honda E skal klare opp mot 1,5 kW/6,5A, men det blir også for lite for et "hus".

Tolker trådstarter ønsker å ha hele "huset" tilkoblet. Men, skal en bare ha litt lys, og TV så går det fint med en 12 V til 230 V inverter.

Sitat fra: Panduck på mandag 02. november 2020, klokken 11:11
Dersom man skulle kreve at elbilen man kjøper har strømuttak (220v..) , hvilke muligheter finnes da?
Føles av og til litt dumt å sitte med en diger powerbank utenfor huset, og ikke ha mulighet til å bruke det som nødstrøm.

Takk for at du så humoren i innlegget mitt, ikke alle her inne som klarer det :-)

Når det er sagt, så sier jo også TS at det er ment som nødstrøm, og da regner jeg med at man skrur av alt unødvendig mens nøden pågår. De aller fleste har en gassgrill stående på terrassen/verandaen/i hagen, så matlaging bør ikke være noe problem. Da er det verre med kjøling, men ødelagte frysevarer pga strømbrudd dekkes som regel av forsikringen.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

TB

Humoren var på sin plass den, det er jo svært få elbiler med mulighet for campingvogn.  :)

Godt poeng, når det er nød, så må en ikke ha så mye strøm.

Ang. kjøling: Nyere kjøleskap og frys bruker svært lite strøm. Det bør gå fint å drive kjøl og frys via 12V inverter en periode. Spesielt om strømbruddet da gjør det blir kjøligere inne. Da går det mindre energi til å kjøle.  :)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

:D digresjon ang Campingvogn:
Har ikke selv savnet det. Når jeg er på tur så betaler jeg gladelig for hotell, med sengetøy og frokost.
Kan bo mange netter på hotell for kostnad av en campingvogn.

Men, hengerfeste - det kan absolutt være praktisk i mange tilfeller, så håper det ikke er så lenge før hengerfeste er like vanlig på elbiler som på de som er fossilt drevet.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Asbjornel

Sitat fra: turfsurf på mandag 02. november 2020, klokken 17:25
Sitat fra: Asbjornel på mandag 02. november 2020, klokken 16:31
På den andre siden, hvor ofte er strømmen borte så lenge at det er et problem?
Tja, vi har hytte med vannpumpe. Uten strøm, inget vann. Da blir det fort krise. I tillegg så er strømmen borte relativt ofte der.

Den er borte ofte nok her hjemme og...
Joda. Det er verre å leve uten vann enn strøm har jeg merket de gangene vannet ikke kommer.
Bra vi ikke lever i gamle dager.  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA