Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Long Range vs. Performance

Startet av TeslaK, søndag 01. november 2020, klokken 22:06

« forrige - neste »

TeslaK

Sitter og vurderer Long Range vs. Performance. Kun 55k opp, så begynner å helle mot det.. men hva er den største ulempen med Performance?

- Den leveres med 21". Noen som har fått bekreftet at man kan kjøre på 19"?
- Den er 1" lavere. Blir det for lavt?
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Jon65

Hvis økonomi har noe betydning så kan du regne med dyrere forsikring og høyere dekkutgifter.

RJK

Performance fåes ikke med hengerfeste...


;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

#4
Sitat fra: TeslaK på søndag 01. november 2020, klokken 22:06
- Den er 1" lavere. Blir det for lavt?
Er den ikke 1cm lavere bare? Går jo rykter om luftfjæring til TMY, så kan jo håpe det kommer før den selges her.

Ellers er det jo noe kortere rekkevidde om man beholder 21" hjulene. Jeg planlegger å bytte ut mine med 20".

Større risiko for fartsbøter er vel og en ulempe ;)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på mandag 02. november 2020, klokken 06:46
Sitat fra: RJK på søndag 01. november 2020, klokken 23:26
Performance fåes ikke med hengerfeste...
Tullpreik...




Sorry, blingset. Det var TM3 man ikke fikk det på. Ser nå at det er mulig å velge i konfiguratoren til TMY.


Og før jeg får ny rettelse på det, ja jeg er klar over at man fikk det i en periode, men ikke på ny TM3P.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på mandag 02. november 2020, klokken 07:06
Og før jeg får ny rettelse på det, ja jeg er klar over at man fikk det i en periode, men ikke på ny TM3P.
Kan rette deg på det og jeg  :) Man fikk hengerfeste (begrenset til 500kg) på såkalt base performance (uten 20" og større bremser), men den ble vel bare solgt som inventory i Norge. Kan ikke si jeg husker at TM3 Performance med PuP har vært mulig å få med hengerfeste i det hele tatt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TeslaK

Sitat fra: Jon65 på søndag 01. november 2020, klokken 22:29
Hvis økonomi har noe betydning så kan du regne med dyrere forsikring og høyere dekkutgifter.

Sjekket prisforskjellen på Model 3 og det var snakk om noen 100-lapper. Men ja, dekk er nok en god del dyrere - men kan jo evt. bytte til 19/20"?
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

nosi1202

Skjønner ikke helt argumentet med dyrere dekk. Greit nok at det er litt dyrere og muligens må byttes litt oftere, men det er ikke noen kjempedimensjon eller spesielt sær dimensjon. Det er liksom ikke der pengene går på en ny bil til 600.000,-.

Når det gjelder forsikring er det grunn til å sjekke litt. Prisene varierer mye. Da jeg sjekket for et drøyt år siden var det vesentlig dyrere med P enn vanlig, nå har samme selskap jekket opp prisen nesten til samme nivå som P. Da fremstår P som billig, relativt sett.   
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

fonberg

Sitat fra: nosi1202 på tirsdag 03. november 2020, klokken 11:27
Skjønner ikke helt argumentet med dyrere dekk. Greit nok at det er litt dyrere og muligens må byttes litt oftere, men det er ikke noen kjempedimensjon eller spesielt sær dimensjon. Det er liksom ikke der pengene går på en ny bil til 600.000,-.

For meg gjør i hvert fall dekkdimensjon P uaktuell, selv om det er en dyr bil vi snakker om. Men dekkpriser er bare en av flere faktorer som gjør at jeg ikke vil ha 21" med 35-profil. Her er noen andre:
-økt støy
-lavere komfort
-økt risiko for felgskader (av felger som er dyrere å erstatte)
-lavere rekkvidde/økt forbruk
-økt sannsynlighet for skjevslitasje
-større belastning på understell
-økt dekkslitasje/hyppigere dekkbytte

Prisdifferansen ved dekkskift kommer vel på 2-3.000,- for fire dekk, så er enig i at akkurat det ikke er all verden.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

tornaldo

Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

turfsurf

Sitat fra: tornaldo på tirsdag 03. november 2020, klokken 13:04
Ser ikke ut til at 19" er noen problem.

Det er vel performance uten PuP, altså med mindre bremser. Det er vel ikke det vi får her i Norge, om mønsteret for TM3 følges.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tornaldo

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 03. november 2020, klokken 15:59
Sitat fra: tornaldo på tirsdag 03. november 2020, klokken 13:04
Ser ikke ut til at 19" er noen problem.

Det er vel performance uten PuP, altså med mindre bremser. Det er vel ikke det vi får her i Norge, om mønsteret for TM3 følges.

Her ser det vel ut som det er bil med performance bremser?

https://teslanorth.com/2020/08/19/will-tesla-model-y-19-gemini-wheels-fit-performance-model-y/
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Osmund

Sitter også med dette dilemmaet og har endret på ordren min litt for mange ganger. For min del gir hjulvalg hvilken farge jeg velger. Jeg synes performance ser bra ut i hvit mens long range krevere en annen farge. Differansen i kost blir dermed enda mindre. Jeg digger de røde bremsekalipperne, mørke felger og karbonfiber spoileren på hvit Y. Dette er argumenter nesten gode nok for å velge performance.

Så langt ligger valget mitt på en grå long range med standard felg. Eneste problemet jeg har med performance er hjulene. Det byr meg imot å kjøpe en bil med hjul jeg ikke tenker å bruke. Jeg kan med sikkerhet si at jeg ville ha ødelagt performance felgene, og da blir prisdifferansen en helt annen. Regner med at valget mitt kommer til å stå seg.

turfsurf

Sitat fra: Osmund på tirsdag 03. november 2020, klokken 16:28

Så langt ligger valget mitt på en grå long range med standard felg. Eneste problemet jeg har med performance er hjulene. Det byr meg imot å kjøpe en bil med hjul jeg ikke tenker å bruke. Jeg kan med sikkerhet si at jeg ville ha ødelagt performance felgene, og da blir prisdifferansen en helt annen. Regner med at valget mitt kommer til å stå seg.
Det er jo bare å selge überturbine hjulene. Eller bytte de mot 20". Sikkert noen som ønsker det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA