Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Long Range vs. Performance

Startet av TeslaK, søndag 01. november 2020, klokken 22:06

« forrige - neste »

TeslaK

#15
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 03. november 2020, klokken 17:11
Sitat fra: Osmund på tirsdag 03. november 2020, klokken 16:28

Så langt ligger valget mitt på en grå long range med standard felg. Eneste problemet jeg har med performance er hjulene. Det byr meg imot å kjøpe en bil med hjul jeg ikke tenker å bruke. Jeg kan med sikkerhet si at jeg ville ha ødelagt performance felgene, og da blir prisdifferansen en helt annen. Regner med at valget mitt kommer til å stå seg.
Det er jo bare å selge überturbine hjulene. Eller bytte de mot 20". Sikkert noen som ønsker det.

Sikker? Ringte Tesla og de sa bare at det var 21" på Performance. På m3 kan man jo velge 20", så burde gå
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

ToWalkOrDrive

Sitat fra: TeslaK på tirsdag 03. november 2020, klokken 17:38
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 03. november 2020, klokken 17:11
Sitat fra: Osmund på tirsdag 03. november 2020, klokken 16:28

Så langt ligger valget mitt på en grå long range med standard felg. Eneste problemet jeg har med performance er hjulene. Det byr meg imot å kjøpe en bil med hjul jeg ikke tenker å bruke. Jeg kan med sikkerhet si at jeg ville ha ødelagt performance felgene, og da blir prisdifferansen en helt annen. Regner med at valget mitt kommer til å stå seg.
Det er jo bare å selge überturbine hjulene. Eller bytte de mot 20". Sikkert noen som ønsker det.

Sikker? Ringte Tesla og de sa bare at det var 21" på Performance. På m3 kan man jo velge 20", så burde gå

På Model Y har en 35-profil på 21"
På Model 3 har en 35-profil på 20"
Alt er 1 tomme større på Model Y
På Model 3 selger Tesla kun 20" på Performance.
På Model Y selger Tesla kun 21" på Performance.
På Model 3 kan du likevel kjøpe ned i 18" til Performance fra vanlige hjul/dekkforhandlere, spesialtilpasset Model 3 Performance. Vil nok på tilsvarende måte bli gjort tilgjengelig mindre hjul til Model Y Performance.

Jeg kjører forøvrig 18" vinterhjul på min M3 Performance. Ekstra gøy på Track Mode - Drifting  :)
Tesla Model Y                         2021-

TeslaK

Hvis man skal kjøre på 21" er utvalget i dekk tynt ser jeg.. fins f.eks. ikke piggdekk i den dimensjonen på byttdekk.no.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Osmund

Sitat fra: TeslaK på tirsdag 03. november 2020, klokken 17:38
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 03. november 2020, klokken 17:11
Sitat fra: Osmund på tirsdag 03. november 2020, klokken 16:28

Så langt ligger valget mitt på en grå long range med standard felg. Eneste problemet jeg har med performance er hjulene. Det byr meg imot å kjøpe en bil med hjul jeg ikke tenker å bruke. Jeg kan med sikkerhet si at jeg ville ha ødelagt performance felgene, og da blir prisdifferansen en helt annen. Regner med at valget mitt kommer til å stå seg.
Det er jo bare å selge überturbine hjulene. Eller bytte de mot 20". Sikkert noen som ønsker det.

Sikker? Ringte Tesla og de sa bare at det var 21" på Performance. På m3 kan man jo velge 20", så burde gå

Det er uansett mulig å bytte til tsportline 19 tommer, og garantert et marked for 21 tommerene etter at folk har kjør i stykker de de har. Men har ikke sett for meg noen karriere som dekkselger 😂

overskyet

Prisen er jo ca den samme, men personlig bestilte jeg Long Range pga 21" og lavere bakkeklaring på performance. Med 21" skal du være veldig nøye med å kjøre slalom mellom alle småhull i veien.

Legger du boost på long range, så får du likevel 0-100 på 4.4 ish, som jo er greit nok IMHO. Hadde performance hatt store karbonikeramiske bremser ala Taycan osv, så hadde valget vært vanskeligere for meg personlig.

Er ikke noe fasitsvar på dette. Har du lyst på Performance, kjøper du performance, du merker jo knapt forskjellen på månedsutgiftene, bortsett fra når du bytter dekk?


ToWalkOrDrive

Sitat fra: overskyet på tirsdag 03. november 2020, klokken 19:57
Prisen er jo ca den samme, men personlig bestilte jeg Long Range pga 21" og lavere bakkeklaring på performance. Med 21" skal du være veldig nøye med å kjøre slalom mellom alle småhull i veien.

Legger du boost på long range, så får du likevel 0-100 på 4.4 ish, som jo er greit nok IMHO. Hadde performance hatt store karbonikeramiske bremser ala Taycan osv, så hadde valget vært vanskeligere for meg personlig.

Er ikke noe fasitsvar på dette. Har du lyst på Performance, kjøper du performance, du merker jo knapt forskjellen på månedsutgiftene, bortsett fra når du bytter dekk?

Synes det ser dritkult ut med Performance-bremsene på M3, og de bremser sykt godt og. Mens ser best ut på antrasitt-felger synes jeg, og ikke så poppende på sølv:
Tesla Model Y                         2021-

Ampéreson

For noen er mest mulig hest for pengene viktig, røske godt når man trykker på wattpedalen. Jeg tenkte at dette mest sannsynlig blir siste gang jeg kjøper bil med de økonomiske fordelene vi har til og med 2021. Og da strekker jeg meg så langt det går for å få mest mulig for pengene. Ser for meg at en Tesla Model Y blir betraktelig dyrere når avgifter legges til. Selv har jeg bestilt TMY Performance, rød og FSD. Hadde TMS hatt mulighet for hengerfeste ville jeg aldri byttet, liker store sedaner best.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

overskyet

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 03. november 2020, klokken 20:18
Sitat fra: overskyet på tirsdag 03. november 2020, klokken 19:57
Prisen er jo ca den samme, men personlig bestilte jeg Long Range pga 21" og lavere bakkeklaring på performance. Med 21" skal du være veldig nøye med å kjøre slalom mellom alle småhull i veien.

Legger du boost på long range, så får du likevel 0-100 på 4.4 ish, som jo er greit nok IMHO. Hadde performance hatt store karbonikeramiske bremser ala Taycan osv, så hadde valget vært vanskeligere for meg personlig.

Er ikke noe fasitsvar på dette. Har du lyst på Performance, kjøper du performance, du merker jo knapt forskjellen på månedsutgiftene, bortsett fra når du bytter dekk?

Synes det ser dritkult ut med Performance-bremsene på M3, og de bremser sykt godt og. Mens ser best ut på antrasitt-felger synes jeg, og ikke så poppende på sølv:

De ser kule ut, men alle videoer jeg ser hvor bilen kjøres hardt, så går bremsene varme. Synes egentlig den burde hatt karbonkeramiske bremser, som det nesten er umulig å kjøre for hardt. Tross alt en performance version :)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: overskyet på tirsdag 03. november 2020, klokken 21:15
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 03. november 2020, klokken 20:18
Sitat fra: overskyet på tirsdag 03. november 2020, klokken 19:57
Prisen er jo ca den samme, men personlig bestilte jeg Long Range pga 21" og lavere bakkeklaring på performance. Med 21" skal du være veldig nøye med å kjøre slalom mellom alle småhull i veien.

Legger du boost på long range, så får du likevel 0-100 på 4.4 ish, som jo er greit nok IMHO. Hadde performance hatt store karbonikeramiske bremser ala Taycan osv, så hadde valget vært vanskeligere for meg personlig.

Er ikke noe fasitsvar på dette. Har du lyst på Performance, kjøper du performance, du merker jo knapt forskjellen på månedsutgiftene, bortsett fra når du bytter dekk?

Synes det ser dritkult ut med Performance-bremsene på M3, og de bremser sykt godt og. Mens ser best ut på antrasitt-felger synes jeg, og ikke så poppende på sølv:

De ser kule ut, men alle videoer jeg ser hvor bilen kjøres hardt, så går bremsene varme. Synes egentlig den burde hatt karbonkeramiske bremser, som det nesten er umulig å kjøre for hardt. Tross alt en performance version :)

Ja, da kjører de ganske hardt på bane ganske lenge. De som vil kjøre lenge på bane bør visst særlig skifte ut bremsevæske, men og noen klosser. Men de klossene er visst ikke så kjekke å kjøre rundt med til vanlig....og hvis en virkelig vil presse rundetider opp mot banerekorder bør en og skifte fjøringer og senke, selv om de er bra de som står på og 😀
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: overskyet på tirsdag 03. november 2020, klokken 19:57

Legger du boost på long range, så får du likevel 0-100 på 4.4 ish, som jo er greit nok IMHO. Hadde performance hatt store karbonikeramiske bremser ala Taycan osv, så hadde valget vært vanskeligere for meg personlig.

Er boost tilgjengelig på TMY da?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på onsdag 04. november 2020, klokken 07:17
Sitat fra: overskyet på tirsdag 03. november 2020, klokken 19:57

Legger du boost på long range, så får du likevel 0-100 på 4.4 ish, som jo er greit nok IMHO. Hadde performance hatt store karbonikeramiske bremser ala Taycan osv, så hadde valget vært vanskeligere for meg personlig.

Er boost tilgjengelig på TMY da?

Det er gjort tilgjengelig i USA for $2000. Kommer sikkert etter hvert i Norge og, hvis det ikke blir noe helt annet med bilene som kommer til Norge av tekniske grunner.
Reduserer 0-60 miles per hour (0-96,6 km/t) fra 4,8 sekunder til 4,3 sekunder. De som har testet sier det merktes...tilsvarer ca 50hk mer.

Performance har 3,5 til 60 mph som er ganske mye kjappere enn det igjen...særlig siden det i prosent er mye kjappere (18,6% raskere enn boost.... 27% raskere enn LR).

https://electrek.co/2020/09/25/tesla-launches-acceleration-boost-upgrade-model-y/
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 04. november 2020, klokken 10:46
Performance har 3,5 til 60 mph som er ganske mye kjappere enn det igjen...særlig siden det i prosent er mye kjappere (18,6% raskere enn boost.... 27% raskere enn LR).

Hmm, boost+20" felger koster da like mye som jeg betaler for P. Performance fremstår jo som en god deal foreløpig. Det eneste negative med det er forsikring.

Ellers kunne jeg fint levd med akselerasjon på rundt 4,5 sek, blir omtrent som Model Sen vi hadde. Men fint med økt toppfart på P da.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på onsdag 04. november 2020, klokken 12:33
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 04. november 2020, klokken 10:46
Performance har 3,5 til 60 mph som er ganske mye kjappere enn det igjen...særlig siden det i prosent er mye kjappere (18,6% raskere enn boost.... 27% raskere enn LR).

Hmm, boost+20" felger koster da like mye som jeg betaler for P. Performance fremstår jo som en god deal foreløpig. Det eneste negative med det er forsikring.

Ellers kunne jeg fint levd med akselerasjon på rundt 4,5 sek, blir omtrent som Model Sen vi hadde. Men fint med økt toppfart på P da.

Ja, jeg var i tvil mellom LR og P...i juli varslet de at Model Y skulle få Track Mode, men det har ikke skjedd ennå i USA. Track Mode er jo noe av det som gjør P ekstra gøy. Da jeg la inn bestillingen på Y så antok jeg at det ikke gikk an å få hengerfeste på MY Performance, men det gjorde det jo. Jeg ville og ha ripe-sort, så det la på litt på prisen. Samlet koster den med avgifter 492.120, mens hvis en i dag skulle bestilt det samme ville det kostet 65.822 mer ser jeg, altså 557.942 inkl avgifter, mens P er 120.822 dyrere enn det jeg bestilte for, altså 612.942...så det er adjø til P for min del. Får to sykt bra terrengsykler for den prisen...Virker som at den norske kronen svekker seg igjen nå, muligens bare pga Trump-uroligheter i markedet, som ironisk nok går ut over Norge-valutaen og ikke USA-valutaen...

En annen ting jeg tenkte på var en cm høyere bakkeklaring sånn ca og litt mykere på dårligere asfalt og mindre støy. En skal vel se at Tesla kommer med bedre lydisolering mot vei og (i tillegg til laminerte vinduer) samt luftdempere...men for luftdempere måtte en nok uansett ha konfigurert på ny, og fått prisendring....Blir jo spennende å se hvordan Berlin-versjonen blir...hvis det er det de skal vente på til Europa.
Tesla Model Y                         2021-

tornaldo

#28
Å spare et halvt sekund på 0-100 er sånn passe uinteressant, når den uansett gjør det på 5 sek. Det som er interessant for folk flest,  er forskjellen i området 60-80 km/t, og opp til 120-140 km/t. Noen som vet? Altså med "acceleration boost".
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

chargedup

Tror nok "folk flest" synes Tesla generelt er rask nok fra 60-100km/t. Model Y AWD er raskere enn "folk flest"-fossilbiler på denne akselerasjonen. Hvis du tenker på forbikjøring så må en fossilbil gire ned både ett og to gir før den er klar, slik at ved praktisk bruk blir den sannsynligvis like rask som en "ikke folk flest fossilbil". Den er sannsynligvis raskere enn de fleste ikke-Tesla elbiler også.
De som lurer på å kjøpe performance eller boost er nok ikke "folk flest". Grunnen til at alle konkurrentene til model Y (mach-e selv om den kommer i GT en gang den og, VAG's Enyaq/id4 osv) er snegler i forhold er jo at de ikke ser på det som viktig for bilvalget til massene eller "folk flest".

Personlig skulle jeg sett at alle elbilprodusentene brydde seg like mye om akselerasjon, men jeg har etterhvert innsett at det så og si kun er Tesla som kan levere på akkurat det punktet i sin prisklasse. Her er video som viser 0-30-60mph med og uten boost upgrade (tror jeg, har ikke sett mer enn at appen hans viser 0-30-60mph) https://www.youtube.com/watch?v=pv2PFq50cTU
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA